10 369 läst ·
55 svar
10k läst
55 svar
Bra prisvärda 3-fas uttag med 220 uttag på?
Finns det inga kvalitetskrav längre på elprodukter? För fanns S-märkning, som väl borgade för en viss kvalitet. Numera står det CE eller något liknande. Måste inte elprodukterna godkännas någonstans inom EU?
Ursäkta den sena eller tidiga timmen men påfyllning av värktabletter mot diskbråck. Tar en 45 min innan de börjar verka!
Ursäkta den sena eller tidiga timmen men påfyllning av värktabletter mot diskbråck. Tar en 45 min innan de börjar verka!
Redigerat:
S-märkningen finns kvar men som en frivillig märkning.
CE- märkningen är ett intyg på att varan uppfyller minimikravet innom EU, dvs inget som garanterar någon högre kvalitet. Vissa länder har rätt låga krav på utförandet.
CE- märkningen är ett intyg på att varan uppfyller minimikravet innom EU, dvs inget som garanterar någon högre kvalitet. Vissa länder har rätt låga krav på utförandet.
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
Hmm tror det är lika illa i min verkstad.mycke_nu skrev:
Vad är en trepolig säkring?mrfrenzy skrev:
JFB ligger på hela fastigheten, räcker det menar du?
En trepolig säkring är tre säkringar som sitter ihop och har en lång vippa rakt över alla tre i stället för tre separata. Så om det blir tex kortis i en av de tre faserna så bryts inte bara den utan alla tre bryts.
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
Och därmed ökar säkerheten?Glufsglufs skrev:
OK sådan har jag inte.
Men räcker det med JFB menar du?
Nu kör jag iofs aldrig något på trefasen som drar riktigt mycket ström men man vill ju ändå att det skall vara korrekt.
Redigerat:
Ja, den ökar säkerheten genom att den bryter alla tre faserna som går till apparaten även om det bara är fel på en av dom så inget är strömförande i det fallet, lika så med en JFB men för att slippa att allt i centralen ska stängas av så måste en JFB då bara styra dessa säkringar.
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
Tack för svaren.Glufsglufs skrev:
Skall se till att detta åtgärdas, har allt material liggande säkert, man samlar ju på sig genom åren.
Lätt hänt 
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
Jo har man gått på byggen några år så blir det lätt så.Glufsglufs skrev:
Inte det att jag stulit något för det skulle aldrig falla mig in att ta en enda sak olovligen men det slängs otroligt mycket när det rivs och renoveras.
Ofta saker som sattes in bara några år tidigare så mitt lager fylls på
Ja det slängs massor och det tjuvas massor.....men frågar man så brukar man få utan problem 
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
Jag jobbar endast på småbyggen så jag känner nästan alltid alla hantverkare som är på plats så om man ser att de river ner något och sedan slänger det så är det ju bara att fråga om det skall sparas eller slängas.Glufsglufs skrev:
Skall det slängas är det fritt fram
Men visst stjäls det på byggen men då är det nog oftast fråga om större byggen där det är svårt att ha koll på alla underleverantörer och konsulter osv...
Ja...nog är det så alltid...
Detta är väl ett ganska litet problem då det är krav på jfb vid nyinstallationer av uttag och har vart så ganska länge.mrfrenzy skrev:
Men jag måste bara fråga var kan man läsa om detta (vilken standard etc.) Det är ju en oerhörd skillnad på ett sådant uttag och att sätta upp en kopplingsdosa på matningen till ett trefasuttag och dra iväg till div enfaslaster på en helt annan plats.
Personligen ser jag inga risker eller problem med att montera ett sånt uttag men skulle aldrig nånsin få för mig att göra som i andra alternativet jag beskrev.
hmmm.... har länge varit förespråkare för att man visst kan köpa billiga uttag å strömställare....
Men har tänkt till mer och mer och igår fick jag en uppenbarelse, Att koppla julas uttag är inte roligt, det är mycket bökigare inte tydligt utmärkt, och så vidare, okej, dessa var ganska snygga, det var de med borstad alufront. Men vad är det man säger utseendet är inte allt....
kanske även gäller eluttag å inte bara kvinnor....
Men har tänkt till mer och mer och igår fick jag en uppenbarelse, Att koppla julas uttag är inte roligt, det är mycket bökigare inte tydligt utmärkt, och så vidare, okej, dessa var ganska snygga, det var de med borstad alufront. Men vad är det man säger utseendet är inte allt....
kanske även gäller eluttag å inte bara kvinnor....
Ja...även den glattaste yta kan ha en rutten insida....