Är det första april redan??
Det var det dummaste jag hört på länge!

• Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Ja, vad kommer då att hända sista april när vi tänder majbrasan?
Kanske vi får skrotningspremie för den också när den brunnit ut :D

Perfekt, har några ståendes så bara att ta in premien!

nikasp
Det låter bra tycker jag! Har läst Energiteknik två år och räknat på sånt i ett tidigare liv. Finns många dåliga pannor som inte borde vara i bruk där ute.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det låter bra tycker jag! Har läst Energiteknik två år och räknat på sånt i ett tidigare liv. Finns många dåliga pannor som inte borde vara i bruk där ute.
Poängen är väl att det inte är värt energin att boverket lägger tid på detta...
Har svårt att tro att det eldas särskilt mycket i vedspis för matlagning och att det skulle vara ett stort antal som installerar vedspisar i nya hus tror jag inte på.

Mycket tro och lite vetande från min sida, men jag har inte sett nåt sånt från boverket heller.

/ATW

• Gilla
kontorsråttan och 3 till
  • Laddar…
harry73
Så jag kan få skrotningspremie för min contura från 2007?
Jag tror inte att tekniken har blivit så mycket bättre sen dess

nikasp nikasp skrev:
Men nu pratade vi inte om pannor, utan vedspisar och kaminer.
Har du räknat på sådana, både gamla och nya?

engs
Borde gå rakt motsatt riktning med MSBs önskemål om att man ska klara sig själv minst en vecka vid ev. kris som orsakar t.ex. strömavbrott.

• Gilla
kontorsråttan och 3 till
  • Laddar…
Dom flesta kaminer och vedspisar eldas det sällan eller aldrig i.
Ibland finns dom för att klara en felsituation som elavbrott, eller bara som kulturarv för att passa i en byggnad.

• Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju en och annan kokspanna och kokskamin som det faktiskt eldas enhel del i. De är nog klart sämre än vedspisar, och används mycket mer. Men jag håller med om att vedspisar borde vara ett väldigt litet problem.

Sedan lär väl kommunen ta ut en avgift för att hantera informationen som de kräver in.

engs
M MagHam skrev:
Dom flesta kaminer och vedspisar eldas det sällan eller aldrig i.
Ibland finns dom för att klara en felsituation som elavbrott, eller bara som kulturarv för att passa i en byggnad.
Och för att avskaffa dessa ska det enlig boverket själva kosta runt 1,4miljarder enbart i administrativa kostnader för hanteringen med skrotningspremien.
Känns som lika delar missriktat miljöarbete för att någon ska kunna visa att man ”gjort något” och lika delar syftar till att skapa jobb åt sin egen organisation.

• Gilla
kontorsråttan och 4 till
  • Laddar…
nikasp
Det kanske var artikeln som var dåligt skriven men det står ”
”Tanken är att skrotningspremiem ska betalas ut för pannor och rumsvärmare tillverkade 2007 eller tidigare. Det krävs dock att de har ett utfärdat skrotningsintyg.”

T the_PL_man skrev:
Men nu pratade vi inte om pannor, utan vedspisar och kaminer.
Har du räknat på sådana, både gamla och nya?

C
Dags att införa hårda fängelsestraff för felaktig eldning då. Det lär ju trots allt vara det som har störst betydelse i praktiken.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
harry73
Hos oss eldar barnen, de är inte straffmyndiga

• Gilla
iittala och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.