Mikael_L
Daniel_N skrev:
... som Mikael_n rekommendera 3/8"....dock inte upp till 27 i nyckelvidd....det kan innebära upp till 700Nm i åtdragningsmoment, vilket inte känns helt ok med 3/8 prylar.
Ja, jag har inte riktigt koll, jag vet bara att det finns en gräns där någonstans. :o

Det finns väl lite normer att gå efter, nästan garanterat från de grundliga tyskarna :), där diverse maxmoment för gängor, skallar och verktyg är specade.

Men i vilket fall så är det inte heldumt att ha några större dimensioner på hylsor även till 3/8. Ett typfall är oljetryckskontakter och tempgivare och sån där skit på bilmotorerna. Brukar vara typiskt väldigt stora nyckelvidder, men sitter inte så hårt för det. ;)
 
Daniel_N skrev:
Jag tycker att Biltemas 10-års-garantiprylar är riktigt prisvärda. Dock är spärrskaften ingen höjdare.
Det håller jag med om, hylsorna i "10-års-garanti-satsen" är helt ok, men spärrskaftet gick sönder efter 3 gången jag använde det; fjäder och kula som skall hålla ställd vinkel på huvudet (kan vara annan model nu) bara föll ut...

Har ännu efter 3 år inte orkat gå å byta :rolleyes:
 
Mikael_L
Cricce skrev:
Det håller jag med om, hylsorna i "10-års-garanti-satsen" är helt ok, men spärrskaftet gick sönder efter 3 gången jag använde det; fjäder och kula som skall hålla ställd vinkel på huvudet (kan vara annan model nu) bara föll ut...

Har ännu efter 3 år inte orkat gå å byta :rolleyes:
Bara 7 år kvar..., snabba på nu ... :D
 
Biltema känns som ett givet val (10årsgarantiprylarna) om man ska ha något prisvärt. Jag har inte haft några som helst problem med dessa saker. Vill man lyxa lite så köper man lite dyrare spärrskaft men det behövs ju egentligen inte. Även biltema själva har skaft som känns lite roligare än de svarta som följer med den stora satsen.
 
Till trådstartaren duger Biltemas "originalskaft" som följer med lådorna utmärkt. Jag har varit ganska våldsam mot mina spärrskaft (men använder de fasta skaften för att lossa fastrostade bultar första varvet med) och de håller än. Precisionen är också helt OK i skaften. Visst är Bahco bättre men varför lägga ut mer pengar på något som du inte kommer att använda så mycket?
 
Jag har satser från Kamasa, Bacho och Ironside.
Tycker heltklart bäst om kamasas stora 3/8 sats som inte finns längre, den har långa och korta hylsor i alla storlekar.
Men den sats jag använder mest är ironsides stora sats med allt i. Riktigt prisvärd tycker jag.
http://www.blocket.se/vi/21795036.htm
Men han har en galen prisättning, jag tror jag betalade 1900:-
 
Instämmer i lovorden kring Biltemas 10-års satser.
Har en 1/2" sats som vartit med länge nu och allt har överlevt :)
Kompletterade med en likadan sats med tumhylsor så nu har jag ytterligare en uppsättning spärrskaft och förlängare

Mitt senaste inköp blev en 1/4" sats från classe http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=104412365 Även den har helt ok kvalité även om den gärna fått innehålla några långhylsor istället för torxbitsen med hål i. Förhoppningsvis kommer det en dag när jag uppskattar torxbitsen också :)
Satsen finns även i andra dimensioner.

Har man behov av att dra riktigt hårt är en prisvärd budgetlösning en teleskopnyckel för hjulbultar. Dom tål rejält med stryk dom också och har ½" fattning
 
Vet inte hur det är nu,
Men biltemas verktyg med 10 års garanti tillverkades tidigare i norge.

Köp största satsen på en gång för 1100 det blir billigare än att köpa allt löst och då har man allt.
 
Ang spärrskaften som kommer med i 10 års satserna.För något år sedan så fick man dra åt skruvarna som håller ihop spärrskaftet.Annars trillade skaften isär efter ett tag,Jag har fyra spärrskaft som jag har fått gjort så med.Även några bekanta har gjort detta efter jag har tipsat dom.I alla fall så har skruvarna varit lösa.Så kolla detta.Sen blir dom ganska glappa sidleds i själva tappen.Är väl ngt i mekanismen som inte håller måttet.Nu är det billigt så man kanske får ta detta.Hylsorna är förövrigt helt ok. och prisvärda / Mats
 
Prova locktight gänglåsning på skruvarna.
 
alfamats skrev:
Ang spärrskaften som kommer med i 10 års satserna.För något år sedan så fick man dra åt skruvarna som håller ihop spärrskaftet.Annars trillade skaften isär efter ett tag,Jag har fyra spärrskaft som jag har fått gjort så med.Även några bekanta har gjort detta efter jag har tipsat dom.I alla fall så har skruvarna varit lösa.Så kolla detta.Sen blir dom ganska glappa sidleds i själva tappen.Är väl ngt i mekanismen som inte håller måttet.Nu är det billigt så man kanske får ta detta.Hylsorna är förövrigt helt ok. och prisvärda / Mats
Det är en klassiker! Men för dom pengarna som spärrskaften kostar så kan man skita i att dra skruvarna och när alla trillat av så köper man ett nytt spärrskaft ;)
Skämt åsido, för att förhöja upplevelsen en smula så hade jag övervägt att komplettera med ett Bahco eller Kamasa spärrskaft, dom är rätt sköna att använda.
Som jag upplever det så är biltema-skaften rätt grova med en högre "omtags-vinkel" än de dyrare skaften, vilket innebär att när det är trångt så är det ibland svårt att ta omtag.
 
Nik206 skrev:
Det är en klassiker! Men för dom pengarna som spärrskaften kostar så kan man skita i att dra skruvarna och när alla trillat av så köper man ett nytt spärrskaft ;)
Skämt åsido, för att förhöja upplevelsen en smula så hade jag övervägt att komplettera med ett Bahco eller Kamasa spärrskaft, dom är rätt sköna att använda.
Som jag upplever det så är biltema-skaften rätt grova med en högre "omtags-vinkel" än de dyrare skaften, vilket innebär att när det är trångt så är det ibland svårt att ta omtag.
Biltemas artikel 10-515 är bättre i det avseendet men kostar fortfarande "ingenting". 150 spänn tror jag för ett 1/2" spärrskaft.
 
MathiasS skrev:
Biltemas artikel 10-515 är bättre i det avseendet men kostar fortfarande "ingenting". 150 spänn tror jag för ett 1/2" spärrskaft.
Har faktiskt ett sådant just nu och det är väl ok, men jag tycker ändå att varje gång man är i en affär o klämmer lite på ett bahco-skaft så blir man sugen!
Nåja.. det är rätt prisvärt med biltema!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.