Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Ska sätta igång och riva nu i husets undervåning och behöver ett rejält bräckjärn. Va på brägårn och tittade men 6-700 spänn tar emot när man kan hitta ett liknande på Biltema för 90-100 spänn. Klart att det dyrare säkerligen är smidigare kanske, men med 600 i skillnad så kan man ju dom pengarna på nåt "roligare"...
vad tycker folk här inne?
vad tycker folk här inne?
Proffs alla gånger, skillnaden är mycket stor. Hultafors och Tove använder jag, vilka som är bäst är en smaksak. Storleken beror lite på vad man ska göra, men generellt sett så försöker jag använda ett så stort järn det finns plats till - bra tyngd och hävarm sparar på krafterna och ökar precisionen.
Här finns mer i ämnet: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/129925-kofot-vilken-ska-man-koepa.html
Här finns mer i ämnet: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/129925-kofot-vilken-ska-man-koepa.html
Jag körde med ett biltemajärn när jag rev ut ca 90 kvadrat 70-talsgolvreglar, syll och golvspån.
Jag tyckte att det fungerade bra, och förstår personligen inte riktigt vitsen med 700 kronorsjärnen. men.. jag motbevisas gärna..
Mina reflektioner om biltemas järn var:
- Billigt (näst största tror jag, typ en hundring)
-Tillräckligt bra balans.
-för uppgiften lagom tungt (noterbart, knappt något arbete ovan axelhöjd)
-Bra klo (vad heter det?)
-Sämre spets (fick slipa till den lite efter dryt halva jobbet)
-Någon gång uppfattade jag det som halt. Kommer inte ihåg i vilket avseende tyvärr.
-Det vibrerade som fan någon gång då jag av misstag tjongade in järnet i något väldigt hårt.
Jag är nog annars en typisk boschblå-kille, om det ger en indikation på pris/prestanda på övriga verktyg. Typ 10,8 volt seriens drag, slagdrag, multi.. GEX 150 Ac excenter. Gcm8s kap etc.
Hultafors hammare. Knipextänger. Weramejslar..
Jag tyckte att det fungerade bra, och förstår personligen inte riktigt vitsen med 700 kronorsjärnen. men.. jag motbevisas gärna..
Mina reflektioner om biltemas järn var:
- Billigt (näst största tror jag, typ en hundring)
-Tillräckligt bra balans.
-för uppgiften lagom tungt (noterbart, knappt något arbete ovan axelhöjd)
-Bra klo (vad heter det?)
-Sämre spets (fick slipa till den lite efter dryt halva jobbet)
-Någon gång uppfattade jag det som halt. Kommer inte ihåg i vilket avseende tyvärr.
-Det vibrerade som fan någon gång då jag av misstag tjongade in järnet i något väldigt hårt.
Jag är nog annars en typisk boschblå-kille, om det ger en indikation på pris/prestanda på övriga verktyg. Typ 10,8 volt seriens drag, slagdrag, multi.. GEX 150 Ac excenter. Gcm8s kap etc.
Hultafors hammare. Knipextänger. Weramejslar..
Här finns det bästa koben jag har använt till ett bra pris:
http://www.dn-maskin-verktyg.se/prislista.html
Scrolla ned och leta efter Hultafors stor kofot 109/36
http://www.dn-maskin-verktyg.se/prislista.html
Scrolla ned och leta efter Hultafors stor kofot 109/36
Jag är också en av de som körde med biltema för typ 100 kr. Gjorde större rivning och renoveringar med den och var egentligen rätt nöjd, har alltid snålat på handverktyg och köpt dyrare elverktyg. En dag fick jag presentkort och hade svårt att hitta något i den affären så det blev mkt finare handverktyg från Bahco, Stanley, Wera och Hultafors.
Bland annat tog jag en röd mellanstor Hultafors kofot och ¤#(=/(=Q#¤/ vilken skillnad. Stör ihjäl mig på att jag inte köpte den innan när jag hade mycket rivningsjobb, snål och dum var jag med tanke på att nya kofoten gjorde arbetet lättare och jag har sedan dess rivit med ett leende på läpparna varje gång och insett värdet av bra handverktyg
MVH Lorant
Bland annat tog jag en röd mellanstor Hultafors kofot och ¤#(=/(=Q#¤/ vilken skillnad. Stör ihjäl mig på att jag inte köpte den innan när jag hade mycket rivningsjobb, snål och dum var jag med tanke på att nya kofoten gjorde arbetet lättare och jag har sedan dess rivit med ett leende på läpparna varje gång och insett värdet av bra handverktyg
MVH Lorant
Håller med om att Hultafors koben är riktigt skönt att jobba med, dock är det väl att överdriva att det är roligt att riva trots att man har ett sånt. Men visst man sparar energi eftersom man slipper bli irriterad. Framförallt tycker jag att skillnaden mellan de dyrare och billigare kobenen ligger i spetsen, brukar inte vara så spetsig efter ett tag på de billigare, antar att det är mjukare stål i dem.
Clas Ohlson har ett Hultafors för en bra peng http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=250338 finns även på Jula om du har närmare ditt http://www.jula.se/brackjarn-109-25-625-mm-124002
Clas Ohlson har ett Hultafors för en bra peng http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=250338 finns även på Jula om du har närmare ditt http://www.jula.se/brackjarn-109-25-625-mm-124002
Redigerat:
Håller med. Hultafors eller Tove är trevligt. Jag vill minnas att Hornbach har god sortering på båda fabrikaten.Daniel_N skrev:Proffs alla gånger, skillnaden är mycket stor. Hultafors och Tove använder jag, vilka som är bäst är en smaksak. Storleken beror lite på vad man ska göra, men generellt sett så försöker jag använda ett så stort järn det finns plats till - bra tyngd och hävarm sparar på krafterna och ökar precisionen.
Här finns mer i ämnet: [länk]
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Det är ett gammalt kök, några platsbyggda garderober och foder/golvlister som ska ner. Så det är inga jättemängder som ska rivas...men den stora majoriteten förordar alltså Hultafors.. Hmm...
Och en tigersåg för sjutton...guld värt när du inte kommer åt eller orkar med kofoten. Duger gott med en billig biltema/jula-maskin dessutom om det är ett engångsjobb. (Har själv en Ferm tigersåg som köptes för rivningsjobb för 400 spänn...den rev ett helt hus och har fällt ekträd med decimeterstammar och går som tåget än
)
