Har börjat fundera lite kring mottagningen i min boxer och vad som är största flaskhalsen.
Har denna "krokodilantenn", http://www.jula.se/digitalantenn-928039, från Jula, 2 år gammal. Antennkabel+f-kontakter från kjell. Uttaget är det som fanns i huset (gissar från då tv kom till sverige). Samt en förstärkare för 150 spänn som sitter vid boxen. Oftast har jag 70-80% i både styrka och kvalitet (med förstärkaren) på alla kanaler jag tittar på (iaf 3 olika muxar har jag konstaterat). Men ibland, kanske 1-2 ggr/månad, dippar det ner till kanske 8% i styrka. Detta även på SVT som ligger på kanal 21 hos mig. Om jag förstått det rätt så har billiga antenner större problem med högre kanaler. Rätt?

Vad bör jag satsa på först? Jag har ca 12 km till masten. Platt landskap men i närheten har jag hus och träd i vägen. Är en gitterantenn att föredra, typ televes? Eller ska jag först testa med att byta förstärkaren till en mastförstärkare?

Jag läste något på digitaltvexperten.se om att uttagsdämpningen skulle vara 6-8dB vid sista uttaget/slututtaget. Däremot stod det inte varför. Vad är fysiken bakom detta och skulle det funka att t.ex. dra kabeln direkt in i boxen utan uttaget? Kan mitt gamla uttag från hedenhös tid göra att mina mottagningsproblem uppstår?

Många frågor, men jag hoppas jag får några svar.

det du kan börja med är att kolla alla skarvar utomhus, dessa skall vara tätade.
Vulktejp är den bästa lösningen.

Om du kopplar ur förstärkaren? Blir det mycket sämre?
Om man ska generalisera lite så, skall du inte behöva antennförstärkare.
Sätt ett slututtag ifall du endast har ett uttag (eller slutmotstånd)

Televes gitterantenn är väldit vettigt i ditt fall, med de uppgifterna du skriver

Har inga skarvar utomhus, förutom där kabeln fäster i antennen. Den är ok.

Testade runt lunch då var min sämsta UHF-kanal 27, där bl.a. svt1 ingår. Hade 19% utan förstärkare och 65% med. Gjorde sedan ett test ikväll att koppla koaxen direkt till kabeln till förstärkaren, dvs koppla bort vägguttaget. Innan jag kopplade loss hade styrkan, med förstärkare, sjunkit till 35%. När jag kopplade ur uttaget gick styrkan upp till 56%. "Dessvärre" gick uttaget sönder när jag försökte sätta ihop det igen (gammalt), så ett nytt uttag lär det nog bli.

Så du menar att med en riktigt bra antenn, typ televes gitter, och ett slututtag så borde jag inte behöva någon förstärkning alls. Vare sig i mast eller vid boxen?

är den tätad uppe vid antennen?
Har du lång kabel?

Du ska alltid lägga förstärkningen så tidigt som möjligt, då mottagningen fortfarande är bra

Om det vill sig väl så kan du slippa allt trubbel med en bra antenn och att den är korrekt monterad...
Och du kan slippa antennförstärkare.
Annars är det snabbt gjort att koppla i en antennförstärkare samt nätadapter om det verkligen krisar.
Då ska du ha en förstärkare som sitter så nära antennen som möjligt (som du skrev ova, mastförstärkare)

Ja, jag har för mig att jag tätade den. Minnet är bra, men kort. ;) Kabeln är nog ca 10 m.

Kanske ska beställa en antenn illa kvickt och ge mig ut. Vill inte byta antenn när det är -10°C ute.

då är det "knappt" någon dämpning i kabeln iaf.

Innan du beställer en ny?!

Är antennen rätt justerad emot masten?
teracom.se är perfekt att utgå ifrån

Jo, den bör vara rätt justerad. Hade inte tillgång till något bra instrument men tog ut huvudriktningen mha teracoms hemsida. Sedan fick min fru titta på signalstyrkan i boxen och ropa upp när mina finjusteringar blev som bäst.

Tack för dina tips! Får se hur det blir nu.

Alltid kul att kunna hjälpa till...
Då låter det som den sitter ok iaf.

Antennen räcker säkert utmärkt för dina förhållanden.

Uttaget dämpar med runt 3dB, det halverar alltså signalen eller värre.
Om du skippar uttaget och kopplar kabeln direkt in i boxen så behöver du ingen förstärkare.

