10 926 läst ·
45 svar
11k läst
45 svar
Bostadsinbrotten ökar
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Fick en handskriven lapp i lådan att skum individ med huva setts stryka omkring i området, inget namn på den som skrivit lappen, inom någon vecka eller två ringde det på en från typ Securitas.S Squall Leonhart skrev:Jag har varit med om ett inbrott för några år sedan. Detta utfördes av några lokala lirare som siktade in sig på två saker: Bildelar och elektronik.
På senare tid har jag fått besök av Sector Alarm väldigt många gånger och jag började med att vänligt tacka nej men nu känner jag mest för att slänga ut dem. De gånger jag haft lite att göra och lyssnat på dem så kommer de dragandes med samma hot om att området är osäkert, att det har setts okända bilar köra omkring, att mina grannar är otrygga o.s.v.
Efter sådana besök börjar jag nästan fundera på allvar om det är väktarbolagen som utför inbrotten för att öka försäljningen. Jag vet att det är oseriöst och långsökt, men man funderar ju ibland.![]()
Ett samhälle m "Gated communities" är hemskt bra om man vill öka motsättningarna i samhället. Det är redan fruktansvärt segregerat i många städer. Säkert finns det många bättre metoder att minska inbrott, skadegörelse m.m.N Noseone skrev:
Det är det enda rätta om man vill skydda sig. Jag tänker inte bjuda tjuven hem till mig.Fadai skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
Jag har raderat inlägg som var osakliga/politiska.
/Moderator
/Moderator
Vi satte upp 2m högt gunnebo stängsel runt halva vår samfällighet, längs den sidan som vätter mot en gångväg.
Övertygad om att vi på det viset slipper obehörig genomfartstrafik från personer som passar på att ta med sig en cykel eller utemöbler när de ändå går förbi.
Övertygad om att vi på det viset slipper obehörig genomfartstrafik från personer som passar på att ta med sig en cykel eller utemöbler när de ändå går förbi.
https://www.skattebetalarna.se/kampanj/hur-mycket-betalar-du-i-skattK Kane skrev:
En kalkylator här...men jag pendlar & värmer hus med el, så mycket energiskatter...
En kanske mer nyanserad bild här, https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/S SWIN skrev:
Skattetrycket är faktiskt ännu högre om man räknar med moms och kapitalvinstskatt, men att jämföra skatter internationellt blir bara rättvist om man tar hänsyn till vad man får tillbaka för skatten.
Betalar man lite skatt men behöver man sen betala skolpeng, sjukförsäkring, vägavgift, mm förandrar bilden snabbt.
Betalar man lite skatt men behöver man sen betala skolpeng, sjukförsäkring, vägavgift, mm förandrar bilden snabbt.
Hej!
Jobbar bland annat med att återställa efter inbrott för försäkringsbolagen. Jobbar i norra Stockholm och tänkte dela med mig lite av erfarenheter och tips. Inbrott är inte roligt, det är väldigt olika hur folk tar det. En del garvar och andra blir sjukskrivna på grund av stressen av att någon varit inne i deras hus. Har märkt av en ökning i inbrott och framför allt hur dom går till.
Den största förändringen är att man nu även går in i hus med larm och kamera. Dom flesta inbrotten är bara 3-4 minuter och polisen och väktare är i regel på plats efter cirka 8-10 minuter. När någon väl är inne är det kört. Dom kommer inte åka fast och dom kommer hitta det mesta.
Det som försvinner idag är framför allt guld, smycken och pass. Elektronik är inte så intressant då mycket av den uppkopplade elektroniken kan spåras av användaren. Ett tips är att ha ett enklare kassaskåp för pass och andra värdehandlingar som är jobbiga att bli av med. Kassaskåpet behöver inte vara stort eller någon supermodell men om ni haft inbrott så skulle jag byta modell och placering på skåpet. Detta då tjuvarna skulle kunna fota och sälja informationen vidare. Skulle man få påhälsning igen så finns inte skåpet på "rätt" ställe och den modellen de läst hur man bryter upp är nu en helt annan.
