Hej,

Vår 2.5 år gamla Bosch tvättmaskin började igår att låta högt vid centrifugering.
Jag började med att undersöka om det fanns något föremål som hindrade trumman från framsidan utan framgång, plockade sedan ut värmeelementet men inget konstigt där heller.
Kollade om lagren glappade men de är tighta och fina.
Plockade bort remskivan för att kolla om det var rost i yttre lagret men det var fint.
Dock har jag hittat en avvikelse och det är när jag sätter snurr på trumman för hand så bromsar den in ganska kraftigt när en viss hastighet uppnås kopplar jag sedan av drivremmen så snurrar trumman perfekt igen.
Och nu till frågan, vad kan detta bero på? Någon som kan hjälpa mig med lite ljus i tunneln :)

Mvh Daniel

Du har en kolborstfri motor gissar jag. Den ger den effekt med att motorn bromsar när du snurrar för hand.
Kolla så att avloppspumpen är fri från skräp

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Misstänkte att det kunde vara så att jag skapade effekt med min rörelse, tack för den infon.
Jag skall plocka bort slangen i botten ikväll och kolla så att allt är rent och fint.

Plockade bort slangen mellan trumma och pump och tömde myntsamlingen, i övrigt hyffsat rent och fint. Dock kvarstår det höga ljudet vid centrifugering. Kan det ha letat sig in någonting mellan trumman och den bakre väggen vid lagret (enda stället jag inte kommer åt att kolla frigång på) eller kan lagret ha börjat ge sig trots att maskinen endast är 2,5 år gammal?

P
Det finns modeller som inte ens klarar 2 år.
men man brukar kunna känna detta när man snurrar för hand

Vad heter din maskin?

Det är en Bosch WTW84362SN.

Fel av mig, blandade ihop beteckningen på tumlaren och tvättmaskinen.
Tvättmaskinen är en WAS32465SN.

Ok. Kan du spela in ljudet?

Vet inte om det går att göra någon bedömning med denna inspelning men jag provar och lägga upp den.

Jag lyckas inte höra ljudet. Lyckas inte öppna filen

S Subsev skrev:
Hej,

Vår 2.5 år gamla Bosch tvättmaskin började igår att låta högt vid centrifugering.
Jag började med att undersöka om det fanns något föremål som hindrade trumman från framsidan utan framgång, plockade sedan ut värmeelementet men inget konstigt där heller.
Kollade om lagren glappade men de är tighta och fina.
Plockade bort remskivan för att kolla om det var rost i yttre lagret men det var fint.
Dock har jag hittat en avvikelse och det är när jag sätter snurr på trumman för hand så bromsar den in ganska kraftigt när en viss hastighet uppnås kopplar jag sedan av drivremmen så snurrar trumman perfekt igen.
Och nu till frågan, vad kan detta bero på? Någon som kan hjälpa mig med lite ljus i tunneln :)

Mvh Daniel
Hej. Hur gick det med maskinen? Jag har ett likadant problem och maskinen är från 2011. Man ser på min att bakstycket har gnidit mot remskivemuttern men vet ej varför. Har ej heller brkräftat att detta genererat ljudet. Hoppas nån har nåt svar / mvh Kraz

På min var det packboxen runt trumaxeln son sprungit läck. Vatten hade sedan letat sig in i lagret närmast trumman vilket skapade det höga skrikande ljudet, yttre lagret var inte skadat. Om du misstänker att muttern mot bakstycket skapar ljudet kan du väl provköra maskinen utan bakstycke? Mvh Daniel

P
Stötdämpar fel
Eller
Trumlager

L
Lagerfel kanske trumman hänger ner lite , det är inte mycket plats bakom plåten
trumman hänger i lagret som sitter fast i bakplåten , den kan ha gett sig , blöt tvätt är tungt , blir stor påfrestning av för mycket instopp
Känn om du kan lyfta trumman samtidigt som bakplåten är borta , så ser du hur remskivan rör sig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.