Hej,
Det sitter ofta matrester kvar på disken när programmet är färdigt. Matresterna sitter rätt löst. Diskmaskin med öppen lucka, diskgods innefattande tallrikar, skålar och bestick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ibland rätt mycket vatten kvar under silen när programmet kört klart.
Inuti en öppen diskmaskin, synlig smuts, vattenstänk, filterdelar, använd och väntar på rengöring.
Skapa konto

Dessutom har maskinen larmat för E22 (igensatta silar) ett par gånger under hösten utan att silarna varit igensatta.

Problemet skulle kunna förklaras med en dåligt fungerande backventil, som gör att avloppsvattnet rinner tillbaka.

Vid andra tillfällen har vattennivån varit ungefär hälften av det som bilden visar.

P
Den tömmer för dåligt så att för mycket skitvatten stannar kvar.
Brukar den slå bitar ur porslinet åxå?

Vilket fel gör att smutsvattnet stannar kvar?
- Fel på avloppspumpen, men då borde det vara fel hela tiden
- Fel på backventilen, smutsvattnet i avloppsslangen rinner tillbaka.

När jag ställde in skålen i skåpet var skålen hel. Det är nog en skugga på bilden.

P
M magnu skrev:
Vilket fel gör att smutsvattnet stannar kvar?
- Fel på avloppspumpen, men då borde det vara fel hela tiden
- Fel på backventilen, smutsvattnet i avloppsslangen rinner tillbaka.

När jag ställde in skålen i skåpet var skålen hel. Det är nog en skugga på bilden.
troligen är felet att ditt köksavlopp inte får bort vattnet som det skall, alternativt att vattenlåset i värmeväxlaren på maskinens vänstra sida är täppt beroende på för låg diskvattentemperatur

Tack, ska kolla vattenlåset.

Vi kör alltid med 45/60 + variospeed. Men maskinen är ju 8-9 år gammal, så massor med saker kan ha samlats under åren.

P
M magnu skrev:
Tack, ska kolla vattenlåset.

Vi kör alltid med 45/60 + variospeed. Men maskinen är ju 8-9 år gammal, så massor med saker kan ha samlats under åren.
beroende på hur mycket diskgodset är kontaminerat så kan combon 45/60 och variospeed inte vara tillräcklig
en eller ett par 75ór kan reda upp detta

Det var flottören i plastgrejen för vatten på vänster sida som hade kleggat igen.
Det var ett elände att få rent.
Sedan råkade jag vicka på maskinen, så det rann vatten på fel ställen. Avloppspumpen lät jättekonstig. Programmet bara stannade. E25 och E20 fel. Men till slut så gick diskprogrammet igenom. Får hoppas att elektroniken har torkat och inte ställer till mer problem.

Lite bilder
Före
Inuti en tvättmaskin sedd från undersidan med sladdar och mekaniska komponenter synliga.
Skapa konto
Beskrivning: Smutsig plastbehållare med mögel och rester, behöver rengöring.
Skapa konto

Efter tvätt
Sliten plastbehållare med brännskador och missfärgningar, möjligtvis skadad av värme eller kemikalier.
Skapa konto
Transparent plastbehållare med rännor och smutsmärken, delvis oskarp i förgrunden.
Skapa konto

Det sitter en flottör till avluftningen som hade fastnat.
När man demonterar plastbiten, får man komma ihåg att den sitter fast inuti diskutrymmet med de här
Avloppsrörskåpa och filtillbehör på smutsig, vit yta.
Skapa konto

Men principen är följande
Handritad skiss av elektronisk krets med batteri, strömbrytare, och lampa på linjerat papper i spiralbunden anteckningsbok.
Skapa konto

Från avloppspumpen går vattnet genom en backventil, vidare går avloppsvattnet genom en extra böj, som på topen går mot en avluftning. När avloppsvattnet når flottören stängs avluftningen och och allt avloppsvatten går ut i avloppet.
När pumpen slutar pumpa och vattentrycket sjunker, kommer det in luft i avloppskretsen och avloppsvattnet går dit det ska.
När flottören sitter fast i smuts fungerar inte avluftningen.

