Jag har en Bosch Maxx 6 sensitive 2007 som stannar efter ca 1 minuts tumling på alla program. Samtidigt börjar lampa 1 och 4 blinka samt att maskinen börjar pipa. Jag har självklart kollat av filter, vattenbehållare och kondensor men detta ser bra ut. Nån som har en aning? :(

Det kan vara värmesäkringen som har löst ut eller så är det fel på sensorn. Utan exakt modellbeteckning kan jag inte säga vad som går att göra själv. Titta i bruksanvisningen om det står var du kan nollställa maskinen. Står inte det, så måste du kontakta service. Sorry...

Var filtret väldigt igensatt? Kolla även kanalen där filter sitter så det inte är igensatt. Kan bli så efter år av användning!

Var sitter värmesäkringen mer exakt? Modellbeteckningen är: WTE84100SK/05. Jag har lusläst bruksanvisningen men det står inget om någon nollställning. Under den minuten som tumlaren går igång upplever jag inte att det hinner bli varmt alls. Är detta normalt eller kan det hänga ihop med felet?

Det jag hittade var att kondensorn inte var rensad på år och dar men trots rengöring av denna så kvarstår problemet. Ska kolla av kanalen idag också.

• Gilla
Växthusvägen13
  • Laddar…
Om kondensorn inte var rensad på ett tag kan maskinen blivit överhettad. Rensa denna och dra ut sladden och vänta några sekunder. Då nollställs maskinen. Pröva om den funkar efter det. Annars det sista du kan göra är att kolla att sensorn är ren. Sitter normalt precis innanför luckan. Brukar stå i bruksanvisningen.

Felet var att säkringen på värmeelementet hade löst ut.. antagligen för att kondensorn var dåligt rensad och då blivit för varm. Men nu är det åtgärdat och frun är utbildad i rengöring av kondensorn. Tack för hjälpen!

Hej. Jag har samma problem som du. Hur återstälde du säkringen till värmeelementet?

Lossade toppdelen samt bakstycket. Sedan sitter säkringen på värmelelementet.

Räddad av forumet igen! Tackar för den här gamla tråden, som verkligen kom till användning i kväll. Tumlaren nära att åka ut. Blev ju lite billigare att skruva ur några skruvar och trycka på en knapp... :)

Ber om ursäkt över att dra igång en 2 år gammal tråd, men förhoppningsvis har någon koll på mitt problem och kan hjälpa även andra i framtiden.

Jag har samma maskin som nämns i denna tråden, jag har rengjort det hemliga facket ett par gånger vi driftstopp och nu så går maskinen i max 2 minuter innan den stannar med den nedersta lampan för kondensatorn som blinkar. Kondensatorn är självklart rengjord. Trumman blir väldigt varm, kan någon tempgivare eller begränsare till elementet vara trasig? Eftersom att allt "funkar" så borde det väl inte vara läge att trycka på någon återställningsknapp (Jag har letat, men ej hittat någon), Jag tänker om givaren som sitter precis innan kondensatorn kan vara boven?
Maskinen är 5 år gammal, vill inte köpa en ny och vill verkligen inte lägga 2-3000kr på något litet skitfel... :P

Trumman blir varm, tror inte att det är fel där. Jag skulle ta loss pumpen och även slangen och rengöra ordentligt

torbeno skrev:
Trumman blir varm, tror inte att det är fel där. Jag skulle ta loss pumpen och även slangen och rengöra ordentligt
Nej, menade mest att elementet fungerar. ^_^

Pumpen är det första jag rengjorde och vatten flödar bra. Jag har även torkat av sensorerna innanför luckan.

Ibland kan det vara en felkod om flera lampor blinkar men det är bara en är dig eller?
Fick du tillbaka sladden (rosa vill jag minnas) till nivågivaren?

Du menar sladden till flottören eller? Eller är det någon annan givare jag kan ha missat? Allt funkar i dräneringen, startar jag maskinen så är pumpen stilla när vattnet är lågt och den startar när jag häller i vatten, precis som den ska. Så jag tror inte att felet kan bero på den?

Det är bara lampan för kondensatorn som blinkar vad jag sett, men kondensatorn är kliniskt ren både i flänsarna och i genomströmningen. Ska starta den igen ikväll och dubbelkolla så jag inte missat att någon annan lampa lyser eller blinkar. Finns det någon guide där jag kan se vad felkoderna betyder? Hittade inget i manualen.

Bara lampan för kondensatorn blinkade efter någon/några minuter vid första försöket. Andra försöket så gick dock säkringen istället efter ca 2 minuter, tredje försöket så går den längre än någonsin sedan problemet uppkom, den översta lampan lyser till att börja med och går över till att lysa på nästa symbol för stryktorrt innan den åter igen stannar och blinkar på den nedersta symbolen för kondensatorn...

Det kan ju inte vara något väsentligt fel, alla komponenter fungerar ju i sig. Måste vara någon givare, sensor alternativt elektroniken i panelen som är vajs?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.