19 051 läst ·
24 svar
19k läst
24 svar
Bothniahus
Sida 1 av 2
Finns det någon som anlitat Bothniahus? Är ni nöjda med dom?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag forskade lite i bolaget, på deras hemsida står i princip ingeting överhuvudtaget om bolaget, inte ens deras telefonnummer (mobilnummer) är sökbart.
Söker man på dem på allabolag så dyker det upp, inte som ett eget bolag utan som en s.k bifirma till Emxit förvaltning. Det är alltså ett "smeknamn" för Emxit förvaltning. För att vara en hustillverkare som säger sig producera hus på totalentrepenad så har de misstänkt låg omsättning (1,7 milj i omsättning och ca 0,5 milj i förlust).
Jag tolkar det som att det är ett bolag som hållit på med annat (har bla. mineralprojektering i sin verksamhetsbeskrivning) och som nyligen gett sig in i husbyggarbranschen.
Behöver inte vara något fel eller suspekt i det. Men jag tror att man skall vara lite extra försiktig att handla husbyggen från helt nya bolag. Och kanske undersöka vilka personliga erfarenheter de inblandade har av husproduktion, bolaget har uppenbarligen ingen större erfarenhet. Men ngn. i ledningen kan ju ha jobbat för en annan hustillverkare tidigare.
Söker man på dem på allabolag så dyker det upp, inte som ett eget bolag utan som en s.k bifirma till Emxit förvaltning. Det är alltså ett "smeknamn" för Emxit förvaltning. För att vara en hustillverkare som säger sig producera hus på totalentrepenad så har de misstänkt låg omsättning (1,7 milj i omsättning och ca 0,5 milj i förlust).
Jag tolkar det som att det är ett bolag som hållit på med annat (har bla. mineralprojektering i sin verksamhetsbeskrivning) och som nyligen gett sig in i husbyggarbranschen.
Behöver inte vara något fel eller suspekt i det. Men jag tror att man skall vara lite extra försiktig att handla husbyggen från helt nya bolag. Och kanske undersöka vilka personliga erfarenheter de inblandade har av husproduktion, bolaget har uppenbarligen ingen större erfarenhet. Men ngn. i ledningen kan ju ha jobbat för en annan hustillverkare tidigare.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Tittade lite mer på dem hos allabolag.se. Ledningen har ett antal bolag, flera av dem i byggbranschen, och flera av dem i konkurs ganska nyligen. Ytterligare skäl att vara vaksam.
Ja, det hela verkar lite rörigt och konstigt, så man blir ju lite fundersam. Tror inte att vi vågar anlita detta bolag... Tack för ditt inlägg 
Husdrömmen i Stockholm AB verkar bara vara ett nytt bolag för att förvirra för nya husbyggare som de kan lura eller ?Alla de personer som man trycker på på alla bolag har med konkursdrabbade bolag att göra. Man bör höja ett varningens finger och be om alla tänkbara referenser...försäkringar hjälper ju inte om det inte finns pengar i bolaget.
Nu får du ursäkta mig ifall du har rent mjöl i påsen Maud, men jag måste bara be alla att inse att du är nyreggad och skriver detta som första inlägg.
Det har ju hänt förut att något företag snabbt har reggat sig här för att skriva om sig själv.
Jag hoppas du inte är en representant för företaget, och i så fall önskar jag dig välkommen till forumet.
Kan du ge lite mer info om deras bygge i Strängnäs förresten?
Är det ett enda hus eller flera? Villa eller stort hus?
Vet du var dom har tänkt bygga, jag har lite koppling till S-näs, så lite kul att veta vad som händer där.
Det har ju hänt förut att något företag snabbt har reggat sig här för att skriva om sig själv.
Jag hoppas du inte är en representant för företaget, och i så fall önskar jag dig välkommen till forumet.
Kan du ge lite mer info om deras bygge i Strängnäs förresten?
Är det ett enda hus eller flera? Villa eller stort hus?
Vet du var dom har tänkt bygga, jag har lite koppling till S-näs, så lite kul att veta vad som händer där.
