Mikael_L skrev:
Den här makitan såg ju intressant ut
[länk]
För 1990:-

Någon som vet något om den?
Man skulle väl kunna kalla den för en instegsmodell. Inte superstark, med små batterier och plastdetaljer i mekaniken tror jag. Jag hade en tidigare men bytte bort den då jag tyckte den var för klen. Grövre saker som dosfräsar i osb och liknande gick trögt. Har några bosch 10,8V och denna klarade inte mycket som inte dom också fixade men de är smidigare att använda. Köpte en bdf451 istället för att ha till de tunga jobben.
Tror inte just detta priset var speciellt billigt heller, men jag har inte kollat några jämförelser så jag kan ha fel.

Mikael_L
Är det nytt då med instegsmodeller hos Makita?
Eller har jag bara missat det? Jag tycker alla Makitor jag sett har varit snordyra. ;)

Mikael_L skrev:
Är det nytt då med instegsmodeller hos Makita?
Eller har jag bara missat det? Jag tycker alla Makitor jag sett har varit snordyra. ;)
Det är tre år sedan jag köpte min, så den modellen är ju inte direkt ny. Jag betalade mellan 2000 och 2500 för min. Kommer inte ihåg exakt.

B
Såg att XL-bygg annonserar om en blå bosch i dagens DN. Funderar på att slå till men är osäker på vilken modell det är då det inte står något produktnamn. Är det någon som ser det rakt av på bilden, eller finns det bara en 14,4V modell?

Mvh Carl

Gsr14.4-2-li

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

B
Har läst mycket positivt om blå bosch men är det någon som har erfarenheter av just den här modellen? Tänkte byta ut min ganska trötta gamla 12V dewalt. Använder den mest till hemmafix och lite hobbyskruvande.

Jag har använt min gsr-14,4-2-li nu till allt när jag byggt mitt nya kök funkar bra till det, den orkar med att borra ett 65mm hål i sidan på Ikea stomme. Den väger inte direkt mycket och ligger bra i handen. Ångrar inte en sekund att jag köpte den! Det enda jag saknar är en L-box men det går ju alltid att skaffa i efterhand.

Jag har alltid tyckt att den modellen med långt motorhus ser billig ut jämnfört med Maktias andra LXT maskiner.

B
Kina maskiner brukar sakna CE markering, iaf tidigare, en kompis köpte en Kina makita, brann när han skulle borra i gips;) ja har själv köpt flera maskiner på tradera, funkar hur bra som helst, gäller och ha ett vaket öga, säljs mycket skräp där också

Nja, Kinamaskinerna kan vara CE-märkta, men det betyder absolut ingenting.

"Could you do the CE-testing on the product?
- Yes we can put CE-mark on it."

carlkarlin skrev:
Är nog mest inne på makita nu, men det finns ju ett flertal modeller, även bland 14,4V modellerna.

Hittade denna på tradera
[länk]
Får man den för ca 2000:- så har man väl gjort en bra affär.

Har dock läst att det finns kopior av skruvdragare, ser denna ut att vara riktig?
Lite snabbt och enkelt sammanfattat så gillar kineserna röda batterier och påklistrade dekaler istället för att t ex Makita står med utbuktade bokstäver som är en del av skruvdragaren. Dock så brukar själva plastlådan som skruvdragarna kommer i, se mer seriös ut och har utbuktade Makita bokstäver istället för dekaler. Vill du veta mer så finns en väldigt informativ tråd här med bilder och mer info.

13th Marine skrev:
Nja, Kinamaskinerna kan vara CE-märkta, men det betyder absolut ingenting.

"Could you do the CE-testing on the product?
- Yes we can put CE-mark on it."
Har hört att kineserna dessutom har en märkning, CE - China Export, som bara råkar vara förvirrande lik den konventionella CE-märkningen. Vet inte om det är sant men skulle inte förvåna mig.

pleqtiz skrev:
som vanligt så tycker jag man ska åka runt och provhålla i skruvdragare innan man köper, dom är numera mycket personliga.. min hand tex gillar inte alls blå bosch.

bästa för min hand är Dewalts XR som alla här verka ogilla.. men som jag numera älskar, gått före mina Festool och Makita skruvdragare och kvaliten är oxå mycket bra...
Kan bara hålla med. Den måste vara skön att hålla i. Jag har två AEG (12BS (c)?) som jag är sjukt nöjd med. Andra verkar ogilla den. Smaken är som baken. Beror även på användningsområdena också så klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.