8 443 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
Bra prisvärd router?
Har du tittat på Intertex?citactiva skrev:Min trogne 3com router börjar ge upp... för ett par dagar sedan nollställdes konfigurationen inkl inloggningslösen m.m. och den är lite instabil nu efter det (seg internethastighet ibland)
Skulle gärna ha tips om en bra router, den måste ha bra funktioner för att kunna dedikera portar till datorer i nätverket m.m.
Sen skall den ju inte vara aldeles för dyr heller, så något extremt behöver det ej vara. Men pålitligt som sagt. Och WiFi är mindre intressant.
(www.intertex.se)
Bra routrar/brandväggar med sip-stöd enligt min mening.
/P-E
Jag har en Netgear-router nu och har tröttnat på de eviga omstarterna som verkar vara en feature på alla deras produkter.
Har letat runt och läst recensioner (många D-link, 3Com, Netgear och Linksys produkter har sållats bort).
Den jag fastnade för var Linksys WRVS4400N. En gigabit router med bra brandvägg och som har fått övervägande bra kritik vad jag sett. Länk:
Linksys WRVS4400N Produktinformation - PriceRunner Sverige
Den har iof WLAN vilket jag inte behöver men men....
Har letat runt och läst recensioner (många D-link, 3Com, Netgear och Linksys produkter har sållats bort).
Den jag fastnade för var Linksys WRVS4400N. En gigabit router med bra brandvägg och som har fått övervägande bra kritik vad jag sett. Länk:
Linksys WRVS4400N Produktinformation - PriceRunner Sverige
Den har iof WLAN vilket jag inte behöver men men....
Denna Netgear du har är det en av deras "proffs" routrar med blå plåt låda eller denna billiga gråa plast modellen. Har själv en Netgear som jag är grymt nöjd med utan omstarter mm men då är det den dyra varianten. Man får vad man betalar för ofta i denna branchen.HemmansÄgareHagdahl skrev:
Min nuvarande router är såklart en enklare variant, men enligt de recensioner jag läst så är inte "proffs"-modellerna inte helt ok heller.
Det var av den anledningen jag började snegla på 3Com och Linkys och såklart de dyrare Netgear och D-link varianterna.
Har som sagt fastnat - men inte köpt ännu - Linksys WRVS4400N.
Finns det någon bättre router som klarar gigabit, brandvägg och kryptering och samtidigt är bergstabil i driften så kom gärna med förslag. Gärna till en rimlig peng
Det var av den anledningen jag började snegla på 3Com och Linkys och såklart de dyrare Netgear och D-link varianterna.
Har som sagt fastnat - men inte köpt ännu - Linksys WRVS4400N.
Finns det någon bättre router som klarar gigabit, brandvägg och kryptering och samtidigt är bergstabil i driften så kom gärna med förslag. Gärna till en rimlig peng
Jag har haft flera D-link och flera Netgear och ingen har fungerat klanderfritt. Jag tror att de fungerar utmärkt för en användare som inte har någon server, inga mediastreamrar, set-top-boxar eller IP-telefoner, inte kör VPN till jobbet, och endast har några få PC'ar och som inte kör BitTorrent eller något annat som kopplar upp 100-tals sessioner; d v s det fungerar för de flesta och då räcker det även för tillverkaren med den kvaliteten. Men för de som liksom jag har flera servrar och annat smått och gott så blir det till att starta om med jämna mellanrum. När man tröttnat på antalet omstarter per vecka köper man ett senare rev-läge och så går det lite bättre ett tag. De tidiga (vit/gråa) modellerna av ovanstående märken har varit rena katastroferna vad gäller omstarter och interoperabilitet.
Varför jag ändå kör vidare? Tja, jag vet ju åtminstonde vilka buggar de redan har rättat till i de tidigare utgåvorna och vilka protokoll de klarar att släppa igenom men har ingen aning om de andra märkena.
Pen
Varför jag ändå kör vidare? Tja, jag vet ju åtminstonde vilka buggar de redan har rättat till i de tidigare utgåvorna och vilka protokoll de klarar att släppa igenom men har ingen aning om de andra märkena.
Pen
Har goda erfarenheter av de blåa Netgear-prylarna, både routrar, switchar och accesspunkter. Innan jag gick över till att köra routing på min server körde jag en Netgear-router i tre år. Hade 100Mbit bredband och det tuffade alltid på utan att jag upplevde några hastighetsbegränsningar (kunde lätt dra en fil från sunet i 10Mbytes/s). Tror modellen hette typ FP-114 eller nåt, hade inbyggd AP oxo.
