Jag har köpt Tudor High Tech till de senaste tre bilarna jag bytt batterier på. Dessa har skött sig bra & jag kommer troligen välja detta batteri vid nästa batteribyte också. (Har 7st bilar inom familjen)
http://tudor.se/batterisortiment/bilbatteri/tudor-high-tech/

I en veteranbil från 1964 jag har sitter ett Varta som jag vill minnas var av finare modell, som är närmare 15år.'Varta BlueDynamic Calcium-Silver' hette det då. Det underhållsladdas av en Ctek MXS. Detta känns lika piggt nu, när det drar igång den gamla W113 R6:an, som när det monterades. Så Varta är troligen av toppklass.

Är Bosch batterierna inte samma som Varta? Fick någon känsla av det när jag en gång jämförde dessa,

Fick lära mig av en batteriutvecklaren för 10år sedan att det absolut viktigast och billigaste i längden om man vill ha bra livslängd på sitt batteri är att köpa ett så stort som man får plats med.
Ett större batteri tar snabbare tillbaka laddningen som gått åt vid tex start eller värmarkörning.
Det som avgör mest för hur lång tid det tar för bilens generator att ladda upp batteriet igen är hur många % man har tagit ut ur det, inte hur många Ah man har tagit ur som man kanske tror.

Står bilen oanvänd ett tag så är det EJ att rekommendera att ha underhållsladdare påkopplad konstant för det sliter på batteriet!
Bättre är att ladda upp det fullt och låta det stå svalt och mäta det då & då och se till att det aldrig sjunker under 12,5v, då laddar man upp det full igen.

Annars så röstar jag på Varta.

Varför skulle det slita på batteriet? Jag har bara bra erfarenheter av att ha laddaren (ctek) inkopplad under vintern

Har man en gammal traditionell manuell laddare med konstant spänning, så är det inte bra att ha på hela tiden som underhåll. Där får man ladda upp & koppla ifrån, samt mäta. Annars riskerar man t.ex. koka batteriet. Men dagens helautomatiska så som Ctek MXS, De är ju designade från ritbordet att kunna vara konstant inkopplade då de gör egen analys av batteiet.

Kloge skrev:
Varför skulle det slita på batteriet? Jag har bara bra erfarenheter av att ha laddaren (ctek) inkopplad under vintern
Man håller den kemiska processen igång, dessutom så ökar medeltemperaturen i batterierna och båda faktorerna ökar åldringen i cellerna.
Detta är alltså information från en ingenjör som i många år har arbetat med bly/syra ackumulatorer.

Enda nyttan med en underhållsladdare är att man har 100% tillgänglig kapacitet alltid. Men det är alltså inte optimalt för livslängden.
Då handlar det bara om ren konservering, svalt och med en laddspänning på minst 12,5volt. Hamnar man för lågt i spänning så startar sulfatering av blyet som omvandlas till blysulfat.

Här pratar jag om laddare med underhållsfunktion, som det CTEK.
De är visserligen bättre än äldre laddare som konstant låg på med en lägre spänning än vid bulkladdning. Man faktum kvarstår, att låta batteriet stå utan underhållsladdning är alltid bäst.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Y
Kan nämna att jag valde Volvos polis/taxi batteri (Varta G14 D852 AGM) som var billigare på Volvo än övriga butiker.

Hur många är det som verkligen har problem med dåliga batterier i sina bilar? Jag har ägt gamla och nya bilar, men aldigt haft batteristrul.... Känns lite som att allt duger

gusvo085 skrev:
Hur många är det som verkligen har problem med dåliga batterier i sina bilar? Jag har ägt gamla och nya bilar, men aldigt haft batteristrul.... Känns lite som att allt duger
Diesel/bensinvärmare brukar vara det som är jobbigt för batterierna, dom drar ström när dom används, och det gör dom ganska ofta om man har en.
Bilar utan håller jag med om att det inte spelar så stor roll.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Att åka korta sträckor till och från jobbet med en massa elförbrukare på brukar även det dra ur batteriet , så det är inget ovanligt med batteristrul i nyare bilar.;)

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Tror knappast att det påverkar återladdningen att ha igång en massa förbrukare när generatorn laddar.
Problemet är just att körningen är kort så batteriet hinner inte ta emot tillräcklig laddning, efter några starter med korta körningar efter så tar strömmen slut..

• Gilla
hsd
  • Laddar…
VikHe skrev:
Tror knappast att det påverkar återladdningen att ha igång en massa förbrukare när generatorn laddar.
Problemet är just att körningen är kort så batteriet hinner inte ta emot tillräcklig laddning, efter några starter med korta körningar efter så tar strömmen slut..
Du har helt rätt , jag formulerade mitt inlägg lite tokigt (skyller på kylan :o )

Micro skrev:
Du har helt rätt , jag formulerade mitt inlägg lite tokigt (skyller på kylan :o )

Det är inte lätt med kyla! :)

I riktigt gamla bilar med lite klenare (och kanske även uttjänt) generator så kan den teorin stämma dock :)

Peter2400 skrev:
Diesel/bensinvärmare brukar vara det som är jobbigt för batterierna, dom drar ström när dom används, och det gör dom ganska ofta om man har en.
Bilar utan håller jag med om att det inte spelar så stor roll.
Här finns problemet med många av de dieselVolvo som nu rullar att de har en bränslevärmare som standard. Många kör korta sträckor och använder värmaren vilket successivt drar ned batterikapaciteten. Låter man dem ladda ur för djupt utan att göra underhållsladdningar så kortar man livslängden på batterierna, de kan knäckas på några få år.
Så automatiken som ska göra att värmaren slås av om batterinivån sjunker är enbart för att kunna starta, men det räddar inte batteriet. Så kör man korta sträckor och använder värmaren gäller det också att använda en laddare.
Ni kan läsa på andra forum, te.x "jagrullar", om hur många Volvo som fått byta batterier efter 2-3 år pga detta.
Vintertid ger jag vår bil en laddning/månad med en laddare som dessutom är anpassad för laddning vid lägre temperaturer, CTEK MXS Polar, som ger lite högre spänning vid många minusgrader (kanske inte så viktigt men för de som laddar bilar, snöskotrar, etc vid -20 kan det vara bra)

När det gäller laddningsgrad så finns något som sällan diskuteras, det heter SOC. State Of Charge. Den räknas i procent. Det kan ta rätt lång tid att få upp SOC. Bara för den intelligenta laddaren visar att det är fullt. Så betyder det inte att SOC är 100%. Det kan ta veckor av underhållsladdning att nå dit.

Jag har batteri sensor på några av bilarna & kan utläsa SOC. Så jag ser hur olika typ av laddning påverkar & hur dieselvärmaren påverkar när den går med t.ex. tidsinställning.

30min värmare tar minst 30min körning att återhämta. Lite beroende på lufttemperatur. Men kör man kortare tid, så behövs stödladdning av extern laddare för att inte sumpa batteriet onödigt snabbt p.g.a. för låg laddningsgrad.

https://www.google.se/search?q=soc+state+of+charge

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.