Om du vill ha uttaget måste förstärkaren absolut sitta före uttaget, helst uppe vid antennen men i alla fall inte efter uttaget.

För att slippa dra elkabel till förstärkaren så skickar man strömmen genom antennkabeln. Är förstärkaren på 5V så kan digitalboxen ordna detta, annars finns nätdelar att köpa på samma plats som förstärkaren (kjell&co har bra grejer).

Edit: Vad får du för styrka utan förstärkare och utan uttag? Om det är under 50% så är antagligen antennen felaktigt inriktad (det bör göras utan förstärkare annars är det nästan omöjligt).

mrfrenzy skrev:
Antennen räcker säkert utmärkt för dina förhållanden.

Edit: Vad får du för styrka utan förstärkare och utan uttag? Om det är under 50% så är antagligen antennen felaktigt inriktad (det bör göras utan förstärkare annars är det nästan omöjligt).
Var uppe igår och gjorde om anslutningen kabel-antenn. Satte in kabeln direkt i boxen. Riktade om antennen i den riktning som gav starkast signal. Sämsta nätet har styrka på under 30%, övriga runt 50%.

Hej!

Lånar tråden lite. Jag har problem där hemma. Vi har en gitterantenn på kattviden, som går med en kabel (macab 3,8 mm)direkt ner till ett uttag i vardagsrummet. När jag har riktat in antennen kan det vara bra signal på alla kanaler (boxer)i kanske 2 månader, sen rätt som det är så är det jättedålig mottagning och på vissa kanaler får jag "no tv signal", dvs tv-kortet kan inte ens mäta någon signal, och jag får ca-modulsfel hela tiden. Sen räcker det att jag vrider antennen kanske 3-5 grader åt höger, så är det okej mottagning igen. det är alltså ibland "dagsform" på mottagningen. Speciellt då på de höga muxaran runt 750 Mhz. Och ett annat problem är att när de fungerar bra, kanske jag inte får b ild alls på svt1 och 2.

Jag behöver antagligen en antennförstärkare fast monterad på kattvinden. Vi har tänkt att dra koax till fler uttag i framtiden. Vilken ska jag köpa? Vi har el draget och jag är elektriker så det är inga bekymmer. Är dock pensionär nu så har inga kollegor att fråga, och har aldrig pysslat med tv installatiner innan.

Tack på förhand
Steve

@Steve, kommer dina problem vid fint väder?
Troligtvis är det pga krock med danska och/eller tyska sändningar.
Jag har samma problem. Ibland (ofta) är det omöjligt att få in något.
Har haft tv-tekniker här som bytt antenn, riktat in den korrekt med mätdon, bytt kablar etc.
Men det hjälper inte, är det högtryck ute är det kört!
Har varit i kontakt med både Teracom och Boxer. Dom har höjt signalnivåerna, man jag antar att det enda som händer är att tyskarna och danskarna också höjer?
Nästa år sa dom att dom skulle göra någon större förändring.

Redigerat:
@Steve5432: Om du har TV med inbyggd box, kontrollera att "automatisk uppdatering" är avstängd, kan heta olika saker beroende på märke. Om den på gör TV:n en ny kanalsökning ibland, och kan då välja helt fel muxar.

En grej till. Vad har du för TV?
Om det är en Sony, så testa att byta till Italien i landsinställningarna.

fuselage: hur nära är dessa träd och hus som är i vägen? Om du inte får bättre signal än så, och om du inte har kortis mellan ledare och skärm på kabeln så skulle jag nog rekommendera att höja antennen, alternativt kolla om du kan vrida om mot en annan mast även om den är längre bort.
Vill du inte eller kan inte höja tillräckligt så kan det bli bättre med en större antenn (DAT-75).

steve5432: Den tunna coaxen har väldigt hög dämpning, du behöver helt klart en mastförstärkare eller dipolförstärkare.
För problemet med störningar från danskarna är Televes DAT-HD en problemlösare med en inbyggd smart förstärkare som dämpar störningar. (Ska du ha fler än två uttag behöver du komplettera med en separat mastförstärkare med power pass till antennen).
Allt ovan nämnt finns host Kjell&Co.

Kolla här hur det fungerar:
http://www.dathd.com/Introduccion(E).html

DAT HD finns både som 45 och 75, men Kjell har bara 45-varianten än så länge.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.