Någon mer som har positiva erfarenheter av zyxel 320W ??
Är ute efter en router som har bra genomströmshastighet (Throughput) , och 80-90 Mb låter ju nästan för bra för en 595:- router ...
Sitter med stadsnät / bredband 2 100mbit och min gamle 3com släpper bara igenon ca 12 Mb ;(
Någon mer som testat eller har några synpunkter på denna router ??
linblekinge
Är ute efter en router som har bra genomströmshastighet (Throughput) , och 80-90 Mb låter ju nästan för bra för en 595:- router ...
Sitter med stadsnät / bredband 2 100mbit och min gamle 3com släpper bara igenon ca 12 Mb ;(
Någon mer som testat eller har några synpunkter på denna router ??
linblekinge
Bara den genrella brasklappen att de uppgivna Throughput värdena bara brukar gälla i nedförsbacke, medvind och solen i ryggen eller med mycket enkla konfigurationer och en enda stor filtankning. Börjar man göra något mer avancerat eller stoppa dit lite fler brandväggsregler då brukar hastigheten sjunka. Men de 12 som 3Comen orkade lär ju inte vara några problem 
DLink har en router, som heter något i stil med gaming router, är svart och har 4 portars GB switch. Den har bra throughput, fick 100 mbit (runt 12 megabyte) i min förra lägenhet.
Den stora nackdelen med denna router är att de f*e blåa lysdioderna är helt förkastliga (bländar och gör sig bäst övertejpade).
Den stora nackdelen med denna router är att de f*e blåa lysdioderna är helt förkastliga (bländar och gör sig bäst övertejpade).
Beror på hur du använder internet, är du en blocket och räknings-surfare kan d-link och andra billiga märken funka men om du använder dc och torrentklient blir det för måga dataströmmar och då ballar iallafall d-link ur..
Min (förra) 2100 AP fick startas om dett par-tre gånger /dygn när jag laddade ner mycket.
Däremot funkade intertex router (Telia surfingbird) klanderfritt och du kan även sätta egna brandväggsregler osv..jäkla avancerad pryl för 5 år sedan men jag tror den är det än..
Min (förra) 2100 AP fick startas om dett par-tre gånger /dygn när jag laddade ner mycket.
Däremot funkade intertex router (Telia surfingbird) klanderfritt och du kan även sätta egna brandväggsregler osv..jäkla avancerad pryl för 5 år sedan men jag tror den är det än..
D-Link är det mest genuina skit som kan köpas för pengar. Har _aldrig_ ägt en D-link-pryl som fungerat som den skaoch det samma intygar alla lite mer avancerade användare i bekantskapskretsen! Om du mot all förmodan snålar och köper D-Link, försök hitta din pryl i rev. B, de brukar vara minst dåliga (A har alla hårdvaruproblem, i B-revision har de fixat dessa och C-revisionen bruka vara förbilligad och med nya hårdvaruproblem =)
phl
Jag håller iofs med om att dlink är rätt kassa. Men å andra sidan så är det som vanligt, att priset är en indikation på kvaliteten. Det finns inga magiska genvägar. ;-)
Jag vet inte hur många pajjade kondingar jag har bytt på moderkort, switchar och routrar. Alla på billiga fabrikat; /asus/abit/dlink/smc/ osv. Aldrig på tex 3com. Men ska man få samma prestanda på en 3com som på den svarta dlinken så får man nog vara beredd på att slanta upp lite mera.
Edit: ska tillägga att jag nog kvalar till en "avancerad användare" ;-) och käkat rätt många fabrikat alla mer eller mindre buggiga/problematiska.
Jag håller iofs med om att dlink är rätt kassa. Men å andra sidan så är det som vanligt, att priset är en indikation på kvaliteten. Det finns inga magiska genvägar. ;-)
Jag vet inte hur många pajjade kondingar jag har bytt på moderkort, switchar och routrar. Alla på billiga fabrikat; /asus/abit/dlink/smc/ osv. Aldrig på tex 3com. Men ska man få samma prestanda på en 3com som på den svarta dlinken så får man nog vara beredd på att slanta upp lite mera.
Edit: ska tillägga att jag nog kvalar till en "avancerad användare" ;-) och käkat rätt många fabrikat alla mer eller mindre buggiga/problematiska.