Jag letar efter en bra Fm-sändare med USB uttag till bilen. Vad finns det där ute? Gärna en som man kan välja vilken frekvens som helst. Jag vet att FM-sändare inte är jättebra. :)

Jocke
 
Om man kollar först på grejorna man länkar till så blir det mycket bättre. Finns ej att köpa där.
 
Lånar tråden.. är det någon som vet hur mycket effekt man får skicka ut utan licens?

Skulle gärna vilja ha en liten sändare som är stark nog att täcka hela gårdsplan (100 m) utan att den sakens skull reta upp grannarna (FRA :D) på andra sidan viken.
 
Jag har en FM-sändare till iPod och inte rekommendera konceptet. Ljudet är dåligt, ungefär som att ta in en svag radiostation eller en som ligger långt bort. Det duger inte till musik även om man inte är särskilt kräsen. Har försökt använda den till ljudböcker men när man kör mer än några mil brukar det komma in någon annan station som stör. Man tröttnar fort på att försöka hitta en ny ledig frekvens. Dessutom brukar det bli störningar och reflexer när man passerar stålkonstruktioner som järnräcken på broar eller passerar klippväggar, eller t o m andra bilar.

Kort sagt, undvik FM-sändare.
 
Kan det bero på iPod'en kanske... det är väl såna där prylar som just så pass är kompatibel med sig själv...:D Om man inte är iNörd vill säga för då finns det ju inget bättre...
 
mycke_nu skrev:
Lånar tråden.. är det någon som vet hur mycket effekt man får skicka ut utan licens?
För att få en FM-sändare godkänd ska den sända med högst 50 nW (nanoWatt !), och det är löjligt lite. Det går inte att överrösta en vanlig radiostation, och de som jag har testat funkar bara några meter med vettig ljudkvalitet.

/Hasse
 
Micke_vb skrev:
Kan det bero på iPod'en kanske...
Nej, den funkar med vilken spelare som helst.
 
mycke_nu skrev:
Lånar tråden.. är det någon som vet hur mycket effekt man får skicka ut utan licens?

Skulle gärna vilja ha en liten sändare som är stark nog att täcka hela gårdsplan (100 m) utan att den sakens skull reta upp grannarna (FRA :D) på andra sidan viken.
Om du bor granne med FRA kan jag rekommendera en maximal uteffekt på sissådär 100W. Take one for the team... ;)
 
rogz skrev:
om du bor granne med fra kan jag rekommendera en maximal uteffekt på sissådär 100w. Take one for the team... ;)
:D:D
 
Kolla här om du hittar nån för USB. Dom här har riktade antenner som ökar räckvidden.
 
Snorunge skrev:
Kolla här om du hittar nån för USB. Dom här har riktade antenner som ökar räckvidden.
Dom där Tjeckerna hade ju käcka (sorry) prylar :).

Riktantenn behövs nog inte (möjligen snett uppåt då), "grannens" mast är xxx m hög.. ;)
 
iZound FM-sändare FMT-350 på teknikmagasinet. 279 spänn inklusive fjärrkontroll. Både lågnivåingång och usbingång. Mkt bra ljud och sopar ut dem som kostar 3 ggr så mktt. Ja jag har en själv och är ruggit nöjd
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.