Jag har gjort om kanalisationen av nätverkskablar till/från "serverrummet" (nåja), och måste därför dra om hälften av nätverkskablarna som går ut i huset, ca 10 stycken varav 4-5 med PoE.

Tänkte helt sonika köpa en ny patchpanel o köra, men sedan slog det mig att man kanske kan återanvända den som sitter? Är detta helt OK, eller kan man drabbas av glapp osv iom att slitsarna blivit använda en gång tidigare?

Försökte googla detta, men det var svårt att hitta något relevant, så jag provar här istället! :)

Om det är enligt standard ska jag låta vara osagt men jag har kontakterat om i många paneler och aldrig haft några problem.

Slitsarna är inte engångs utan tål säkert 100 kontakteringar utan problem. Däremot ska inte en tråd som varit inpressad pressas på nytt utan då kapar man kabeln och skalar fram ny tråd. Men det är det ju inte fråga om här..

• Gilla
vespaman
  • Laddar…
Super, visste att det skulle löna sig att fråga här!

Är det inte värsta sortens skräp i slitskontakterna så är de som sagt gjorda för att kontakteras om ett antal gånger så det ska vara lungt

Y
jag hade lite problem med att återanvända lexcoms fina verktygsfria kontakter (alla trådar ledde inte efteråt). Kanske hade gått att tryckt till som fan eller något men jag bytte dom istället för slippa strul sen.

Jag har fått problem efter att ha återanvänt själva jacket i uttaget men aldrig panelen. Det händer rätt som det är att man får lossa och koppla in på nytt i panelen och hittills har det funkat bra som tidigare sagts.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.