Byggahus.se

Brandisolera stålbalkar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Är det någon som vet, om man måste brandisolera stålbalkar i en privatbostad?

Jag håller på att bygga en altan i betong och stålbalkar.

Björn

2. J
    Medlem · Nivå 10
    Inne i bostaden kanske men en altan brandisolerar vi ju inte ens träreglar.

Altaner har inte samma krav på brandskydd i, bostaden är en annan sak. Jag är långt ifrån brandkonsult men ofta klär vi in stålbalkar i gips för att stålbalken går igenom avskiljandeväggar och väldigt svårt att täta genomföringen.

3. R
    Medlem Nivå 1
  4. S
    Medlem Nivå 1
  5. R
    Medlem Nivå 1
    Tack ”Stolsben”
    Mycket att läsa, men jag förmodar att jag måste brandisolera då!

Frågan är om det räcker med att måla på speciell brandskyddsfärg, eller om det måste vara gips?

Björn

6. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Om det bara är en bostad i huset är det inget krav med brandinklädnad då hela huset klassas som en brandcell. Reglerna som länkats till gäller byggnader med flera brandceller, alltså flera olika bostäder.

7. R
    Medlem Nivå 1
    Aha ok detta gäller ju mitt privata fristående enbostadshus. Med flera hundra meter till närmaste granne.
    Visserligen är altanen en separat byggnad om 10 mm ifrån huset dock endast för att inte belasta husets sulor.
    Björn

8. F
    Medlem · Nivå 14
    ”Inte ens”? Är det inte mycket högre krav på brandskydd av bärande stålkonstruktioner än trädito för hållfasthet vid brand?

9. H
    Moderator · Nivå 25
    En altan byggd i betong och stålbalkar, låter som bygglovspliktig. Vad säger kommunen om brandskydd?

10. G
    Medlem Nivå 1
    Ser inte 100% på bilden, men antar att det är en 1- eller 2 plansbyggnad med källare i suterräng? Då gäller R15-skydd för din altankonstruktion vilket lätt går att uppnå utan annat skydd. Har balkarna tillräckligt lågt lastutnyttjande klarar de R15 (har inte siffran i huvudet men vi pratar typ Max 50-60%..)

11. W
    Husägare · Nivå 8
    Hur motiverar du att det är ett brandskyddskrav på altanen?

12. R
    Medlem Nivå 1
    Ja det kräver bygglov. Och kontrollansvarig.
    Vet inte vad kommunen kräver,nog läge att fråga dom!
    Björn C

13. R
    Medlem Nivå 1
    Vet ju inte hur många procent?

Vet bara att ingenjören ville ändra ifrån HEA 200 till 220 när vi ändrade ritningen (vi förlängde med 1000 mm utifrån ursprungsritningen)

Men då balkarna redan var inköpta, så ritade han in ” samverkansbalkar” dvs balkarna förses med vertikala armeringsjärns med täta mellanrum som gör att balkarna samverkar med betongen.

Så jag skulle tro att dom är väl utnyttigade, men visst läge att fråga ingenjören.

Björn C

Redigerat 15 feb 10:24
  14. R
    Medlem Nivå 1
  15. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Eftersom det bara en bostad så krävs inget brandskydd. Det du ska tänka på är att om du hade utrymningsväg genom altandörren så måste du kanske anordna en ny genom tex. ett fönster för er egen skull.