25 547 läst ·
45 svar
26k läst
45 svar
Bra och prisvärd hylsnyckelsats?
Ja, jag har inte riktigt koll, jag vet bara att det finns en gräns där någonstans.Daniel_N skrev:
Det finns väl lite normer att gå efter, nästan garanterat från de grundliga tyskarna
Men i vilket fall så är det inte heldumt att ha några större dimensioner på hylsor även till 3/8. Ett typfall är oljetryckskontakter och tempgivare och sån där skit på bilmotorerna. Brukar vara typiskt väldigt stora nyckelvidder, men sitter inte så hårt för det.
Det håller jag med om, hylsorna i "10-års-garanti-satsen" är helt ok, men spärrskaftet gick sönder efter 3 gången jag använde det; fjäder och kula som skall hålla ställd vinkel på huvudet (kan vara annan model nu) bara föll ut...Daniel_N skrev:
Har ännu efter 3 år inte orkat gå å byta
Bara 7 år kvar..., snabba på nu ...Cricce skrev:
Biltema känns som ett givet val (10årsgarantiprylarna) om man ska ha något prisvärt. Jag har inte haft några som helst problem med dessa saker. Vill man lyxa lite så köper man lite dyrare spärrskaft men det behövs ju egentligen inte. Även biltema själva har skaft som känns lite roligare än de svarta som följer med den stora satsen.
Har ni glömt den bra och prisvärda hylsnyckelsatsen från Lidl? http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/72018-lidl-verktyg-denna-vecka.html
Jag har inte koll på hur den säljs nuförtiden.
Jag har inte koll på hur den säljs nuförtiden.
Till trådstartaren duger Biltemas "originalskaft" som följer med lådorna utmärkt. Jag har varit ganska våldsam mot mina spärrskaft (men använder de fasta skaften för att lossa fastrostade bultar första varvet med) och de håller än. Precisionen är också helt OK i skaften. Visst är Bahco bättre men varför lägga ut mer pengar på något som du inte kommer att använda så mycket?
Jag har satser från Kamasa, Bacho och Ironside.
Tycker heltklart bäst om kamasas stora 3/8 sats som inte finns längre, den har långa och korta hylsor i alla storlekar.
Men den sats jag använder mest är ironsides stora sats med allt i. Riktigt prisvärd tycker jag.
http://www.blocket.se/vi/21795036.htm
Men han har en galen prisättning, jag tror jag betalade 1900:-
Tycker heltklart bäst om kamasas stora 3/8 sats som inte finns längre, den har långa och korta hylsor i alla storlekar.
Men den sats jag använder mest är ironsides stora sats med allt i. Riktigt prisvärd tycker jag.
http://www.blocket.se/vi/21795036.htm
Men han har en galen prisättning, jag tror jag betalade 1900:-
Instämmer i lovorden kring Biltemas 10-års satser.
Har en 1/2" sats som vartit med länge nu och allt har överlevt
Kompletterade med en likadan sats med tumhylsor så nu har jag ytterligare en uppsättning spärrskaft och förlängare
Mitt senaste inköp blev en 1/4" sats från classe http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=104412365 Även den har helt ok kvalité även om den gärna fått innehålla några långhylsor istället för torxbitsen med hål i. Förhoppningsvis kommer det en dag när jag uppskattar torxbitsen också
Satsen finns även i andra dimensioner.
Har man behov av att dra riktigt hårt är en prisvärd budgetlösning en teleskopnyckel för hjulbultar. Dom tål rejält med stryk dom också och har ½" fattning
Har en 1/2" sats som vartit med länge nu och allt har överlevt
Kompletterade med en likadan sats med tumhylsor så nu har jag ytterligare en uppsättning spärrskaft och förlängare
Mitt senaste inköp blev en 1/4" sats från classe http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=104412365 Även den har helt ok kvalité även om den gärna fått innehålla några långhylsor istället för torxbitsen med hål i. Förhoppningsvis kommer det en dag när jag uppskattar torxbitsen också
Satsen finns även i andra dimensioner.
Har man behov av att dra riktigt hårt är en prisvärd budgetlösning en teleskopnyckel för hjulbultar. Dom tål rejält med stryk dom också och har ½" fattning
Ang spärrskaften som kommer med i 10 års satserna.För något år sedan så fick man dra åt skruvarna som håller ihop spärrskaftet.Annars trillade skaften isär efter ett tag,Jag har fyra spärrskaft som jag har fått gjort så med.Även några bekanta har gjort detta efter jag har tipsat dom.I alla fall så har skruvarna varit lösa.Så kolla detta.Sen blir dom ganska glappa sidleds i själva tappen.Är väl ngt i mekanismen som inte håller måttet.Nu är det billigt så man kanske får ta detta.Hylsorna är förövrigt helt ok. och prisvärda / Mats
Det är en klassiker! Men för dom pengarna som spärrskaften kostar så kan man skita i att dra skruvarna och när alla trillat av så köper man ett nytt spärrskaftalfamats skrev:Ang spärrskaften som kommer med i 10 års satserna.För något år sedan så fick man dra åt skruvarna som håller ihop spärrskaftet.Annars trillade skaften isär efter ett tag,Jag har fyra spärrskaft som jag har fått gjort så med.Även några bekanta har gjort detta efter jag har tipsat dom.I alla fall så har skruvarna varit lösa.Så kolla detta.Sen blir dom ganska glappa sidleds i själva tappen.Är väl ngt i mekanismen som inte håller måttet.Nu är det billigt så man kanske får ta detta.Hylsorna är förövrigt helt ok. och prisvärda / Mats
Skämt åsido, för att förhöja upplevelsen en smula så hade jag övervägt att komplettera med ett Bahco eller Kamasa spärrskaft, dom är rätt sköna att använda.
Som jag upplever det så är biltema-skaften rätt grova med en högre "omtags-vinkel" än de dyrare skaften, vilket innebär att när det är trångt så är det ibland svårt att ta omtag.
Biltemas artikel 10-515 är bättre i det avseendet men kostar fortfarande "ingenting". 150 spänn tror jag för ett 1/2" spärrskaft.Nik206 skrev:Det är en klassiker! Men för dom pengarna som spärrskaften kostar så kan man skita i att dra skruvarna och när alla trillat av så köper man ett nytt spärrskaft
Skämt åsido, för att förhöja upplevelsen en smula så hade jag övervägt att komplettera med ett Bahco eller Kamasa spärrskaft, dom är rätt sköna att använda.
Som jag upplever det så är biltema-skaften rätt grova med en högre "omtags-vinkel" än de dyrare skaften, vilket innebär att när det är trångt så är det ibland svårt att ta omtag.
Har faktiskt ett sådant just nu och det är väl ok, men jag tycker ändå att varje gång man är i en affär o klämmer lite på ett bahco-skaft så blir man sugen!MathiasS skrev:
Nåja.. det är rätt prisvärt med biltema!
Just nu har Jula en rejält stor Kamasa-sats för hyggliga pengar - 1295:- .
Det är nästan för mycket grejer, men som man kan säga:
"För mycket av det goda kan vara ..... .. ... ... ... ... . .. .. ... underbart ! "
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=141053

Det är nästan för mycket grejer, men som man kan säga:
"För mycket av det goda kan vara ..... .. ... ... ... ... . .. .. ... underbart ! "
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=141053