Har byggt med Botniahus/Husdrömmen,fint hus men problem med leveranserna.
Vilket drar ut på inflytt...inte kul alls!!
Vilket drar ut på inflytt...inte kul alls!!
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Maud 1 är faktiskt kopplad till företaget i fråga. Och kommer inte att få skriva mer i forumet.
Medlem
· Stockholms län
· 4 inlägg
Hej, Vi är nyinflyttade i ett nyckelfärdigt hus, köpt av Panghus som i sin tur anlitat Bothniahus som totalentrepenör. Vi har sedan vi flyttat in märkt mycket konstigtheter och sedan punktbesiktigat endel: badrum-underkänt, el-underkänd, golv-underkänt, ventilation-underkänd. Under hela byggprocessen har det utlovats leveranser på vissa datum som gång på gång skjutits upp. Obehöriga arbetare, kvalitetsdokument är falska och intygar att allt är godkänt fast allt är fel. Allvarligaste hittills är, ojordade eluttag, för klena transformatorer till belysningen i badrummet (luktade bränt), fel säkringar, fel i proppskåpet, fel utförda golvbrunnar med löshängande tätskikt halvvägs ner i avloppet, avloppet till toaletten är placerat emot väggen så att stolen omöjliggör kakelsättning hela vägen ner till golvet. Förrådet som skulle vara klart den 13 oktober är idag nästan färdigställt (fel fasadfärg, inte all el är där ännu, takasfaltspappen glipar mm, kvar), den 18 december. Avråder alla från att anlita Bothniahus eller Husdrömmen, detta är en mardröm!
Svenska entreprenörer ?Fanjunkaren skrev:Hej, Vi är nyinflyttade i ett nyckelfärdigt hus, köpt av Panghus som i sin tur anlitat Bothniahus som totalentrepenör. Vi har sedan vi flyttat in märkt mycket konstigtheter och sedan punktbesiktigat endel: badrum-underkänt, el-underkänd, golv-underkänt, ventilation-underkänd. Under hela byggprocessen har det utlovats leveranser på vissa datum som gång på gång skjutits upp. Obehöriga arbetare, kvalitetsdokument är falska och intygar att allt är godkänt fast allt är fel. Allvarligaste hittills är, ojordade eluttag, för klena transformatorer till belysningen i badrummet (luktade bränt), fel säkringar, fel i proppskåpet, fel utförda golvbrunnar med löshängande tätskikt halvvägs ner i avloppet, avloppet till toaletten är placerat emot väggen så att stolen omöjliggör kakelsättning hela vägen ner till golvet. Förrådet som skulle vara klart den 13 oktober är idag nästan färdigställt (fel fasadfärg, inte all el är där ännu, takasfaltspappen glipar mm, kvar), den 18 december. Avråder alla från att anlita Bothniahus eller Husdrömmen, detta är en mardröm!
Medlem
· Stockholms län
· 4 inlägg
Alla kontaktpersoner och företag är svenskregistrerade, däremot kan de som arbetar sällan svenska. Ofta lettiska arbetare. Arbetarna hade nog gjort ett bra jobb om de kunnat svensk byggnorm och haft en platschef som kunnat sagt ifrån på tidigt stadium om tex fel gjordes i grunden o nu antagligen kommer tvinga Panghus att bila upp badrumsgolven eller elen som nu dras om i alla hus.
Husdrömmen i Stockholm verkar nu ha gått i konkurs och är ersatt av Svenska Hus & Entreprenadgruppen AB. Samma styrelse finns även i Hustillverkning i Stockholm AB som enligt kronofogden har ett större antal betalningsförelägande, motsvarande drygt 300 000.
Medlem
· Sverige
· 4 inlägg
En av huvudaktörerna i denna soppa sitter visst på kåken nu för ekonomisk brottslighet. Dessutom vet jag flera byggen som blivit avbrutna och numera står halvfärdiga med förtvivlade byggherrar som inte kommer få något hus. Husdrömmen? Jo tack, Husmadrömmen möjligtvis