Jag vet inte hur vanligt det är att man säljer information men gissningsvis så är alltid ett kassa-skåp av intresse då tjuven förutsätter att det finns väldigt värdefulla saker i det. Glöm inte att bulta fast skåpet i vägg eller golv.
Inbrott sker oftast på dagtid, anledningen till det tror jag är att det är då svårare att från utsidan se att något pågår inne. Gör man inbrott i mörker behöver man ficklampor eller tända lampor för det man letar.
Hur minskar man risken för att få inbrott då? Det första och bästa tipset är att ha ögon och öron öppna. Någon ny person i området? Hälsa glatt, fråga om något helt o-relevant som väder. Alla behöver veta att det inte går att stryka runt obemärkt i ert område. Om det inte är en tjuv kanske det är en blivande vän
Ofta har man rätt bra koll på bilar, grannar och se till att prata mycket med era grannar. Ofta finns det också grupper på Facebook eller så skapar man en whatsapp-chatt med alla grannar för att dela med sig av avvikande bilar eller människor. Ta det lugnt bara, alla är inte tjuvar så fundera på hur ni formulerar er och vad ni sprider för information.
Utomhus rekommenderar jag att sätta upp stark rörelsestyrd belysning vid dåligt belysta ställen som källardörr och balkongdörr på baksidan. Tänk på att placera den rätt högt så det inte är enkelt att täcka den eller förstöra den. Det vanligaste inbrottet sker genom ytterdörr eller altandörr. Har ni fler än en låspunkt använd dessa, en vanlig extra låspunkt är ett så kallat polis-lås detta förhindrar även tjuven från att komma ut om dom väl kommit in. Desto fler låspunkter desto jobbigare att komma in.
Låspunkterna i sig är inget skydd i sig, en gammal dörr bryts upp väldigt snabbt ändå, det som skyddar dörren är ett brytskydd. Brytskyddet ska vara av typen två meter, inte dom korta som säljs på byggvaruhandeln. Gå till en seriös låsfirma om ni vill ha bra hjälp. Självklart ska alla altandörrar förses med dessa brytskydd också.
Vidare är larm ingen nackdel, det skapar en gräns för hur länge dom vågar vara i huset. Fönsterlås hjälper inte vid inbrott men försvårar att komma ut, i Bromma på ett inbrott var en person kvar i huset när polisen kom. Det satt fönsterlås så personen kunde inte hoppa ut på baksidan och blev gripen på plats.
Gamla fönster med haspar är extremt dåliga, då räcker det med skruvmejsel för att komma in. Nya fönster är väldigt svåra och oftast inget dom ger sig på. Nya vridfönster tycker dom är extra jobbiga då dessa sitter i två armar och sen ofta har en barnspärr som ska forceras. Dessutom går spanjoletten in i ett härdat slutbleck på båda sidorna hos många tillverkare. Man kan generellt säga att nyare dörrar och fönster har längre spanjoletter och hak-kolvar som går in i karmen det betyder att man måste separera karmen och bågen betydligt mer än på en äldre dörr för att få upp den. Dom har dessutom kraftigare karmar som är svårare att bända åt sidan.
På äldre 3-glasfönster förekommer det även att man tar ut glaset, detta är inte så jättevanligt då det tar längre tid än att bryta upp en altandörr. Däremot handlar det alltid om svagaste länken så om du har brytskydd på ytterdörr och altandörr så kommer dom välja dina fasta 3-glasfönster om dom är av äldre snitt. På nya fönster monteras glaset enligt MTK4 alltså limmat i hörnen så det är svårare att få ut. Är det nytt fönster så tar man inte ut kassetten det tar för lång tid. Finns även tillverkare som dessutom kilar fast kassetten då är det extremt jobbigt att få ut även för en glasmästare.
Har inte kontroll-läst allt jag skrivit, ber om ursäkt för stavning.
