Hej,

Vi håller på att bygga ett badkar i vårt badrum genom att kakla osv. Vi höjer upp kanterna från golvet ca 50-60 cm men själva golvet är endast få centimeter upphöjt från avloppet. Problemet är att vår golvbrunn är på 75 mm och vi undrar om ni har någon bottenventilslösning för det? Eller någon annan smidig lösning som inte kräver att vi höjer upp badkaret för mycket?

Vänligen,
Joe Lahoud

Redigerat:
Golvbrunn.... vad är problemet

Düsseldorff
Jag fattar inte problemet. Vad är det du frågar om egentligen?

Bilder ?

Här är golvbrunnen. Det är alltså min VVSare som har lyft problemet. Han hävdar att det inte finns någon bottenventilslösning/propp som passar för just den brunnen, alltså kan vi inte stänga avloppet när vi ska fylla badkaret. Jag vet inte om han vill ta den enkla vägen för att slippa bygha badkaret som ingår i offerten eller om det han säger stämmer. Jag är okunnig i ämnet och hoppas på att bli en mer erfaren byggare/villaägare inom kort :)

• Golvbrunn under konstruktion med synliga VVS-installationer och träreglar i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har badkaret att göra med golvbrunnen?
Ska ni plast bygga in badkaret eller ?

Krilleman
Fast det är ju inte golvbrunnen man "stänger av" när man ska fylla badkaret.

Det är ju bottenventilen i badkaret man har någon form av lösning i för att fylla på badvatten. Lös plugg skulle jag påstå är det vanligaste. Ibland sitter det ett vred i sidan på lite dyrare varianter som sänker/lyfter proppen.

Gammalt kar, men jag hittar inga bilder på pluggen i bottenventilen på nya varianter, men principen är den samma. På bilden sitter ploppen i kedjan. Alltså inte i golvbrunnen.

Från bottenventilen i badkaret brukar man dra ett litet vitt utloppsrör ner till brunnen och när man lyfter på ploppen så rinner vattnet ner i brunnen direkt och inte ut på golvet.

Vad ska ni har för badkar? Produktlänk?

ifo-badkar-bk-1500-caribia_3.jpg

Krilleman
Och här har du en bild som visar principen med utloppsöret ner i brunnen.

114991ifbkpronyabenjpg.ashx

Jag har nog varit rejält otydlig. Vi ska bygga en egen balja där vi skiljer baddelen från toalettdelen med en våtrumsvägg. Vi ska alltså inte bygga in ett gammalt badkar eller dylikt. Vi ska ha ett trappsteg upp till en "ombytesdel" sedan dörr och ett trappsteg ner till badkaret. Baljan/trappstegen skall byggas med armering, luxskivor och kläs med kakel. Här har vi inspirationsbilden. VVSaren säger att baljan kommer ha ett galler direkt ovanför avloppet, och då går det inte att hitta en propplösning. Men det ni säger, som även jag har meddelat, är att han får bygga upp en några centimeter och lägga till ett utloppsrör med en bottenventilslösning från badkaret. Jag tänkte mer om det fanns någon bättre lösning för att slippa höja upp för mycket?

• Inspirationsbild på ett modernt badkar inbyggt i betong med snygg armatur och fönsterutsikt.
Golvbrunnen måste vara åtkomlig för att kunna rengöras...får inte byggas in!

Ricksson Ricksson skrev:
Golvbrunnen måste vara åtkomlig för att kunna rengöras...får inte byggas in!
Ok men då förstår jag hans resonemang, tror den länken du skickade var utmärkt

Ricksson Ricksson skrev:
[länk]
Bra lösning, lite dyrare men det funkar utmärkt.
Undrar om de har någon botttenventilslösning för Jafo Klinkerram jk spalt 155×6 rostfri? Billigare alternativ och ser snyggare ut. Då kan man kanske ta av locket och skruva in ventilen när det behövs?

Jag förstår din fråga, du var inte otydlig. Kanske för att vi ska göra samma lösning :) Vore kul att höra hur det går för er framöver, vi gör vår i samband med nybygge som påbörjad nu och pågår fram till sommaren.

Vi kör på den här ventilen som är beprövad av byggaren: https://www.jafo.eu/produkter/golvbrunnar-overdel/klinkerpaket/7133993-popup-ventil
Viktigt bara att brunnen är kompatibel, det behöver vara en Jafo med skruvbar klämring.

Hur gör ni med tätskikt? Kör ni någon poolvariant eller vanlig för dusch? Vi kommer ha i en elslinga för komfortvärme.

Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Jag förstår din fråga, du var inte otydlig. Kanske för att vi ska göra samma lösning :) Vore kul att höra hur det går för er framöver, vi gör vår i samband med nybygge som påbörjad nu och pågår fram till sommaren.

Vi kör på den här ventilen som är beprövad av byggaren: [länk]
Viktigt bara att brunnen är kompatibel, det behöver vara en Jafo med skruvbar klämring.

Hur gör ni med tätskikt? Kör ni någon poolvariant eller vanlig för dusch? Vi kommer ha i en elslinga för komfortvärme.
:) det blev den varianten, beställde den via Hornbach för 2699 kr. Vi kör en vanlig som för en dusch. Även vi kommer ha i en elslinga, lär ju kosta med el men det är som sagt en komfortfråga :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.