3 650 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Bostadsrätt från 1945, vad är normen för spis/ugn?
Ett dolt fel, är ett fel som är omöjligt att upptäcka vid en mycket grundligare besiktning, än vad som normalt är förekommande idag.Rikard Gjersvold skrev:
Antar att du tänker på säljarens upplysningsplikt... att han ska upplysa om de fel han känner till....Rikard Gjersvold skrev:
I det här fallet så är det inget fel. Att säkringen går ibland om man har både ugn och spis på samtidigt är inget fel... det är överbelastning...
Man får tänka sig för.... innan man startar ugn eller spis...
Själv hade jag det problemet där jag bodde innan... vi hade gasspis men el ugn, 16A huvudsäkring... Det hände ibland att man inte tänkte sig för och startade vattenkokaren och började dammsuga medans ugnen var på... då gick huvudsäkringen... men det är inte fel... det är klantighet...
Redigerat:
Vi uppskattar alla att du tackar!!ensamresande skrev:
Jag tror att 3-fasen är en alldeles för dyr väg att gå... och kanske omöjlig... i en förening så har man lika principen att tänka på... i det här fallet ska alla kunna dra tre fas till sina lägenheter och det pallar troligtvis inte stigarna av.
Dra en ny matning till köket med 20A istället så klarar du dig bättre... men kolla först att spisen gillar den strömmen...
Så med andra ord, håll dig till din lägenhet med fixandet, det är mycket enklare och troligtvis billigare...
Medlem
· Västra Götaland
· 145 inlägg
Tack igen för de fortsatta svaren och nyttiga informationen! 
I just detta fallet så är jag i en lite unik sits. Jag köpte nämligen lägenheten direkt av föreningen, och dom i sin tur hade hyrt in våran fastighetsförvaltare Riksbyggen att utföra renovering innan jag köpte lägenheten. Så föreningen är både förening och säljare, och Riksbyggen är både förvaltare och dom som har ansvar för renovering och dolda fel efter köpet (även om detta inte var det).
Jag har i alla fall pratat med både Riksbyggen och föreningen nu, och dom höll båda med om att 16A är för lite för spis/ugn. Så dom står för en elektriker som ska säkra upp till 20A och dra ny kabel till spisen (jag glömde visst nämna att det står i elcentralen att det är 2.5mm2 kabel till spisen).
Jag har även pratat med elektrikern nyss som också berättade att några av mina grannar har dragit in trefas till sina lägenheter. Han skulle prata med firman som gjorde detta för en ungefärlig kostnad, och om det inte är en allt för orimlig summa så ska jag be han dra fram 5x2.5mm2 kabel till spisen istället och köra 2 ledningar parallellt just nu, och så blir det enklare när jag drar fram trefas till elcentralen i framtiden. Låter det vettigt?
I just detta fallet så är jag i en lite unik sits. Jag köpte nämligen lägenheten direkt av föreningen, och dom i sin tur hade hyrt in våran fastighetsförvaltare Riksbyggen att utföra renovering innan jag köpte lägenheten. Så föreningen är både förening och säljare, och Riksbyggen är både förvaltare och dom som har ansvar för renovering och dolda fel efter köpet (även om detta inte var det).
Jag har i alla fall pratat med både Riksbyggen och föreningen nu, och dom höll båda med om att 16A är för lite för spis/ugn. Så dom står för en elektriker som ska säkra upp till 20A och dra ny kabel till spisen (jag glömde visst nämna att det står i elcentralen att det är 2.5mm2 kabel till spisen).
Jag har även pratat med elektrikern nyss som också berättade att några av mina grannar har dragit in trefas till sina lägenheter. Han skulle prata med firman som gjorde detta för en ungefärlig kostnad, och om det inte är en allt för orimlig summa så ska jag be han dra fram 5x2.5mm2 kabel till spisen istället och köra 2 ledningar parallellt just nu, och så blir det enklare när jag drar fram trefas till elcentralen i framtiden. Låter det vettigt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Beroende på hur nära i tid du med säkerhet kan få in trefas i lägenheten så kan säkerligen elektrikern komma fram till en bra lösning.
Klicka här för att svara