46 334 läst ·
410 svar
46k läst
410 svar
BOXER slutar sända via antenn - vad göra....
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Att de fjärrkontroller som skeppas med TV HUB 2 och Mini-Hub ser identiskt likadana ut men är olika programmerade så att man måste hålla ordning på vilken som hör till vilket system.S styren skrev:
Det går inte att konfigurera (själv) vilken app som skall startas när man trycker på de tangenterna utan SVT startar alltid Amazon Prime ifall man har kopplat fel fjärr till Hub 2.
Precis och när du väl valt ’rätt’ fjärrkontroll så skall du välja ’app’ sedan kanske något du vill se! Ja jag fixar det men min mor på nu över 85 år var van med att ex. Välja tv3 för efterlyst vid rätt tidpunkt. ( Hon gillade det programmet )! Nu finns bara några få program som sända via marknätet, usch för Tele2 som stängde ned för betalande kunder.B Bo Berglund skrev:Att de fjärrkontroller som skeppas med TV HUB 2 och Mini-Hub ser identiskt likadana ut men är olika programmerade så att man måste hålla ordning på vilken som hör till vilket system.
Det går inte att konfigurera (själv) vilken app som skall startas när man trycker på de tangenterna utan SVT startar alltid Amazon Prime ifall man har kopplat fel fjärr till Hub 2.
Håller med, Boxer/tele2 i marknätet var ett enkelt och smidigt system. Sannolikt fick dom inte ihop ekonomin med ett sjunkande antal betalande användare.
Ser nu att kulturministern har fått en interpellationsfråga ang. den höjda kostnaden som nu (år 2026) faller ut för de som är kvar i marknätet.
Ser nu att kulturministern har fått en interpellationsfråga ang. den höjda kostnaden som nu (år 2026) faller ut för de som är kvar i marknätet.
- Hur ska de ökade marknätskostnaderna finansieras?
- Hur säkerställer ministern att public service-bolagen inte behöver använda den ordinarie medelstilldelningen för att täcka kraftigt ökande distributionskostnader när kommersiella aktörer lämnar marknätet?
Vad händer om det blir krig? Det första som slås ut är all övrig elektronik, och dom som räddar kommunikationen är ett gäng gamla radioamatörer.E etompau skrev:Håller med, Boxer/tele2 i marknätet var ett enkelt och smidigt system. Sannolikt fick dom inte ihop ekonomin med ett sjunkande antal betalande användare.
- Hur ska de ökade marknätskostnaderna finansieras?
- Hur säkerställer ministern att public service-bolagen inte behöver använda den ordinarie medelstilldelningen för att täcka kraftigt ökande distributionskostnader när kommersiella aktörer lämnar marknätet?
Lite överdrivet kanske, men regeringen satsar ju på inköp av millitär utrustning för miljarder, och man har skickat ut ett häfte hur man förbereder sig, för krig.
Största problemet som jag ser det är att internet i Sverige är väldigt centraliserat till just Stockholm. Det brukar beskrivas som ett stjärnnät med Stockholm i mitten. Det innebär att när en person i Luleå ringer SOS Alarm så går signalen genom Stockholm, så slocknar Stockholm så slocknar hela Sverige i princip. Detsamma gäller BankID, Swish och fler kritiska tjänster.S styren skrev:Vad händer om det blir krig? Det första som slås ut är all övrig elektronik, och dom som räddar kommunikationen är ett gäng gamla radioamatörer.
Lite överdrivet kanske, men regeringen satsar ju på inköp av millitär utrustning för miljarder, och man har skickat ut ett häfte hur man förbereder sig, för krig.
Dock vet jag att man tar detta på allvar och bland annat i Karlstad har man ett projekt som kallas för "Robust region - ödrift internet":
https://www.kau.se/cs/forskning/pagaende-projekt/nationella-projekt/robust-region-odrift-internet
Kortfattat går det ut på att Sverige kommer delas in i flera regioner så att beroendet till Stockholm bryts, så att varje region kan klara sig självständigt som en isolerad ö (ödrift).
Får man detta på plats så skulle jag säga att det är en mycket bättre lösning än marknätet för radio och TV. Detta eftersom varje ö/region kan hämta in radio och TV (och annan data) via både fiber och satellit och sedan distribuera vidare via 5G Broadcast och redundant fiber. Så tänk dig att BankID, Swish, svt.se, sr.se, svtplay.se alltid fungerar eftersom varje region har lokal cache och den cachen kan också utökas genom smarta algoritmer via 5G-EMERGE (https://www.5g-emerge.com/) som gör att mindre viktiga tjänster som Netflix mfl också kan fortsätta fungera vid händelse av krig, så länge hushållen har tillgång till ström med hjälp av portabla batterier eller via elbilen.
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Är det någon här som vet ifall det finns något sätt att konfigurera de här "hubbarna" via nätet tex på en webbsida som de publicerar?
Jämför med hur man konfigurerar sin router via dess webbsida. Skulle vara betydligt mycket smidigare än att sitta med den eländiga fjärren vid TV:n och dutta sig fram.
Eller MÅSTE man navigera deras TV-baserade sidor?
Detta gäller både TELE2:s Mini-hubb och TV-Hubb.
