6 164 läst · 49 svar
6k läst
49 svar
Boverket: "Inför skrotningspremie för gamla kaminer"
På konsumentens sida
· 3 216 inlägg
Utökad anmälningsplikt vid byte av kamin och skrotningspremie är två förslag från Boverket för att minska risken att gamla kaminer säljs på begagnatmarknaden.
Du kan läsa artikeln här: Boverket: "Inför skrotningspremie för gamla kaminer"
Du kan läsa artikeln här: Boverket: "Inför skrotningspremie för gamla kaminer"
Är det första april redan??
Det var det dummaste jag hört på länge!
Det var det dummaste jag hört på länge!
Grundstött
· Halland
· 28 354 inlägg
Ja, vad kommer då att hända sista april när vi tänder majbrasan?
Kanske vi får skrotningspremie för den också när den brunnit ut
Kanske vi får skrotningspremie för den också när den brunnit ut
Poängen är väl att det inte är värt energin att boverket lägger tid på detta...nikasp skrev:
Har svårt att tro att det eldas särskilt mycket i vedspis för matlagning och att det skulle vara ett stort antal som installerar vedspisar i nya hus tror jag inte på.
Mycket tro och lite vetande från min sida, men jag har inte sett nåt sånt från boverket heller.
/ATW
Det finns ju en och annan kokspanna och kokskamin som det faktiskt eldas enhel del i. De är nog klart sämre än vedspisar, och används mycket mer. Men jag håller med om att vedspisar borde vara ett väldigt litet problem.
Sedan lär väl kommunen ta ut en avgift för att hantera informationen som de kräver in.
Sedan lär väl kommunen ta ut en avgift för att hantera informationen som de kräver in.
Och för att avskaffa dessa ska det enlig boverket själva kosta runt 1,4miljarder enbart i administrativa kostnader för hanteringen med skrotningspremien.M MagHam skrev:
Känns som lika delar missriktat miljöarbete för att någon ska kunna visa att man ”gjort något” och lika delar syftar till att skapa jobb åt sin egen organisation.
Det kanske var artikeln som var dåligt skriven men det står ”
”Tanken är att skrotningspremiem ska betalas ut för pannor och rumsvärmare tillverkade 2007 eller tidigare. Det krävs dock att de har ett utfärdat skrotningsintyg.”
”Tanken är att skrotningspremiem ska betalas ut för pannor och rumsvärmare tillverkade 2007 eller tidigare. Det krävs dock att de har ett utfärdat skrotningsintyg.”
T the_PL_man skrev: