4 597 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Brandisolera skåp pga kamin
Ååå har du nån bild? Planerar att göra exakt såC Cider skrev:Först måste jag erkänna att jag inte kan något om kaminer och bestämmelser,
men jag byggde en liten brandmur en gång.
Efter reparation av vår vedspis kom sotaren och besiktade. Mellan spisen och den brännbara väggen fanns en glipa på ca 20 cm. Sotaren berättade för mig hur jag skulle bygga en liten brandmur av lättbetong. Jag köpte vita lättbetongblock som var 10 cm tjocka, 60 långa och 20 höga, plus en påse special-bruk. Muren skulle stå direkt på den plåt som ligger under spisen och vara lite djupare och lite högre än spisen. Den skulle stå mitt i glipan, så att det blev en spalt på ömse sidor.
Jag mätte och räknade och förberedde med att såga till blocken. De skulle muras i förband. Det var inte alls svårt att mura upp brandmuren! (Bara trångt och svettigt.) Senare målade jag den med vanlig väggfärg. Ovanpå ligger en rad kakelplattor 10x10 cm. Snyggt blev det, och godkänt av sotaren.
Man brukar rekommendera att använda en 5 cm tjock sk brandmursskiva av kalciumsilikat. Denna limmas med ett speciellt lim, och kan då monteras direkt på brännbara ytor. Baksidan av en kalciumsilikatskiva blir inte varm ens om du värmer med svetslåga.
Klicka här för att svara