Hoppas detta kan hjälpa en del..
Detta blir ett levande inlägg så om jag orkar så ska jag lägga till lite mer information.
Jobbar bland annat med att återställa efter inbrott för försäkringsbolagen. Jobbar i norra Stockholm och tänkte dela med mig lite av erfarenheter och tips. Inbrott är inte roligt, det är väldigt olika hur folk tar det. En del garvar och andra blir sjukskrivna på grund av stressen av att någon varit inne i deras hus. Har märkt av en ökning i inbrott och framför allt hur dom går till.
Den största förändringen är att man nu även går in i hus med larm och kamera. Dom flesta inbrotten är bara 3-4 minuter och polisen och väktare är i regel på plats efter cirka 8-10 minuter. När någon väl är inne är det kört. Dom kommer inte åka fast och dom kommer hitta det mesta.
Det som försvinner idag är framför allt guld, smycken och pass. Elektronik är inte så intressant då mycket av den uppkopplade elektroniken kan spåras av användaren. Ett tips är att ha ett enklare kassaskåp för pass och andra värdehandlingar som är jobbiga att bli av med. Kassaskåpet behöver inte vara stort eller någon supermodell men om ni haft inbrott så skulle jag byta modell och placering på skåpet. Detta då tjuvarna skulle kunna fota och sälja informationen vidare. Skulle man få påhälsning igen så finns inte skåpet på "rätt" ställe och den modellen de läst hur man bryter upp är nu en helt annan.
Jag vet inte hur vanligt det är att man säljer information men gissningsvis så är alltid ett kassa-skåp av intresse då tjuven förutsätter att det finns väldigt värdefulla saker i det. Glöm inte att bulta fast skåpet i vägg eller golv.
Inbrott sker oftast på dagtid, anledningen till det tror jag är att det är då svårare att från utsidan se att något pågår inne. Gör man inbrott i mörker behöver man ficklampor eller tända lampor för det man letar.
Hur minskar man risken för att få inbrott då? Det första och bästa tipset är att ha ögon och öron öppna. Någon ny person i området? Hälsa glatt, fråga om något helt o-relevant som väder. Alla behöver veta att det inte går att stryka runt obemärkt i ert område. Om det inte är en tjuv kanske det är en blivande vän
Utomhus rekommenderar jag att sätta upp stark rörelsestyrd belysning vid dåligt belysta ställen som källardörr och balkongdörr på baksidan. Tänk på att placera den rätt högt så det inte är enkelt att täcka den eller förstöra den. Det vanligaste inbrottet sker genom ytterdörr eller altandörr. Har ni fler än en låspunkt använd dessa, en vanlig extra låspunkt är ett så kallat polis-lås detta förhindrar även tjuven från att komma ut om dom väl kommit in. Desto fler låspunkter desto jobbigare att komma in.
Låspunkterna i sig är inget skydd i sig, en gammal dörr bryts upp väldigt snabbt ändå, det som skyddar dörren är ett brytskydd. Brytskyddet ska vara av typen två meter, inte dom korta som säljs på byggvaruhandeln. Gå till en seriös låsfirma om ni vill ha bra hjälp. Självklart ska alla altandörrar förses med dessa brytskydd också.
Vidare är larm ingen nackdel, det skapar en gräns för hur länge dom vågar vara i huset. Fönsterlås hjälper inte vid inbrott men försvårar att komma ut, i Bromma på ett inbrott var en person kvar i huset när polisen kom. Det satt fönsterlås så personen kunde inte hoppa ut på baksidan och blev gripen på plats.
Gamla fönster med haspar är extremt dåliga, då räcker det med skruvmejsel för att komma in. Nya fönster är väldigt svåra och oftast inget dom ger sig på. Nya vridfönster tycker dom är extra jobbiga då dessa sitter i två armar och sen ofta har en barnspärr som ska forceras. Dessutom går spanjoletten in i ett härdat slutbleck på båda sidorna hos många tillverkare. Man kan generellt säga att nyare dörrar och fönster har längre spanjoletter och hak-kolvar som går in i karmen det betyder att man måste separera karmen och bågen betydligt mer än på en äldre dörr för att få upp den. Dom har dessutom kraftigare karmar som är svårare att bända åt sidan.
