3 469 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Bra stål i gräsklipparknivar?
Jag byter emellanåt kniv på gräsklipparen efter ett antal slipningar och står då där med en ganska stor bit stål som det smärtar i hjärtat att lägga i metallåtervinningen.
Har nån erfarenhet av att göra slöjdknivar med goda egenskaper av en gammal gräsklipparkniv?
Jag vill inte hålla på att värmebehandla, utan endast slipa fram små blad till snideri, givetvis så kallt att inte eventuell härdning försvinner.
Har nån erfarenhet av att göra slöjdknivar med goda egenskaper av en gammal gräsklipparkniv?
Jag vill inte hålla på att värmebehandla, utan endast slipa fram små blad till snideri, givetvis så kallt att inte eventuell härdning försvinner.
Gräsklipparknivar görs inte i stål som är lämpligt för knivtillverkning. Anledningen är dels priset, och dels att man inte vill riskera sprött brott i en gräsklipparkniv. Om den roterande kniven hade varit härdad (martensitiskt), riskerar man alltid sprött brott, och en kniv som fortsätter i tangentens riktning i 200 km/h vill man inte vara med om. En ny kniv kostar 250-300 kr och håller i många år för normalanvändaren. Inget att spara på.
Klicka här för att svara