Med en rentvättad flottör blev restvattennivån i maskinen mindre än vad jag sett sedan maskinen började krångla.

Jag tvättade med propplösare/NaOH/kaustiksoda upplöst i kokande vatten. Jag fick hälla i lösningen flera gånger för att skölja flera gånger för att det skulle gå bort.

Tillägg,
Jag fick med fel bilder, som inte gick att radera, så jag tog bort hela inlägget. Den relevanta informationen finns ovan.

Redigerat:
Om man söker på E22, kan man få fram att man ska byta backventilen på avloppspumpen. Den infon verkar vara fel. Jag tror numera mer på att göra rent runt flottören.

Nåväl, såhär ser backventilen ut
Demonterad plastdel av en apparat ligger på ett träbord. Teknisk utrustning. Inre komponenter synliga.
Skapa konto
Insida av en vattentank från en kaffebryggare, med kalkavlagringar och vattendroppar.
Skapa konto
En närbild av en grå plastdetalj, möjligen en del av en apparat eller maskin, mot ett träunderlag.
Skapa konto

På den sista bilden syns backventilen.

Men backventilen verkar riktigt besvärlig att byta Insida av en vit apparat, troligen diskmaskin, med synliga sladdar och mekaniska komponenter under reparation eller service.
Skapa konto
Interiör av en apparat, sannolikt elektronisk, med kablar, rör och delar av metall och plast.
Skapa konto

Avloppsslangen låses med bottenplattan. Det verkar som om man måste vända upp och ner på maskinen och lirka loss bottenstycket. Verkar ta lång tid att demontera och återmontera. Dessutom dräller man vatten överallt.

Bästa svaret

Men, nu när jag har gjort hela jobbet, vet jag hur jag skulle ha gjort istället.

Jag hade tagit fram propplösaren (kausiksoda) och vattenkokaren.

Först hade jag sedan tömt sumpen och hällt i en massa kaustiksoda, sen hade jag hällt på en liter kokande vatten.
Nu är det bara att starta ett program. Det första maskinen gör är att köra igång avloppspumpen. Det kommer att skölja igenom vid flottören. Sedan trycker man på start i 3s för att avbryta programmet.

Men det räcker nog inte med bara en gång, man får nog repetera kanske runt 5 ggr.

Jag hade i alla fall börjat så. Man dräller mindre vatten på golvet med den metoden.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
P
det skall inte sitta någon flottör där!

P
det man ser på din brun är att den svarta packningen läcker så det behöver du snart fixa

electroluxaren skrev:
det skall inte sitta någon flottör där!
Vad är det då för något?
Min bästa gissning är en flottör som stänger när vattnet stiger.

• Gilla
MrCabesa
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det man ser på din brun är att den svarta packningen läcker så det behöver du snart fixa
Det är brunnen från min gamla diskmaskin som läckte och jag inte lyckades hitta felet.
Jaf köpte en ny likadan maskin på blocket för 2000 och sparade delarna från den gamla.

Men det jag missade/glömde var att packningar åldras. Nu läcker eländet vatten. Nu ska vi leta efter ersättare.

Diskmaskiner verkar inte gå att reparera. Hopplösa att få isär för att byta delar. Svåra att få ihop igen.

Så det enda man kan verkar kunna göra är att hälla i olika typer av rengöringsmedel och köra 70 graders program.

P
M magnu skrev:
Men det jag missade/glömde var att packningar åldras. Nu läcker eländet vatten. Nu ska vi leta efter ersättare.

Diskmaskiner verkar inte gå att reparera. Hopplösa att få isär för att byta delar. Svåra att få ihop igen.

Så det enda man kan verkar kunna göra är att hälla i olika typer av rengöringsmedel och köra 70 graders program.
Jag tycker nog att boscharna är rätt lätta att reparera

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.