Hej,

Jag gillar att gå och botanisera i järnhandlar och byggvaruhus och bor i Stockholm normalt. Nu är jag på semester några dagar till i närheten av Laholm och undrar om det finns några bra tips på ställen, gärna såna som inte finns i Stockholmstrakten.

Jag gillar alla möjliga verktyg och manicker, t.ex. skruvdragare, mätinstrument, tänger, mejslar, det mesta är kul att kolla på.
Har inget konkret jag behöver köpa men finns det någon rea eller utförsäljning någonstans är det ju alltid kul att spana in.

Jag har bil så skulle det finnas något kul i Skåne eller Småland så gör det inte någon med en 1/2-timmarsutflykt heller ;)

Dela gärna med er av tips!

Daniel

Redigerat:
Ullared😢

Det är väl tyvärr dåligt med sådant i dessa trakter (jag bor strax söder om Halmstad). Det är de vanliga kedjorna. Swedol, Tools, Jula, CO, Biltema, HN, XL-Bygg, Bolist, Granngården, K-Rauta, Beijer, m.fl.

Olanders http://www.olanders.nu/ har jag handlat något verktyg av genom tiderna, men det är/var en "gå in-backa ut" "butik", fokus mot företagskunder. De har dock ändrat inriktning mot demontering/återvinning.

Annars är frågeställningen intressant gällande järn/verktygs-handlare, om det finns någon i dessa trakter som man inte känner till.

• Gilla
gadgetfreak
  • Laddar…
Skene Järn är ett intressant ställe att titta på, finns det mesta där.... Kanske lite långt för TS

Det som finns närmast som jag har koll på är väl i så fall Hylte Lantmän, fast dom är ganska så inne på jakt, men finns en del verktyg och annat intressant med...

• Gilla
gadgetfreak
  • Laddar…
Tack för alla tips! Jag har aldrig varit på HN, Bolist, Olanders, Skene Järn eller Hylte Lantmän så de kan vara intressanta allihopa. Kul sortiment på Olanders också, önskar att man hade en egen maskinverkstad. Bor i lägenhet så får inte plats med större maskiner heller tyvärr.
Ullared var jag på för ett par år sen men de hade inte så mycket intressant i verktygsväg då, möjligen lite Bahco-grejer.
Tänkte göra återbesök på FarZon, en trevlig liten handlare i Laholm, och dregla över deras Festool-maskiner men jag kan inte riktigt motivera ett inköp i 4-5000kr-klassen för en skruvdragare till hobbybruk...tror jag :)
Jag skulle vilja hitta en liten grovdammsugare med tillslagsautomatik som får plats i min lilla verktygsskrubb. Kanske en Proxxon CW-matic?
http://www.hab.se/proxxon-dammsugare-220240v-5060hz-1100w-p-11506-c-259.aspx

I så fall kanske det blir en tripp till HAB Electonic i Ljungby.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.