En mig närstående tappade balansen och tog stöd mot den öppna tvättmaskinsluckan som lossnade (se bilder).

Det är en Bosch, Serie 2, inköpt 2018/2019 om jag minns rätt, och inte mycket använd. WAE2007XES/A9 på etikett på luckans insida. Plasten vid gångjärnsinfästningarna i luckan ser måhända lite suspekt ut men jag kan inte se något som är direkt av.

Vad tror ni, kan jag bara montera tillbaka luckan, och isf hur? Vågar inte ta i av rädsla för att knäcka något som möjligen redan är svagt efter den omilda behandlingen.

Måste/bör jag byta några delar?

Etikett på tvättmaskin Bosch Serie 2, modellnummer WAE2007XES/A9, med adress och serienummer. Bosch Serie 2 tvättmaskin med avmonterad lucka visar gångjärnsfästen och etikett på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gångjärnsinfästningen på en tvättmaskinslucka, ser ut att ha en del skador vid plastkanten med två synliga skruvar.
Skapa konto
Gångjärnsinfästning på en Bosch tvättmaskinslucka, närbild som visar skruv och plastdetaljer, med slitage eller skador vid fästen.
Skapa konto
Närbild på tvättmaskinslucka av märket Bosch, Serie 2, med fokus på gångjärnsområdet. Skruvar och plaststruktur synliga.
Skapa konto
Sprängskiss av en tvättmaskinslucka från Bosch Serie 2, med märkning av delarna.
Skapa konto
Grå plastdetalj till tvättmaskinslucka av modellen Bosch Serie 2, med hål för infästning och områden för gångjärnsfäste och handtag.
Skapa konto
Plastdel från tvättmaskinslucka, möjligen gångjärnsinfästning, grå ringformad. Del av Bosch Serie 2 tvättmaskin, inköpt 2018/2019.
Skapa konto
Gångjärnsramen av plast till en Bosch tvättmaskinlucka, tagen ur sitt fäste, visas uppnära för inspektion av skador.
Skapa konto
Rund ram för tvättmaskinslucka, grå plast med öppningar för gångjärn, del av en Bosch Serie 2 tvättmaskin.
Skapa konto
Spännring för tvättmaskinsdörrens tätningsmuff, används i Bosch tvättmaskiner.
Skapa konto

R rådmottagare skrev:
Vad tror ni, kan jag bara montera tillbaka luckan, och isf hur?
Antagligen är det bara att montera tillbaka. I alla fall är det en rimlig första åtgärd att testa för att se om det fungerar.

Hur? Om det behövs får man skruva loss "ring". Kanske behöver inte hela lossas. Testa.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag begriper inte hur den kunde komma loss utan synliga skador någonstans. Har testat att kränga tillbaka den men det verkar omöjligt, det finns bara inte de marginalerna. Funderar på om man ska ta bort plasthylsorna från gångjärnstapparna och montera dem i luckan, och sedan försöka. Andra alternativet är att skruva på ringen, är dock lite orolig för att isf behöva pilla med Spannring, den verkar knepig.

Det känns som om jag missar något här? Har normalt inte tummen mitt i handen :-)

Spannringen du pratar om är för gummibälgen, har ingenting med luckan att göra. Det är bara att skruva isär och sätta på plats men troligtvis har någon plastdetalj vikit sig och behöver bytas.

Men skruva isär och prova, kanske har ni tur 👍🏻
Tar 3-4 minuter max.

Haha, vilken miss av mig, spännringen är för bälgen! Jamendåså, nu blir det till att skruva :-)

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
R rådmottagare skrev:
Haha, vilken miss av mig, spännringen är för bälgen! Jamendåså, nu blir det till att skruva :-)
Lycka till 🥳👌🏻

Ta bilder av hur den sitter ihop så är det sedan lätt att sätta ihop.
Har plockat isär en liknande till en 8-maskin och det är några skruvar.

Ja, det tog inte 3-4 minuter, börjar väl bli gammal. Men det var inga problem att skruva isär och ihop igen. Närbild av trasiga skruvfästen och gångjärn på en vit maskinlucka, där skruvarna har lossnat, och luckan är delvis isärmonterad.
Skapa konto

Problemet var att luckans båda skruvfästen, de närmast gångjärnen, hade knäckts loss och ramlade ut när jag öppnade. Skadat skruvfäste, markerat i gult, nära gångjärn på en apparatlucka, där fästet har knäckts och behöver repareras eller bytas ut.
Skapa konto
Närbild på en trasig skruvfäste vid en lucka med ett gult cirkulärt märke som visar skadan.
Skapa konto
Brutet skruvfäste från en lucka, delvis trasigt vid kanten.
Skapa konto

När de knäcktes loss kunde luckans innerram flexa precis så mycket att gångjärnen kunde lossna ur luckfästena.

Så, nu beställer jag en ny ram, och testar under tiden med lite lite längre skruvar samt kanske även att epoxilimma fast de avbrutna fästena. Har en massa tvätt liggande.

Tack för hjälpen!

Det är det jag gillar med Bosch/Siemens vitvaror. Enkelt att hitta vilken reservdel man behöver och inte hutlöst dyrt att få hem dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.