Sällar mig till Hultaforskören hyllnings ode till den röde.... ok lite urflippat, men Hultaforsen är prisvärd och brukar lite då och då komma på rea eller kampanj. Det som jag upplever som största skillnaden mellan budget och pro är att klöven (klykan) och "platt" sidan tål stryk utan att bli slöa, naggiga eller flisor går ur.
 
Jag tror att den stora massan förordar Hultafors för att de är mer lättillgängliga än Tove. De får nog anses likvärdiga i utförande och kvalitet även om jag tycker Tove är roligare för att de tillverkas av en mindre firma. Har själv ett 36" Hultafors. Priset på 2:a sorterings Hultafors hos DN Maskin & Verktyg får anses vara bra.
 
P
mattiasp skrev:
Här finns det bästa koben jag har använt till ett bra pris:
[länk]
Scrolla ned och leta efter Hultafors stor kofot 109/36
Japp, samma kofot har jag. Jag hade en billig "Biltema" som jag inte hade funderat på om den var bra eller dålig. Men så var det utförsäljning på en butik som skulle slå igen, så jag fick Hultaforsen med 70% rabatt och viiiillken skillnad. Hultaforsen har rätt vinklar överallt i motsats till mitt billiga som jag aldrig fick riktigt bra "tryck" med. Bättre krok och bräckjärn, ja bättre allt faktiskt.

Satsa på ett kvalitets-koben, du kommer inte ångra dig.
 
Mikael_L
Kofot är, hör och häpna, ett av de få verktyg som jag faktiskt inte först köpte ett billigt och dåligt för att sen inse att det var felköp och därpå köpa ett bra och prisvärt.
Jag har tre Hultaforsar, i olika storlekar. Köpte först en medium, men sen hade Jula en drive på alla tre storlekarna så då blev det två till. :)
 
Och så håller en bra kofot i princip livet ut så du kommer "tjäna in" mellanskillnaden ganska fort då arbetet faktiskt blir klart snabbare i.o.m. att det psykologiskt blir roligare att jobba när man har rätt kraftfördelning genom kofoten. Man drar sig inte för att istället hitta andra mer tidskrävande metoder att få loss någonting. Har man mycket muskler så går det att få loss vadsomhelst men med en bra kofot får du ut saker snabbare faktiskt. Snåla inte här. Classe eller julas pris på 400 är inte fy skam med tanke på hur bra de egentligen är.
 
Tigersåg finns givetvis, en Metabo som kommer få jobba... Men ska nog testa Biltema först... :)
 
Kör själv med två biltemajärn och har aldrig upplevt dem som otillräckliga.
Har ett 500mm: http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Kornare-Huggmejsel-och-Brytjarn/Brackjarn1/

och ett som hette 16-122 från biltema, men det finns inte längre kvar, det är 30 cm långt typ och samma typ som det stora, åttkantigt med lite bredare "klo". Har rivit otroligt mycket med bägge, 500mm är rätt lagom för det mesta jag stött på och det mindre är perfekt till mindre jobb som lister eller trånga utrymmen, men även bromsar på bilar etc. Har aldrig upplevt dem som veka eller otillräckliga på något vis. Vore intressant att jämföra vinklarna och utförandet på biltemas kontra hultafors.

Som en detalj så köpte jag en Hultaforshammare på biltema, den var märkt typ "provexemplar" eller nåt vilket indikerar att de tar in saker från alla möjliga (även kända) tillverkare när de ska börja sälja "private label".. Kan väl säga att de andra märkta hammarna som var där vid tillfället var betydligt enklare och billigare i allt. De valde inte H-forshammaren kan man väl säga. Tror jag gav 40 eller 50 kr. Oops, nu blev det lite OT, tillbaka till ämnet:

Se dock upp för de där gjutna svarta billiga skräpjärnen man kan se på billiga ställen.. de verkar rätt usla, smal klo och underliga vinklar.

För pengarna som blir över kan man köpa nåt annat verktyg eller lite pilsner, det blir ju väldigt dammigt när man river oavsett vilket märke man har på kofoten.. d^_^b
 
Mikael_L
Ludwig skrev:
Kör själv med två biltemajärn och har aldrig upplevt dem som otillräckliga.
Har ett 500mm: [länk]

och ett som hette 16-122 från biltema, men det finns inte längre kvar, det är 30 cm långt typ och samma typ som det stora, åttkantigt med lite bredare "klo". Har rivit otroligt mycket med bägge, 500mm är rätt lagom för det mesta jag stött på och det mindre är perfekt till mindre jobb som lister eller trånga utrymmen, men även bromsar på bilar etc. Har aldrig upplevt dem som veka eller otillräckliga på något vis. Vore intressant att jämföra vinklarna och utförandet på biltemas kontra hultafors.
...
Se dock upp för de där gjutna svarta billiga skräpjärnen man kan se på billiga ställen.. de verkar rätt usla, smal klo och underliga vinklar.
Du sätter fingret på en viktig iaktagelse här.
För inte så många år sedan var alla billiga bräckjärn av den här skitkassa sorten:
kofot.jpg

