Det finns så mycket bättre grejer, problemet för mig är att det tar längre tid att ta fram dom än jobbet jag skall göra så då hoppar jag oftast över alltihopMathiasS skrev:
Köp en Bacho superior, den är kanon och ersätter de moderna uppfinningarna då man vill göra något snabbt (och sedan förbannar man sig själv varför man inte tog sig 15 miunter på att ta fram kapen, då man ändå skall filxa lite mer då man ändå är igång...).
Jag använder fogsvans vid den där enstaka sågningen det går snabbare att ta fogsvansen än att dra fram el. Eller vid specielsågningar där det är för trångt att komma fram med någon annan typ av såg. Sist så sågade jag av 15 st uppsatta 90x90 tryckta staketstolpar i 30 grader. Det gick snabbt och lätt med fogsvans, och med bättre resultat än min stickis, som inte vill funka så bra i så tjocka material.
Jag har en till anledning:
Jag är 28 år, spenderat merparten av dessa i någon sorts skola. Jag "arbetar med människor" och är i grund och botten ingen kroppsarbetare...
..men jag tycker det hör till "praktisk allmänbildning" att kunna hantera en fogsvans likväl som en hammare eller skruvdragare.
Jag sågar, och övar.
---
Sen använder jag gärna stickisen alternativt handklingan om det är förberett för detta alternativt att resultatet skulle bli mycket bättre. Då jag till nästa vår köper kap/ger så hamnar nog fogsvansen ännu längre ned på priolistan. Jag hoppas att jag då kan såga snabbt, snyggt och korrekt med fogsvansen och lägga det till mitt själsliga CV.
Jag är 28 år, spenderat merparten av dessa i någon sorts skola. Jag "arbetar med människor" och är i grund och botten ingen kroppsarbetare...
..men jag tycker det hör till "praktisk allmänbildning" att kunna hantera en fogsvans likväl som en hammare eller skruvdragare.
Jag sågar, och övar.
---
Sen använder jag gärna stickisen alternativt handklingan om det är förberett för detta alternativt att resultatet skulle bli mycket bättre. Då jag till nästa vår köper kap/ger så hamnar nog fogsvansen ännu längre ned på priolistan. Jag hoppas att jag då kan såga snabbt, snyggt och korrekt med fogsvansen och lägga det till mitt själsliga CV.
Trybran, jag tycker du har en bra poäng faktiskt. Väldigt bra. Att hantera en fogsvans med stil är något alla i detta delforum borde klara av men jag påstår att det långt ifrån är så. Själv erkänner jag att jag tillhör den sorgliga skara som inte kan göra ett snyggt snitt i Daniels staketstolpar utan alla tänkbar stöd och hjälpmedel. Givetvis får jag av stolpen men det blir inte exakt där jag vill ha det, ej heller rakt. Pinsamt nog skulle jag tillochmed fundera över om jag kunder arrangera kapgeren på stolpen på något vis.....usch.
Att jag är grymt säker och snabb med kapgeren och väldigt flink med sticksågen räknas inte riktigt på samma sätt....
Daniel, gjorde ett liknande kap i höstas, kom inte på hur jag skulle montera kapgeren på stolpen. Det slutade med att jag hade stödbitar på sidorna om stolpen och använde dragsågen. Det gick bra. Fogsvansen hänger fortfarande på sin krok....
Att jag är grymt säker och snabb med kapgeren och väldigt flink med sticksågen räknas inte riktigt på samma sätt....
Daniel, gjorde ett liknande kap i höstas, kom inte på hur jag skulle montera kapgeren på stolpen. Det slutade med att jag hade stödbitar på sidorna om stolpen och använde dragsågen. Det gick bra. Fogsvansen hänger fortfarande på sin krok....
Har du en riktigt bra såg? Jag vet att jag låter som en tv-shop reklam nu, men det är faktiskt otroligt mycket lättare att såga rakt med en bra såg. Dels för att den skär lättare och man behöver använda mindre kraft. Dels för att bladet är med stabilt och inte flexar.MathiasS skrev:
Blir det klurigt på tex staketstolpar så kan man ibland få dit tex en 45x45 på varje sida med ett par skruvtvingar, och sen låta sågen styras ovanpå dessa.
Lägg fogsvansen i knät, slut ögonen, ta två djupa andetag och säg efter mig: "Jag kan såga - jag är inte rädd"MathiasS skrev:Trybran, jag tycker du har en bra poäng faktiskt. Väldigt bra. Att hantera en fogsvans med stil är något alla i detta delforum borde klara av men jag påstår att det långt ifrån är så. Själv erkänner jag att jag tillhör den sorgliga skara som inte kan göra ett snyggt snitt i Daniels staketstolpar utan alla tänkbar stöd och hjälpmedel. Givetvis får jag av stolpen men det blir inte exakt där jag vill ha det, ej heller rakt. Pinsamt nog skulle jag tillochmed fundera över om jag kunder arrangera kapgeren på stolpen på något vis.....usch.
Repetera detta när du känner ångesten komma över dig d^_^b
Jo jag har någon av de sorter som diskuterats i tråden, typ prizecut. Ser till att alltid ha en riktigt vass tillgänglig vilket inte är svårt eftersom jag aldrig använder dom.... 
Din metod med tvingar och stödbitar är precis vad jag menar - utan det är jag rökt.
Din metod med tvingar och stödbitar är precis vad jag menar - utan det är jag rökt.
Jag har nyligen köpt mig en Superior och är väldigt nöjd med den, har för mig att jag gav ~180spänn på cheapy(Skulle köpt på Harald Nyborg men den var slut där och använde cheapys prisgaranti...). Väldigt fint med fogsvans när det bara är nån enstaka bit som ska kapas.
På min gamla såg (som skränkningen verkar vara slut på) stog det faktiskt Superior 2700 XT. Inte tyckte jag den revolutionerade sågningen, men jag tror faktiskt jag skall pröva med en ny likadan och ser om det blir någon skillnad. Den är välanvänd, och lite sne.
Åskannan skulle bli tråkigare utan såg
http://www.youtube.com/watch?v=UfjVpEx-tnk
http://www.youtube.com/watch?v=UfjVpEx-tnk
Har alltid två sågar; en fogsvans som jag bara sågar i "rent" trä med (tror att Bahcon 309 är ca 10år), och som inte lånas ut till barn och svärson, och sedan en gammal för all annan träsågning där det finns risk att det kan finnas skräp i träet, spånskiva, etc.-MH- skrev:
En slö fogsvans är lika med ett dåligt blad i en sticksåg.
Och Ja, jag har kap/ger, sticksågar, tigersåg, bordsåg och för finlir även japansåg, mm.
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer