Hej!

I mitt hus från -39 har vi brädor i taket i samtliga rum i källaren. När jag petar upp en mejsel i en springa så dröser det ner spån, antar att detta är menat som isolering.

Dessa brädor, fyller dem en funktion om man bortser från att dem skall hålla spånen på plats?
Kan man riva ner dessa riskfritt och lägga isolering samt gipstak istället?
Eller har dem någon typ av bärande funktion?

Jag har precis samma hemma hos mig - Hus från 49. Mitt är klätt med masonit utanpå sponten.
En lösning är ju att behålla sponten och skruva gips direkt på den - Om du verkligen inte vill tappa ut all spån och fylla på med ny isolering vill säga.
Är inte taket alltför snett skulle jag gå på lösningen med att skruva gips direkt på.

"brädorna" är med stor sannolikhet inte bärande på något sätt.

Det sitter ett par masonit-skivor runt den gamla vedpannan, som jag snart har rivit ner!
Funderade på att fälla in elen i källaren o då är taket lämpligt ställe! tror du man kan pilla ner en brädai mitten för att komma åt att lägga några vp-rör? eller kommer det rasa ner en massa spån då tro?
sen kommer jag skruva gips direkt på!

Skulle dock vilja ha spottar i källaren, men takhöjden räcker ej till för att sänka taket. Såga upp för att sätta burkar blir nog ett jäkla jobb med tanke på allt spån!

Hur har du gjort med belysningen i källaren? (jag kommer ej använda källaren som kallkällare utan som ett litet tv-rum...så vill ej ha dem praktiska lysrören!)

Det kommer nog att rasa ned en hel del om du plockar en planka.
Min el ligger i stålrör i taket med utanpåliggade dosor och mitt mål är att regla ned ca 15-20mm och sätta gips på det för att få gipset i samma nivå som dosorna och använda mig av möbelspottar (Halogene) eller LED spottar för att behålla takhöjden. Då slipper jag "pottor" kortfattat...
Jag har dryga 2200 till att börja med och har "råd" att offra ett par centimeter.

funderade oxå på möbelspottar, får se om jag orkar regla ner, blir ändå ca 3-4cm lägre i takhöjd då, får känna på det! men tack för dina svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.