Nissens
Många skriver att man kanske behöver byta kol… men de bättre maskinerna har väl inte ens några kol. Åtminstone har inte min Bosch maskin det.

ClasseClas
Nissens Nissens skrev:
Många skriver att man kanske behöver byta kol… men de bättre maskinerna har väl inte ens några kol. Åtminstone har inte min Bosch maskin det.
Den här har det. Jag har kollat redan. Läs tråden.

Jo, kol finns och mannen ska kolla dämparna mm. senare ikväll.
Såg att bälgen kostade 829:- ska se vad dämpare kan kosta också och om det är värt

Nissens
Lill72 Lill72 skrev:
Såg att bälgen kostade 829:- ska se vad dämpare kan kosta också och om det är värt
Ok, förstår inte hur doft från dämpare eller motor skulle kunna nå tvätten…

Nissens Nissens skrev:
Ok, förstår inte hur doft från dämpare eller motor skulle kunna nå tvätten…
Doften kommer nog från bälgen som går mot trumman?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Lill72 Lill72 skrev:
Doften kommer nog från bälgen som går mot trumman?
Tyckte du sade att trumman gick fritt?

Nissens Nissens skrev:
Tyckte du sade att trumman gick fritt?
Ja, inget som märks när man snurrar trumman med handen eller låter något heller.
Låter heller inte något annorlunda vid tvätt eller centrifugering heller.
Men luktar inte gott när man öppnar trumman.
Spenderade 2,5 timmar igår framför och bakom tvättmaskinen, jättekul 2,5 timmar 🤣

Nissens
Lill72 Lill72 skrev:
Ja, inget som märks när man snurrar trumman med handen eller låter något heller.
Låter heller inte något annorlunda vid tvätt eller centrifugering heller.
Men luktar inte gott när man öppnar trumman.
Spenderade 2,5 timmar igår framför och bakom tvättmaskinen, jättekul 2,5 timmar 🤣
Trist. Min erfarenhet av tvätt och diskmaskiner som är över 10 år gamla och börjar krångla är att fixar man dom så kommer det snart något nytt problem. Utom möjligen kolbyte, som kan vara idé att fixa. 😊

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Trist. Min erfarenhet av tvätt och diskmaskiner som är över 10 år gamla och börjar krångla är att fixar man dom så kommer det snart något nytt problem. Otom möjligen kolbyte. 😊
Ja, så brukar det tyvärr vara.
Får se om vi gör något åt den eller köper ny.
Men nyfiken som man är så vill man gärna veta vad som är fel innan man bestämmer sig, alltid lär men sig något nytt på vägen också.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Lill72 Lill72 skrev:
Dämparna kostar tyvärr 460 kr styck och det behövs 3 stycken.
https://www.bosch-home.se/sv/product/00702596

Jag betalade 95 kr styck till min maskin så det var definitivt överkomligt.

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Så strax över 1500:- för bälg och 3 dämpare, en tiondel av vad en ny serie 8 kostar.
Låter som en rimlig utgift för en gammal maskin om det inte dyker upp något mer fel.
Nu blev det svårt.

Har ni kollat så att inget sitter fast i filtret och blockar där. Vår maskin luktade bränt och så satt det kvar en liten tygbit som blockade filtret på framsidan.

Q quakelennart skrev:
Har ni kollat så att inget sitter fast i filtret och blockar där. Vår maskin luktade bränt och så satt det kvar en liten tygbit som blockade filtret på framsidan.
Inget där och kladdet från den skadade bälgen luktade precis samma brända lukt.

ClasseClas
Din maskin är från december 2010. Det kan utläsas från FD-datumet, FD 9012

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.