Köpte ett gammalt hus nyligen och behöver uppdatera verktygsförrådet lite. Köpte ett bosch laser(vatten)pass som var tacksamt när man tapetserade ensam. Men vad behöver jag mer? En bra skruvdragare låter vettigt. Kollat på Bosch psr 18V som verkar säljas i olika paket så modellnamnet kanske bara gäller lådan jag tittade på. Hantverkarna jag haft hemma tyckte att för nästan samma pengar kan man få en de valt, makita eller något annat proffsmärke. Hantverkarna tyckte dock att Boschs blå proffsmaskiner höll bra klass. De tyckte också att olika märken var bra på olika verktyg. Roligt få lite nördinfo också. "Makita gör jävligt bra skruvdragare alltså, men kom ihåg att de har komponenter i nylon som kan behöva bytas efter 45 miljoner skruv." De har ju lite andra krav på sånt än jag. ;)

Vad tycker ni? Vad behöver man och vilka märken är mest prisvärda?

Eftersom du har typ tio olika frågeställningar så lägg lite tid först och läs igenom dom trådar som rör just dina frågor. Finns säkert ung 500 trådar som du kan läsa om just detta.

• Gilla
Evil Presley
  • Laddar…
Mikael_L
Bestäm dig vad du vill med skruvdragaren.

Själv prioriterar jag låg vikt och storlek före styrka. Volttal säger inte allt. En 14V kan vara starkare än en 18.
Alla proffsmaskiner är tillräckligt starka i 14V version för 99% av hemmarenoverarens användning. Och man får bara mer ont i axel och handled av de extra hekto en 18V väger.

Så själv prioriterar jag alltså:
Liten, lätt maskin med kort motorhus för bästa åtkomlighet.
(detta betyder alltså i mitt fall 14V samt batterier med 1,3-1,8Ah.)
Proffsmärke, dvs Blå bosch, Makita, Hitachi, Panasonic, Festool.
Makita, Festool och i viss mån Panasonic går bort för mig pga pris.
Men en del Makita-modeller verkar riktigt bra.

Jag har inte räknat upp: för att:
DeWalt : har för mycket skräp i sitt sortiment nuförtiden att det blir så mycket chanstagning.
Hilti : Överprissatta maskiner med helt ordinära prestanda (undantag borrhammare, som är riktigt bra)
AEG : Jag tror inte riktigt att dessa är proffsmaskiner. Men skalman här på forumet som provat massor med skruvdragare verkar veta om några AEG-modeller som är riktigt bra.
Milwaukee : Vet jag egentligen inget om, så därför har jag aldrig funderat på att köpa en skruvdragare av dom. Men dom är kanske bra?

Förutom dessa uppräknade prestanda så är Li-ION batterier bälteskrok och LED-belysning i princip kravpunkter för mig. Iaf LI-ION-batterier.
Två batterier och hyggligt snabb laddare är också ett krav, särskilt som jag gärna väljer lågkapacitetsbatterier för viktens skull. Laddare som tar över en timme går bort. Gärna en halvtimmesladdare.

Jag har just nu en sådan här:
820720e9457408e14e82c825705f4f6ec0040558_250x250.gif
http://www.toolab.se/produkt/Hitachi-Skruvdragare-DS14DSAL-Borrmaskin-14V
Som jag köpte på toolab för endast 2200 för ett drygt år sedan.
Jag har varit grymt nöjd med denna. Mina andra tre skruvdragare har bara fått stå oanvända i skamvrån sedan dess.
Blå Bosch brukar frekvent dyka upp på olika kampanjer, t.ex. hos Bejiers bygg och XL-bygg.
Så med priser som brukar variera mellan 1500 och 2000 så verkar man få en bra, stark och lätt maskin för ett riktigt bra kampanjpris.
Men ganska ofta är det någon instegsmodell som i mina ögon endast brukar ha en enda irriterande brist - 10mm chuck.
Och egentligen, handen på hjärtat, det är inte ofta jag behöver min 13mm chuck.
Det har varit när jag dragit karmskruv samt att jag har en sats med grova träspiralborr som kräver 13mm chuck. Men det är ju verkligen inte ofta jag sysslar med detta och kunde alltså dra fram min 2-vxl 230V borrmaskin vid dessa tillfällen.
Dosfräsen för att göra hål för eldosor kräver förvisso också mer än 10mm chuck. Men där är ändå alla mina skruvdragare för svaga. Batterierna är slut efter ett, max 2, doshål i OSB. Och så går det för långsamt också. Så där kör jag alltid med 230V-maskin.