(Jämför bara tjockleken och bredden på spikutdragarklysen mot en Hultafors! :O)

Numera har ju t.ex. Biltema och några andra butiker lyckats få in saker med hyggligt rätt utseende i alla fall. Om dom då är kassa i stålkvalla och så, vågar jag däremot inte uttala mig om.
Biltemas:
16-877_m.jpg
 
Mikael_L skrev:
Du sätter fingret på en viktig iaktagelse här.
För inte så många år sedan var alla billiga bräckjärn av den här skitkassa sorten:
[bild]

(Jämför bara tjockleken och bredden på spikutdragarklysen mot en Hultafors! :O)

Numera har ju t.ex. Biltema och några andra butiker lyckats få in saker med hyggligt rätt utseende i alla fall. Om dom då är kassa i stålkvalla och så, vågar jag däremot inte uttala mig om.
Biltemas:
[bild]
Exakt, bild 1 är den typen jag menar med de billiga skäpjärnen. Mitt är det på bilden under och funkar bra, man kanske kollar en gång på alla i lådan innan man väljer exemplaret hos biltema.. kan variera en smula i finish på slipningen av eggarna, men det löser man ju själv med filen om man vill, och efter hårt användande så kan nog eggarna behöva filas till lite ändå om man är knusslig.
 
Jag stämmer i bäcken och tycker hultafors/tove. Ska ärligt erkänna att jag inte testat Biltemas senaste koben, men för egen del köper jag hellre ett beprövat och erkänt bra järn än chansar. Det ska ju tåla en hel del stryk, och iaf jag vill känna mig säker på kvaliten när man sliter och drar med hela kroppen.

Den "nya" Biltema kofoten ser iofs ok ut på bild, så den kanske kan vara ett "lägenhetsalternativ".
 
StyrmanBerg skrev:
Den "nya" Biltema kofoten ser iofs ok ut på bild, så den kanske kan vara ett "lägenhetsalternativ".
Haha, "lägenhetsalternativ", den var bra! :)

Nåväl, jag bor minst tre mil från närmaste lägenhet och den biltemakofoten funkar även bra när man bor på gård och river allehanda saker, väggar, tak, golv, broar. Har inte lyckats förstöra den ännu och då har jag också verkligen kört hårt med den. Sedan blev det pilsner! ;)

Jag kan dock förstå mångas (inklusive min) skepsis mot "för billiga" verktyg. Men den funkar för mig.
 
Det låter ju lovande Ludwig. Jag har som sagt inte testat det själv så mina åsikter väger ju väldigt lätt mot dina som faktiskt äger och använder ett.
Saken med biltema tycker jag är att det alltid är en chansning med vad man får, vissa saker är riktigt bra och andra ren skit. Trevligt med en produkt som verkar vara i "rätt" ände av skalan, och kanske kan det vara en produkt att testa om man inte redan har ett "dyrjärn". En annan produkt jag ser som köpvärd där är deras klyvyxa som är en biltemabrandad wetterlings.
 
StyrmanBerg skrev:
Det låter ju lovande Ludwig. Jag har som sagt inte testat det själv så mina åsikter väger ju väldigt lätt mot dina som faktiskt äger och använder ett.
Saken med biltema tycker jag är att det alltid är en chansning med vad man får, vissa saker är riktigt bra och andra ren skit. Trevligt med en produkt som verkar vara i "rätt" ände av skalan, och kanske kan det vara en produkt att testa om man inte redan har ett "dyrjärn". En annan produkt jag ser som köpvärd där är deras klyvyxa som är en biltemabrandad wetterlings.
Jag menar inte att racka ner på märkesprodukter, oftast ..99% eller så, är det ju så att "man får vad man betalar för". Ett annat härligt moralkakecitat är: "Glädjen över lågt pris kan aldrig uppväga besvikelsen över dålig kvalitet". :@

Är själv restriktiv med vilka verktyg jag köper på "billiga stället" och väljer ALDRIG det billigaste alternativet på plats när det gäller "billiga ställen".:rolleyes:
 
B
om man som styrmanberg använder hela kroppen när han använder koben saknas antingen teknik eller så måste man ha större koben eller kanske till och med ett spett.
nog duger billiga koben av koben typen(kallar jag den undre sorten av bilderna) och bräckjärn (övre sorten) duger ej till något. dock kanske spikutdragning.
men jag kan säga att dom minsta kobenen som finns har man också användning av
 
Jag köpte Hultafors efter att ha tittat igenom hela lådan hos Biltema utan att hitta en som jag tyckte såg bra ut.
Problemet var att slipningen av käft och anliggningsytor var kass. Dom var lite skeva och anliggningsytan mot underlaget var dålig. Om man ska dra ur en spik måste skallen sticka upp minst dubbelt så långt som för Hultafors.
Speciellt runt spåret var slipningen dålig (bild) på Biltemas. Hultafors hade helt plana och parallella ytor.
 
  • Hulta-vs-Bilt.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.