Jag har sett skyltar från både IP Only och Open Infra efter vägar med hus som har boxar på väggen. Ett par av dessa har också boxar på väggen, men inget fiber är grävt. Fick nyligen höra att det tagit för en del två år innan de fått grävt efter att boxen installerats. Jag har också box som varit installerad i fem månader, och de börjar just bli klara med grävningen ("Innan midsommar".. "Innan Juli".. senast tror jag de gick på semester för det har varit tyst), och det är två månader sedan jag blev ombedd att hålla boxen påslagen - dock fortfarande ingen fibertråd indragen på gården.

Vi har också ett par fall där IP Only har installerat box, och två år senare när Open Infra börjat gräva har ägarna begärt att häva IP Onlys avtal, vilket de gått med på men de har inte fått information om vad som händer med boxen.. så jag var lite nyfiken på vad ni har för erfarenheter och teorier eller fakta kring varför vi verkar få boxarna installerade så tidigt?
Cynikern i mig inbillar mig att det finns någon milstolpe vid installation på fastighet som är luddigt definierad vilket ger leverantören möjlighet att hämta bidrag, eller ha andra ekonomiska intressen för att stressa fram dessa 20-minuters installationer flera månader eller år i förskott.. Någon i branschen som vet mer?

Funderar ju också på hur det påverkar livslängden av boxen, jag har förväntat mig att min skulle ge upp under något av åskväderna i våras, men den blinkar fortfarande glatt grönt för POWER, men inget internet. Bara kul att höra era tankegångar här.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Handlar till viss del om att "binda" kunder och få ut bidrag (vet inte om bidragsdelen är aktuell längre).
Ofta var det ju krav på att arbetet skulle vara påbörjat till ett vist datum och är boxen uppskruvad så är det ju påbörjat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.