På äldre 3-glasfönster förekommer det även att man tar ut glaset, detta är inte så jättevanligt då det tar längre tid än att bryta upp en altandörr. Däremot handlar det alltid om svagaste länken så om du har brytskydd på ytterdörr och altandörr så kommer dom välja dina fasta 3-glasfönster om dom är av äldre snitt. På nya fönster monteras glaset enligt MTK4 alltså limmat i hörnen så det är svårare att få ut. Är det nytt fönster så tar man inte ut kassetten det tar för lång tid. Finns även tillverkare som dessutom kilar fast kassetten då är det extremt jobbigt att få ut även för en glasmästare.
Har inte kontroll-läst allt jag skrivit, ber om ursäkt för stavning.
Hoppas detta kan hjälpa en del..
Detta blir ett levande inlägg så om jag orkar så ska jag lägga till lite mer information.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
När jag arbetade på ett större företag hade vi inbrott i en sk "paviljong". Man visste tydligen att längsgående korridor var larmad, så man gick från rum till rim via egengjorda hål i mellanväggarna.-RB- skrev:
Alla datorer stals.
När företaget beställt nya datorer ställdes leveransen in i mittkorridoren. Vi nästa inbrott bara några dagar senare, brydde man sig inte om att den var larmad, allt var ju färdigförpackat och "lättflyttat" när man nu snodde alla nya datorkartonger...
i vårt område har vi bara en väg in så måste åka samma väg ut
samt mkt blandat boende.
fritidshus,,permanent,
och mkt egna företagare som har lite oregelbundna tider
samt bevakning
blir det inbrott så är det på vintern när dom ser vilka som har oskottat
samt gå in ifr sjö sidan
men dessa har larm så grannar hör direkt och vet vilka som är här el inte
är knappt ett hundratal hus så alla vet vad alla har för bilar etc
samt ett gäng hundägare som går runt området
samt mkt blandat boende.
fritidshus,,permanent,
och mkt egna företagare som har lite oregelbundna tider
samt bevakning
blir det inbrott så är det på vintern när dom ser vilka som har oskottat
samt gå in ifr sjö sidan
men dessa har larm så grannar hör direkt och vet vilka som är här el inte
är knappt ett hundratal hus så alla vet vad alla har för bilar etc
samt ett gäng hundägare som går runt området
En utmärkt åtgärd! Tyvärr är det orimligt svårt att få bygglov för att bygga en mur eller ett högt staket runt hela sin villatomt I Sverige. En stabil mur eller ett ordentlig järnstaket med spetsiga broddar i brösthöjd eller högre, och med en kraftig låsbar grind, gör det oerhört mycket omständigare för en inbrottstjuv. Visst går det att klättra över den med en stege men det är inget man gör i en hast och att forsla bort större föremål den vägen är inte möjligt. En tät hög häck, gärna med vassa taggar, är ett annat bra alternativ men kräver mer plats och mer omfattande underhåll.N Noseone skrev:
Då ser ingen in och då blir det lättare inbrottO Steamboy skrev:En utmärkt åtgärd! Tyvärr är det orimligt svårt att få bygglov för att bygga en mur eller ett högt staket runt hela sin villatomt I Sverige. En stabil mur eller ett ordentlig järnstaket med spetsiga broddar i brösthöjd eller högre, och med en kraftig låsbar grind, gör det oerhört mycket omständigare för en inbrottstjuv. Visst går det att klättra över den med en stege men det är inget man gör i en hast och att forsla bort större föremål den vägen är inte möjligt. En tät hög häck, gärna med vassa taggar, är ett annat bra alternativ men kräver mer plats och mer omfattande underhåll.