Och egentligen också TELIA:s motsvarande Android-baserade TV-box.
Jämför med hur man konfigurerar sin router via dess webbsida. Skulle vara betydligt mycket smidigare än att sitta med den eländiga fjärren vid TV:n och dutta sig fram.
Eller MÅSTE man navigera deras TV-baserade sidor?
Detta gäller både TELE2:s Mini-hubb och TV-Hubb.
Och egentligen också TELIA:s motsvarande Android-baserade TV-box.
Från Teracoms VD på LinkedIn:S Sp1nd3l skrev:Största problemet som jag ser det är att internet i Sverige är väldigt centraliserat till just Stockholm. Det brukar beskrivas som ett stjärnnät med Stockholm i mitten. Det innebär att när en person i Luleå ringer SOS Alarm så går signalen genom Stockholm, så slocknar Stockholm så slocknar hela Sverige i princip. Detsamma gäller BankID, Swish och fler kritiska tjänster.
Dock vet jag att man tar detta på allvar och bland annat i Karlstad har man ett projekt som kallas för "Robust region - ödrift internet":
[länk]
Kortfattat går det ut på att Sverige kommer delas in i flera regioner så att beroendet till Stockholm bryts, så att varje region kan klara sig självständigt som en isolerad ö (ödrift).
Får man detta på plats så skulle jag säga att det är en mycket bättre lösning än marknätet för radio och TV. Detta eftersom varje ö/region kan hämta in radio och TV (och annan data) via både fiber och satellit och sedan distribuera vidare via 5G Broadcast och redundant fiber. Så tänk dig att BankID, Swish, svt.se, sr.se, svtplay.se alltid fungerar eftersom varje region har lokal cache och den cachen kan också utökas genom smarta algoritmer via 5G-EMERGE ([länk]) som gör att mindre viktiga tjänster som Netflix mfl också kan fortsätta fungera vid händelse av krig, så länge hushållen har tillgång till ström med hjälp av portabla batterier eller via elbilen.
Att nå hela befolkningen med viktig informationDet är vårt uppdrag – och det har aldrig varit viktigare. Men vi måste anpassa oss efter nya konsumtionsmönster. Därför föreslår vi en ny, säker struktur för innehållsdistribution, samt ett nytt beredskapsnät baserat på 5G Broadcast. Med det kan vi nå ut snabbt, brett och säkert – även om andra system slås ut.
https://se.linkedin.com/posts/terac...etersson-om-activity-7323349398178979841-u45e
DAB är ju idiotiskt eftersom inga mobiltelefoner har stöd för DAB. 5G Broadcast är lite oklart hur många telefoner som stödjer det men det har ju skett tester med t.ex. Qualcomm där tekniken fungerar bra. 5G Broadcast kan ju sända all möjlig typ av data så saker som iOS uppdateringar kan lika gärna skickas över 5G Broadcast för att minska belastningen på vanliga 4G/5G-nätet.C cpalm skrev:
5G Broadcast är ju internet fast där man skickar det till alla (en till många) jämfört med Unicast som är en till en. Tekniken som sådan är väldigt smart och baseras till viss del på DVB-T2.
5G Broadcast verkar vara standardiserat på samma frekvensband som DVB-T, så ett problem kommer vara antennen. Men ett system för ljud/bild och text kanske inte är så dumt. Dock så är FM-radio enkelt och alla har tillgång till mottagare för den tekniken. Men om man avvecklar dvb-t och dab så kan man för all del bygga 5G Broadcast.
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Ny fråga om Boxer:
Jag bytte från Boxer till TELE2 i april och då var uppsägningstiden sådan att BOXER skulle fortsätta maj månad ut.
Nu är det Juni och jag kollade just min BOXER Mini-hubb och den verkar fortfarande fungera fastän abonnemanget skall vara slut, hur kommer det sig?
Och skall man skicka tillbaka Mini-hubben till dem nu eller är det bara återvinningen som gäller?
Om det nu inte är så att de har glömt funktionen att stänga av den så att den kommer att fortsätta fungera förstås....
Då skulle den ju platsa i sommarstugan.
Hur kan man få rätt på hur det blir utan att sitta i lång telefonkö?
Senare via ChatBot på TELE2-siten:
Det verkar som om man skall ha fått en returfraktsedel för Mini-hubben, men det har inte jag fått i alla fall.
Men den skall återlämnas till Boxer...
Jag bytte från Boxer till TELE2 i april och då var uppsägningstiden sådan att BOXER skulle fortsätta maj månad ut.
Nu är det Juni och jag kollade just min BOXER Mini-hubb och den verkar fortfarande fungera fastän abonnemanget skall vara slut, hur kommer det sig?
Och skall man skicka tillbaka Mini-hubben till dem nu eller är det bara återvinningen som gäller?
Om det nu inte är så att de har glömt funktionen att stänga av den så att den kommer att fortsätta fungera förstås....
Då skulle den ju platsa i sommarstugan.
Hur kan man få rätt på hur det blir utan att sitta i lång telefonkö?
Senare via ChatBot på TELE2-siten:
Det verkar som om man skall ha fått en returfraktsedel för Mini-hubben, men det har inte jag fått i alla fall.
Men den skall återlämnas till Boxer...
Redigerat: