44 632 läst ·
410 svar
45k läst
410 svar
BOXER slutar sända via antenn - vad göra....
Jovisst, men när staten fattar beslut som innebär att tusentals tittare måste köpa nya apparater för att kunna titta på de statliga sändningarna, bara för att frigöra ytterligare lite utrymme för de kommersiella aktörerna, så tänker man sig att man skulle synat/utrett behovet extra noga.MathiasS skrev:
Man tittar ju ändå på samma marknad. Om staten 2021 kommit fram till att det är en tillväxtmarknad, och Tele2 2024 kommer fram till att marknaden är död så tycker jag det är anmärkningsvärt.
Ja och snart läggs 2g och 3g näten ned. Det suger att hänga med i utvecklingen...C cpalm skrev:
Jag håller med om att det är kort tid, men jag minns inte hur tongångarna gick när man fipplade med frekvenserna då - och man kan konstatera att tre år är rätt lång tid för ett företag som ”nyligen” bytt ägare och integrerats. Större beslut har nog fattats på betydligt kortare tid än så.C cpalm skrev:Jovisst, men när staten fattar beslut som innebär att tusentals tittare måste köpa nya apparater för att kunna titta på de statliga sändningarna, bara för att frigöra ytterligare lite utrymme för de kommersiella aktörerna, så tänker man sig att man skulle synat/utrett behovet extra noga.
Man tittar ju ändå på samma marknad. Om staten 2021 kommit fram till att det är en tillväxtmarknad, och Tele2 2024 kommer fram till att marknaden är död så tycker jag det är anmärkningsvärt.
Affärsmässigt är det ett helt rimligt beslut. Kunde man ha fattat det redan 2021? Kanske. Kunde man fatta det beslutet näe utredningen om den frekvensförändringen på påbörjades? Antagligen inte. Långa processer…
Men för bövelen, det är det ju bara om man vill ha färskvara hela tiden.MathiasS skrev:
Och det vill man ju inte.
Den enda som håller med något biblioteksliknande är SVT, som har en hel del gamla serier/dramor från egna produktioner tillgängliga väldigt länge i det som de kallar "öppen kanal"
Men det är långt ifrån säkert att det går att se t.ex. Hemsöborna där när andan faller på.
Eller alla delarna av "Mitt i naturen" med Martin Emtenäs, där han systematiskt gick igenom samtliga Sveriges landskap och de djur som karakteristiska.
Saker byts ut hela tiden och klassiker saknas.
T.ex. är det omöjligt att strömma de första fem-åtta säsongerna av NCIS.
Är man Star Trek fantast, så måste man ha tillgång till flertalet streamingtjänster, men allt finns inte alltid.
Britbox byter ut mycket mest jämnt, även om t.ex. Morse (ursprungsserien) finns för det mesta.
Att visa att SVT inte fungerar som ett "bibliotek" där man långt efter sändningen kan hitta avsnitt av t.ex. Vetenskapens värld, Uppdrag granskning eller andra egenproducerade dokumentärer och faktaprogram för att titta när andan faller på.A AndersS skrev:
De byter ut och tar bort i nästan lika stor utsträckning som de kommersiella aktörerna.
Håller med om det, men nu är ju inte Tele2 som förvaltar frekvensplanen.MathiasS skrev:
GSM/2G är 30 år och finns snart inte reservenheter.RoTe skrev:
3G är 20 år och en teknik som inte blev så bra, men det är historia nu.
Och genom att frigöra band/frekvenser kan det byggas ut med ny bättre teknik.
Som historisk kuriosa så var NMT ensamt i ca 20 år innan GSM/2G lanserades, så historiskt en normal livscykel.
Ja precis och hur gammal är antennsänd teve?A AndersS skrev:GSM/2G är 30 år och finns snart inte reservenheter.
3G är 20 år och en teknik som inte blev så bra, men det är historia nu.
Och genom att frigöra band/frekvenser kan det byggas ut med ny bättre teknik.
Som historisk kuriosa så var NMT ensamt i ca 20 år innan GSM/2G lanserades, så historiskt en normal livscykel.
Jo så är det och vissa program/serier är beroende av vem som äger materialet och hur länge det får, merparten görs ju av olika produktionsbolag.S skogaliten skrev:Att visa att SVT inte fungerar som ett "bibliotek" där man långt efter sändningen kan hitta avsnitt av t.ex. Vetenskapens värld, Uppdrag granskning eller andra egenproducerade dokumentärer och faktaprogram för att titta när andan faller på.
De byter ut och tar bort i nästan lika stor utsträckning som de kommersiella aktörerna.
Japp, allt förändras så har det alltid varit. Tänk vad skönt när det var en kanal och man inte behövde välja eller kunde spela in.😇
Larvigt.A AndersS skrev:
Jag kan gå in i en bokhandel, och om inte boken jag vill finns inne, så kan jag beställa den, eller så finns boken att köpa på nätet.
Jag kan t.o.m. söka i välutvecklade databaser för antikvariska böcker, och efter viss väntan ändå hitta sådant jag vill ha, som länge varit utgånget hos förlaget.
Mer sällsynta böcker blir dyrare, meden sådan som varit utgivet i stora massupplagor blir dyrare.
Men vill jag en trist och regnig söndagseftermiddag, titta på Hemsöborna, Star Trek TNG, eller Sabrina Tonårshäxan, så kanske det inte går hur mycket jag än skulle vara villig att betala.
Jag kanske t.o.m. skulle vara villig att i vissa lägen beställa några dagar i förväg, förutom att betala, för att få se en för mig intressant film (kanske lite äldre), men sådana tjänster lyser nästan helt med sin frånvaro.
Jag tror att man dödar hela marknaden för rörliga bilder på det sätt som streamingtjänsterna hanterar det material man har upphovsrätt till, och ignorerar alla "lite mer vuxna" tittare, och helst försöker pressa ut nygjort material.
Idag kollade jag genom att stänga av strömmen till HUMAX och ta bort Boxer-kortet och sen återstarta.B Bo Berglund skrev:Jag får kolla detta, jag tror att de lagras på disken som TS-strömmar och att de avkodas vid uppspelning med hjälp av programkortets koder.
I så fall beror det ju på vad Boxer menar med att kortet inte längre fungerar efter 31/10. För nyinspelning eller avkodning av inspelat material.
Men om de lagrats avkodade så fungerar ju HUMAX som ett arkiv....
Det visar sig att inspelningarna ligger kvar och kan spelas upp, så de är alltså avkrypterade vid själva inspelningen.
Då kan den gamla boxen användas som lagring av de gamla inspelningarna och man får ta sig fram med det nya systemet på nytt vis.
Nån som vet hur den här extra fjärren ser ut? Skall ha sifferknappar tex.
Jag kom i kontakt med en SamsungTV hos min svåger för ett tag sen och den hade en mini-fjärr som kunde driva en till vansinne. Man fick hela tiden scrolla fram tecken vid inmatningar etc.
Så om den medföljande fjärren beter sig likadant så får man nog köpa den med siffror i alla fall.
Vilka andra funktioner finns med på den?