Byggahus.se

Bra torktumlare?

1. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Vår torktumlare håller på att ge upp så en ny behöver införskaffas. Har läst mycket om alla problem som verkar vara med dom självrengörande värmepumpstumlarna, så är inte så sugen på en sådan. Söker en vanlig kondenstumlare med vanlig värmeväxlare och gärna bra filter, helst dubbla. Tumlaren går minst en gång per dag, ofta fler, och det finns gott om katthår osv. Någon som kan rekommendera någon bra?

Redigerat 21 feb 2017 19:29
  2. O
    Medlem Nivå 2
    Miele. Dyr som pocker men håller. Två barn, två hundar ett antal katter samt två vuxna genererar rätt mycket tvätt. Vi körde 11 år utan problem. Sedan fick jag byta värmaren. Även det var dyrt men håller maskinen 10 år till så blir årskostnaden låg.

3. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Miele har vi haft så dom vet jag är bra. Tyvärr tycker jag inte att dom motiverar det höga priset.

4. O
    Medlem Nivå 2
    Jag håller med om att priset är högt. Men som det ser ut nu så har vi lagt ca 1000/år totalt för vår torktumlare. Tillkommer elen. Dyrt eller inte får man ju avgöra själv. En billigare som håller är ju alltid önskvärt.

Vi hade en Electrolux i vårt förra hus. Den somnade in efter 5 år. Inköpspriset var ca 5000. Så årskostnaden blev densamma. Skillnaden är att denna slipper vi laga lika ofta. Men vi kanske fick ett måndagsex.

5. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Ja vi har ju i dagsläget en wirpool som vi köpte för 3000:- i slutet på 2007. Den är inte helt slut än, men filterlösningen på denna är inte riktigt bra så den skulle behöva plockas isär i molekyler och rengöras.

6. M
    Husägare · Nivå 12
    Vi har en:
    Bosch WTY88898SN
    Kostar en del men j-ligt bra!

(nej, jag är inte Bosh-försäljare ;) )

7. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Det där är ju precis en sådan värmepumpstumlare som jag är lite skeptisk mot. Hur länge har ni haft den och hur ofta går den?

8. M
    Husägare · Nivå 12
    Såg det sen när jag läste noga så jag borde kanske inte svarat ;)

Bara ett halvår så det är ingen lång tid. Används varje dag dock. Får väl återkomma med en rapport om ett år.

Jag är också skeptisk mot saker som kan haka upp sig. Vad man kan säga positivt redan nu är den extremt låga ljudnivån och en mycket lägre energiförbrukning.

9. Music Man
    Medlem Nivå 10
    Är otroligt nöjd med min Bosch torktumlare 👍

10. M
    Medlem Nivå 8
    Vi har en elektrolux värmepumpstumlare och är väldigt nöjd med att det inte blir varmt och fuktigt, den drar mindre ström och är hyfsat tyst. Jag har bytt ett kretskort i den (på garanti).
    Filterna varnar den för när man ska rensa och det är väldigt enkelt att göra.

11. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Vi har en Miele T 8967 WP, värmepumpstumlarr, från 2012, tre barn (10, 10 & 3) och två vuxna. Den förra var en Cylinda å den var inne på femte året när den började strula.
    När vi köpte Mielemaskinen så var det en med dom bättre filtreringarna av luften som fanns att tillgå. Den har fem filter som luften ska passera innan luften kommer till förångaren.

12. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    En fundering i ämnet. Finns det någon undersökning om verklig energiförbrukning på tumlare ??
    Vår Husqvarna vp tumlare går 4 timmar för att få en bomulls tvätt torr, den gamla kondensortumlaren gjorde det på 2 timmar och gav tvättstugan värme.

• Laddar…
  13. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Det borde bara vara att jämföra förbrukningsdatan som finns i slutet av bruksanvisningarna för att få reda på hur mycket energi som går åt i dom olika programmen.

Här är för våran maskin,
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5265.PNG

Om värmetillskottet som tumlaren ger är besparing eller kostnad beror bla på vad man har för uppvärmningssystem i bostaden.
    För att verkligen ta reda på det blir det en massa uträkningar.

14. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Intressant, motsvarande på min är 7 kg/247 min/1000 v/2,17 kw.
    I verkligheten kör vi 1400 v och det händer att tvätten inte ens är torr då.
    Torkar din på 106 min ??

15. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Vi centrifugerar på 1600, tumlingen brukar ta ca 1,5h med full maskin.