Har läst på forumet att en del tycker att passningen mot styrskena med Bosch GKS 55 CE har varit inte så bra.
Jag har precis fått hem en sådan såg med en skena (till att börja med) och när jag kollade passformen mot skenan så tycker jag att verkar vara rätt bra, dock har jag inga referenser alls....

När jag kollar bottenplattan på sågen verkar den ha någon form av mothåll (runda cirkeln) som jag antar är för att få sågen med stum mot listen. Det verkar vara någon enklare variant till det som finns på Festools sågar.

Jag förstår inte vad syftet med det rektangulära hålet med utsvängda långsidor är bra för (röd fyrkant)?

Är mothållet något nytt för Boschsågarna eller har det funnits tidigare?
 
  • Bottenplatta Bosch GKS 55 CD - Kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det rektangulära hålet finns väl där för att motorn inte ska ta i bottenplattan?
 
När man sänker klingan i det högsta läget (högst såghöjd) åker en liten klack (eller vad man skall kalla den) in i mindre rektangulära hålet (det ovanför den röda rektangeln) från motorn.
Det är inget från motorn som tar i det större rektangulära hålet (den röda rektangeln).
Jag förstår ändå inte varför långsidorna är svängda? Men det kanske är nån designgrej...
Nån som har koll på mothållet om det är en ny finess?
 
Tror min snart 4år gamla GKS65CE ser lika ut med ovalt hål.
Ska kolla när jag är ut i garaget senare.
 
FredrikR skrev:
Tror min snart 4år gamla GKS65CE ser lika ut med ovalt hål.
Ska kolla när jag är ut i garaget senare.
Tacksam om du kan kolla om den har mothållet också
 
Jepp kollar, men de tror jag den saknar. :)
 
Var ut i garaget igår kväll, men svaret fastnade på vägen.. :)

Jag har inget mothåll, som du ringat in med cirkeln.
Har sedan ett långsmalt/ovalt hål, samma som du har i rektangeln, men längre.
 
Då verkar de ha tänkt till och satt dit ett motanhåll på nyare sågar då.
Det är ju jag glad för...
 
VideX skrev:
Då verkar de ha tänkt till och satt dit ett motanhåll på nyare sågar då.
Det är ju jag glad för...
Man kan undra varför de bara har satt ett "mothåll" på plattans främre del. Det kan ju glappa i bakre delen med (jmfr tex med Festools sågar). Dock inbillar jag mig att det främre är det viktigaste om man bara skall ha ett.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.