Hej!

Vad skulle ni rekommendera för håltavlor för verktygsförvaring på vägg? Jag har varit inne på Bauhaus perforerade skiva (https://www.bauhaus.se/vit-lackboard-101-perf-3-0mm), men den känns för fnasig i kvalitén? Har någon erfarenhet av den?

Har ni någon annan leverantör att rekommendera? Tänkte klä in cirka 10kvm vägg så skulle vilja ha något som inte ser halvdant ut. Metall finns ju, men kostar ganska mycket mer.

Tacksam för tips och råd :)

/ Oskar

Rickard.
Köp plywood och skruva upp en kombination av köpta verktygshållare och hemmagjorda.

Håltavlor är bra för att visa upp verktygssamlingen men om man faktiskt tänkt använda verktygen blir man galen när krokarna lossnar hela tiden.

Verktygstavla av plywood med upphängda verktyg, inklusive skiftnycklar, skruvmejslar och hammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

21mm plywood som jag räddade från en skräphög (har idag 2 stycken och ett par hängare från biltema, prisvärt och praktiskt) min sitter med distanser från väggen så hur jag än flyttar runt och hänger upp blir det aldrig mer hål i väggen bakom.

Redigerat:
hm...... Ja det kanske är fiffigare? Så slipper man leta efter lämpliga krok-grejer för varje verktyg också!

Rickard.
Jag tycker definitivt det, det mesta som hänger bra på en krok hänger bra på en spik för några ören och friheten att kunna snabbt och enkelt sätta upp vad som helst är svårslagt.

Redigerat:
Om man vill använda krokar så finns det perforerad board (masonit) att köpa hos trävaruhandlarna. Tycker man inte att obehandlad masonit ser tillräckligt proffsigt ut så är det bara att måla.

Men, jag håller med Rickard.ag, rejäla doningar och spik fungerar ofta bättre rent praktiskt.

En vanlig 5- eller 7-facks verktygslåda i plåt är heller inte dumt att ha. Utmärkt för meka-med-bilar-verktyg, men för liten för allmänt snickeri- och fixa-med-hus-verktyg.

Jag gillar plywood. Jag borde komma undan med 7mm. Ska användas till mejslar, tänger och sånt i liten verkstad i radhuset.

Nackdelen med perfboard är ju verkligen mecket att passa ihop verktyg med krokar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.