En mig närstående tappade balansen och tog stöd mot den öppna tvättmaskinsluckan som lossnade (se bilder).
Det är en Bosch, Serie 2, inköpt 2018/2019 om jag minns rätt, och inte mycket använd. WAE2007XES/A9 på etikett på luckans insida. Plasten vid gångjärnsinfästningarna i luckan ser måhända lite suspekt ut men jag kan inte se något som är direkt av.
Vad tror ni, kan jag bara montera tillbaka luckan, och isf hur? Vågar inte ta i av rädsla för att knäcka något som möjligen redan är svagt efter den omilda behandlingen.
Måste/bör jag byta några delar?
Det är en Bosch, Serie 2, inköpt 2018/2019 om jag minns rätt, och inte mycket använd. WAE2007XES/A9 på etikett på luckans insida. Plasten vid gångjärnsinfästningarna i luckan ser måhända lite suspekt ut men jag kan inte se något som är direkt av.
Vad tror ni, kan jag bara montera tillbaka luckan, och isf hur? Vågar inte ta i av rädsla för att knäcka något som möjligen redan är svagt efter den omilda behandlingen.
Måste/bör jag byta några delar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag begriper inte hur den kunde komma loss utan synliga skador någonstans. Har testat att kränga tillbaka den men det verkar omöjligt, det finns bara inte de marginalerna. Funderar på om man ska ta bort plasthylsorna från gångjärnstapparna och montera dem i luckan, och sedan försöka. Andra alternativet är att skruva på ringen, är dock lite orolig för att isf behöva pilla med Spannring, den verkar knepig.
Det känns som om jag missar något här? Har normalt inte tummen mitt i handen
Det känns som om jag missar något här? Har normalt inte tummen mitt i handen
Spannringen du pratar om är för gummibälgen, har ingenting med luckan att göra. Det är bara att skruva isär och sätta på plats men troligtvis har någon plastdetalj vikit sig och behöver bytas.
Men skruva isär och prova, kanske har ni tur 👍🏻
Tar 3-4 minuter max.
Men skruva isär och prova, kanske har ni tur 👍🏻
Tar 3-4 minuter max.
Haha, vilken miss av mig, spännringen är för bälgen! Jamendåså, nu blir det till att skruva 
Ja, det tog inte 3-4 minuter, börjar väl bli gammal. Men det var inga problem att skruva isär och ihop igen.
Problemet var att luckans båda skruvfästen, de närmast gångjärnen, hade knäckts loss och ramlade ut när jag öppnade.
När de knäcktes loss kunde luckans innerram flexa precis så mycket att gångjärnen kunde lossna ur luckfästena.
Så, nu beställer jag en ny ram, och testar under tiden med lite lite längre skruvar samt kanske även att epoxilimma fast de avbrutna fästena. Har en massa tvätt liggande.
Tack för hjälpen!
Logga in
Skapa konto
Problemet var att luckans båda skruvfästen, de närmast gångjärnen, hade knäckts loss och ramlade ut när jag öppnade.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När de knäcktes loss kunde luckans innerram flexa precis så mycket att gångjärnen kunde lossna ur luckfästena.
Så, nu beställer jag en ny ram, och testar under tiden med lite lite längre skruvar samt kanske även att epoxilimma fast de avbrutna fästena. Har en massa tvätt liggande.
Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara