Hejsan forumet!
Jag är på jakt efter en bra bänksåg men har inte riktigt funnit någon.
Jag har kikat på runt på nätet och på flera amerikanska siter så finner man denna typ av såg men inte på Svenska siter, någon som köpt en liknande såg nyligen och kan rekommendera? Jag vill kunna såga skivmaterial och tunnare virke med bra precision.

• sgar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla på Hammer och Felder. Googla!

Jag har sjölv en Dewalt 744 som jag är mycket nöjd med.
Anhållet som man sköter genom en kuggstångs mekanism är rena drömmen att hantera. Skall du få ett bättre anhåll måste du gå upp högt i prisklass, kanske ända upp till Hammer eller Felder.
För stora skivmaterial är den dock i det minsta laget om man inte bygger ett eget stödbord.

En annan Bänksåg i samma storleksklass som DW744 är Bosch GTS 10, som jag endast klämt lite på i bygghandeln, men ej kört. Det är skrivet många löpmeter om den här på forumet.

Var på Jula för någon vecka sedan och där hade de en tung stationär maskin som såg prisvärd ut. Inte olik den övre maskinen på bilderna du attachade.
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=708998520&pf_id=SE-244052&dept_id=SE-244
Bordet är i gjutjärn och anhållet kändes stabilt, men jag har ej sett den gå så jag ej uttala mig om kvaliteten i övrigt. MEEC är ett kinesiskt fabrikat så kvaliteten kan vara sämre.

Bauhaus säljer en prisvärd Bänksåg med skjutbord av märket Lutz. (Har sett den i Västerås), men kommer inte ihåg exakt pris. Kvaliteten kan jag ej uttala mig om, men den såg någorlunda välbyggd ut, med kullagrat skjutbord av strängsprutad aluminium.
http://www.lutz-maschinen.de/Englisch/Default001.htm

P
Jag har klämt lite på både DeWalten och Boschen och upplevde att 744:an är mycket lättare att släpa på och har bättre justering av anhållet. I övrigt är det väl ganska lika maskiner?

Har DeWalt släppt den uppdaterade 744:an än?
Dom skulle göra ändringar på bordets mått pga nya EU-regler (måttet bakkant klinga > bakkant bord) och samtidigt se över hela maskinen, som enligt rykten ska ha haft lite problem med motorn på XP-modellen. Den nya skulle dyka upp i slutet av året (kvartal 3/4) enl. DeWalt.

Jag såg inte till Bosch GTS 10 hos de återförsäljare jag besökte för 5 år sedan när jag köpte min DW744. Jag vet dock att GTS 10 fanns i USA vid denna tid och jag läste reviewer av den på nätet. På senare tid har jag fingrat på GTS 10, men jag ångar inte mitt val. Anhållet är som tidigare sagt mycket bra på DW744.

Det enda jag var missnöjd med på DW744 var glappet på vinkelanhållet i bordet, men det justerade jag med aluminiumtejp på sidorna av vinkelanhållets styrlinjal till 0 och nu funkar även den perfekt. Detta är ett generellt tips för maskiner med T-Tracks utan breddjustering, då det är ett fåtal som har det rätta glappet. Inte för tight och inte för löst.

Jag kör en JET-250 Supersåg med glidbord. Mycket bra såg!

Svensk ÅF: http://www.ejca.se/

Hmm, Lutz kan man kasta direkt! Jag köpte nämligen en sån utan att ha sett den först :-( Tittar man på t ex höjning/sänkning mm så ser man plast och tunn plåt som är ihopnitad. Anhållen är rena katastrofen o s v...

DW744 kan varmt rekommenderas men även den gamla trotjänaren Inca Major är riktigt trevlig. Sen finns det Kity, Luna, Ejca, Morten m fl...
Felder och Hammer är mer än bra men kostar en del med.

En sak som irriterar mig är att alla de nya sågarna har klingskyddet monterat på klyvkniven, det är det första som åker hos mig, då jag ofta spårar och falsar så skär jag helt enkelt av den övre delen av klyvkniven, inte att rekommendera kanske men jag gör så. Hellre det än att ta bort klyvkniven för den är livsviktig eller i alla fall viktig för fingrarna *s*

Den nya motorn har funnits på DW744 sen ifjol. Min har tyvärr den gamla och låter som ja... :-(

En del fabrikats lösning med att låta skjutbordet löpa ända in till klingan gillar jag inte alls, det är egentligen formatsågar förresten, men kruxet är att det blir jäkligt svårt att klyva säkert med den lösningen och likaså att spåra, falsa mm. På ett snickeri där man skall såga skivor ja men inte som allroundsåg.

Kul att se att Jet nu finns i Sverige, måste ringa Ejca och kolla lite priser *ler* det märket har ju toppbetyg i många tester i USA.

/Kent

På Bauhaus finns även Elektra Beckum/Metabo, som också har gott rykte. Priserna är hyfsade också.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.