Joggernought skrev:
och vilka märken är mest prisvärda?
Blå Bosch och Hitachi i mellanprisklass.
DeWalt skulle nog kunna vara prisvärt om man har kunnandet att sortera bort billiga maskiner som är gulmålade B&D (=skräp) samt överprissatta medelmåttiga maskiner.
AEG verkar som sagt kunna vara prisvärt om man vet något om sortimentet.

Redigerat:
Det finns många bra. Jag tycker AEGs skruvdragare är grymt prisvärda. Dom deWalt jag testat är inget vidare, men deras dyra kanske är bra? Festool är svindyra och har för tjockt handtag. Hitachi är lurigt eftersom det finns i så många prislägen och alla ser liknande ut.

Mikael_L
Ja Hitachi har ju också några maskiner man ska se upp med.
En som heter typ DS14DFSL eller något sånt kommer ofta på kampanjer hos Jula, swedool, ICA maxi :eek: osv.
Men det är i alla fall en rätt gammal maskin med väldigt ålderstigen teknik inuti.
Och då menar jag inga positiva saker med ålderstigen.
T.ex. har den väldigt långt motorhus pga av gammal motor och vxl-teknik, vilket alltså tar plats och ändå bara har medemåttigt vridmoment.

Mina åsikter efter runt 30 skruvdragare på 3 år och ett ohälsosamt nördande:

¤ Hitachi, mycket gedigna maskiner om man skippar bottenskiktet. som Mikael skriver så är DS14DSAL en mycket bra och prisvärd modell. Deras borstlösa modeller går fint men är ohyggligt klumpiga men dom kommer ju ofta med nya modeller.

¤ Blåa bosch, helt ok maskiner, men enda modellern som jag egentligen gillar är GSR14,4-2LI då den är smidig och lätt.

¤ Makita, ja dom är väl bra men dom är väl som en volvo v70 dvs dom gör det dom ska men har inget som sticker ut.

¤ Festool, ja dom är väl ganska bra när dom funkar.

¤ Panasonic, gedigna och välbalanserade maskiner men 18v modellerna har på tok för stort batteri. 14,4v är najs.

¤ AEG, förutom BS12C så tycker jag att dom numera är dåliga tyvärr. :(

¤ Dewalt, förutom 10,8v modellerna så är dom i mitt tycke skräp.

¤ Hilti (panasonic tillverkade), SFC14-A är en mycket trevlig modell som är en av mina favoriter.

sj6 skrev:
Jag läser rubriken men sen blir det grötigt. Styckeindelning är guld ;)

Annars kör vi mest Blå Bosch.

DeWalt är Black and Decker i gult skal.
Jaja, så blir det när man skriver foruminlägg sent på lördagskvällen. ;)

Blå Bosch förefaller vara ett säkert kort. Verkar vara få återförsäljare dock. De stora byggfirmorna där kreti och pleti (hit räknar jag även mig själv) handlar sina verktyg, badrumskrokar och målarfärg säljer ju DeWalt men inte tex blå Bosch vad jag sett.

Ska leta i forumet efter en recension på de maskiner som nämnts. Tack för hjälpen allihop!

Tools har stort sortiment på metabo, milwaukee och blå bosch. Bauhaus har makita och AEG.

Joggernought skrev:
Blå Bosch förefaller vara ett säkert kort. Verkar vara få återförsäljare dock. De stora byggfirmorna där kreti och pleti (hit räknar jag även mig själv) handlar sina verktyg, badrumskrokar och målarfärg säljer ju DeWalt men inte tex blå Bosch vad jag sett.
Bejers, K-Rauta, Swedol och XL-Bygg brukar alla ha blå Bosch. Åtminstone de butiker som jag har i närheten.

Till och med ICA Maxi har haft kampanjer med blå Bosch 18 V skruvdragare.

P
som vanligt så tycker jag man ska åka runt och provhålla i skruvdragare innan man köper, dom är numera mycket personliga.. min hand tex gillar inte alls blå bosch.

bästa för min hand är Dewalts XR som alla här verka ogilla.. men som jag numera älskar, gått före mina Festool och Makita skruvdragare och kvaliten är oxå mycket bra...

• Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Eller så gör TS som alla andra o beställer från Tyskland eller UK.

• Gilla
LSN
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Eller så gör TS som alla andra o beställer från Tyskland eller UK.
TS?

Joggernought skrev:
TS?
Det är DU som TrådSkapare

Jösses. Det var mig ett nytt ord. Fanns nog knappast i saol. :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.