Mikael_L
Hela Hultafors hobby-serien måste väl ändå vara kinesverktyg.

Men att det börjar smyga sig in bland proffsgrejerna är kanske inte förvånande men dock tråkigt ...

Ganska bra att bryta med, men att dra ut spik är det helt värdelöst på.Mitt höll nog en 50 -75 spik så var det helt slut i klykan.Har även ägt ett serva(lågpris) ,samma sak där att klykan tog slut ganska snabbt .Det var ganska klumpigt ocksåNä ett hultafors ska det nog vara:) det blir dyrt att köpa skit..Jag har lärt mig det den hårda vägen;)

QUOTE=Snailman;705141]Har en sådan här sen många år , den längre av dem, rår på det mesta...

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98813

inte märkt någon nackdel med den ännu, är ganska sällan jag behvöer lägga något under för att skydda underlaget...

edit: mätte upp mitt det var 80cm långt...[/QUOTE]

Tack för tipset, nu blev det samma Hultafors även i hemmet som finns i stugan fast till halva priset, men de tog slut i helgen på Jula förutom den största modellen.
Är andrasorteringsmärkningen de två hål markeringarna med 5-10mm mellanrum?
Annars hittade jag inte något att anmärka på för det blir ju inte vackrare efter lite användning.

I
Mikael_L skrev:
Jag hade inte kobenet länge i min ägo förrän det gick åt h**ete.

Det hängde på en spik på väggen och jag råkade stöta ner det med en gipsskiva.
På golvet nedanför låg min sticksåg, eller iaf sladden till den ... :(

:D :D :D

Sådana fel brukar tjejerna fixa lätt. De slår en käringknut på kabeln :D (Fruntimmer brukar inte förstå varför det ska vara så omständigt att skarva ihop en elsladd. *hukar och springer* )

I
Riktiga män använder inte koben vid spikutdragning. De tar av sig skon och använder springan mellan stortån och tån intill :D

Koben, kobenny eller det bästa; Huvudnyckeln.

Cinolin skrev:
Bräckjärn, brytjärn, kofot, koben... att ett så brutalt verktyg faktiskt måste uppfylla höga krav på precision och hållfasthet. Hultafors röda och Gränsfors blåa "Tove" är de klassiska och enda användbara ...kofötterna... De är omsorgsfullt utformade för sin uppgift och tillverkade av bästa tänkbara stållegering. Allt annat är för klumpigt eller för dåligt, här får man definitivt vad man betalar för.
Var kan man köpa Gränsfors Tove? Lånade vår snickares i somras. Nu vill jag ha ett eget? Nätet eller i närheten av Gbg/Lerum. Vilken size är "lagom"? Har redan en japansk spikutdragare.

I
gifen skrev:
Koben, kobenny eller det bästa; Huvudnyckeln.

Nja.... varken koben eller kobenny är huvudnyckel. Det är brandmännens yxa som kallas så.

stomneby skrev:
Hoppas detta kan hjälpa finns lista över butiker i menyn.
[länk]
Tove kofoten görs av gränsforssmide som har denna sidan men borde ha samma åf
[länk]
/h
De flesta av åf verkar vara av typen som säljer yxor (som Naturkompaniet), men en del är värda att kolla upp. Tackar!

Finns Swedol i Göteborg? De har Tove. Vilken storlek beror på uppgiften.

Swedol finns, två stycken. Vet även att Södra vägens järn/Justus järn säljer kofoten, ligger mellan Götaplatsen och Korsvägen.

HHH skrev:
Swedol finns, två stycken. Vet även att Södra vägens järn/Justus järn säljer kofoten, ligger mellan Götaplatsen och Korsvägen.
Jag tog mig till Justus Järn på Södra vägen i Gôtet och köpte Gränsfors Tove 25 ". Mycket nöjd! Perfekt kombination med min japanska spikutdragare som är en riktig liten goding! :)

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=40-6772

Redigerat:
Thomas59
Marcus J skrev:
Jag tog mig till Justus Järn på Södra vägen i Gôtet och köpte Gränsfors Tove 25 ". Mycket nöjd! Perfekt kombination med min japanska spikutdragare som är en riktig liten goding! :)

[länk]
Den japanska spikutdragaren kunde du ju ha tipsat om tidigare. Gick och panikköpte en HULTAFORS spikutdragare för 7-800 kr förra veckan. Effektiv men har en tendens att knipsa av spikar som sitter riktigt hårt.

Thomas59 skrev:
Den japanska spikutdragaren kunde du ju ha tipsat om tidigare. Gick och panikköpte en HULTAFORS spikutdragare för 7-800 kr förra veckan. Effektiv men har en tendens att knipsa av spikar som sitter riktigt hårt.
Synd att du inte läst tråden tidigare, för den är omtalad av flera. Köpte min på Clas Ohlsons verktygsrea i somras ihop med Hultafors proffspass HV60 och HV120. Alltihop för halva priset. Spikutdragaren är grymt bra på att slå in under spikskallen, och även om det är en 6" spik man fått korn på så kryper den fram tillräckligt för att få grepp med större kofot. Dessutom smidig att ha i bakfickan på blåbrallorna! Modellen som finns hos Classe är det japanska originalet (smidd i Japan), men det lär även finnas en billig kopia på Biltema. Verktygstypen lär ha använts av japanska hantverkare duktigt länge. Köp!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.