I
Vår Bosch PKN687 strejkar sporadiskt på storplattan, den med liten + stor. Båda slingorna kan plötsligt slockna. Har hittills gått att få igång igen då man manövrerat den. Idag krävdes att jag stängde spisen på dess huvudbrytare för att den skulle starta.
Hade det varit nåt äldre grövre grejer, hade jag tippat på nåt relä som släppte, men vad finns det i en sån här lite modernare spis, (även om den har 7-8 år på nacken är den hightech för mig).
Skulle helst vilja laga eller få den lagad då jag gilla att knapparna sitter på en upphöjd ramp, vilket nog är ovanligt.
Många tänker nog köp nytt, köp en induktionshäll, osv. men det är inte intressant, jag vill som sagt ha den typen jag redan har, i första hand.;)

I
Några förklarande bilder, så ni inte tror jag är tokig.
Gick inte att hitta på internet, jag måste vanan trogen fallit för nåt udda.
Översikt på en BOSCH-spishäll med vit kontrollpanel och symboler för funktioner och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rund lila upplyst enhet med lysdioder, möjligen en del av en unik bygginstallation.
Skapa konto

P
Det sitter troligen reläer i den här oxå, på ett kretskort, det är bara att lyft ur den och öppna glaset

I
torbeno skrev:
[länk]

Sidan buggar ur när jag klickar på reservdelen men 438368 kontrollmodul kan det vara.
Tänk på att det är lite speciellt att lyfta på glaset på din modell som har en kabel till aluminiumrampen.
Strongt att du lyckades hitta den sidan, det gjorde inte jag. Jag ska nog kontakta dem, för nu har en platta till ballat ur.

Är det den lutar det mot en ny häll i alla fall, menar 2 658 kr, det svider.
Men man kan ju plocka ner den och kolla. Kan man ha tur 2 gånger? Att det är kontaktfel som i diskmaskinen.:|

Redigerat av moderator:
ion skrev:
Strongt att du lyckades hitta den sidan, det gjorde inte jag. Jag ska nog kontakta dem, för nu har en platta till ballat ur.

Är det den lutar det mot en ny häll i alla fall, menar 2 658 kr, det svider.
Men man kan ju plocka ner den och kolla. Kan man ha tur 2 gånger? Att det är kontaktfel som i diskmaskinen.:|
Nu vet jag inget om din diskmaskin, var det en sladd lös?
Var som sagt försiktig när du lyfter på glaset

I
torbeno skrev:
Nu vet jag inget om din diskmaskin, var det en sladd lös?
Var som sagt försiktig när du lyfter på glaset
Ok,nä det var en annan tråd, en dålig lödning på kretskortet orsakade värme.
Jag undrar om man behöver lyfta glaset, den där enheten är åtkomlig underifrån, jag har helt öppet där.
Värst är nog att lokalisera problemet. Skulle jag prova nu, skulle den säkert fungera, för att plötsligt lägga av när man minst anar det. I början var det bara 2-zonersplattan som jäklades, idag strejkade även minstingen på samma sätt. Hade varit lättare att hitta felet om det varit tydligare.
Hittade på Siemens hemsida en i stort sett samma häll, funderar på att beställa en sån.

Redigerat av moderator:
I
Nu har jag kollat lite ytligt. Vad jag ser är 8 st reläer. Kan det vara ett relä som strular? Tänker så här, jag byter alla komponenter. Googlat och sett att priserna håller sig runt 15 kr/st, men leveranstiden suger.
Något tips om var man köper reläer till en vettig peng, och vettig leveranstid, ( och då menar jag inte internetpris ).
Åtta kopplade reläer på en kretskortsmodul med numrerade anslutningar och färgkodade kablar.
Skapa konto

Hur har de mage att begära 2.700 kr för det där?

Redigerat av moderator:
I
Kloge skrev:
www.elfa.se
Ja, Elfa är ett bra förslag. Har kollat där , de 6 orange kostar 21kr st och de svarta 22 kr st. Dessvärre är det inte säkert att det är rätt, men får jag inget bättre förslag får jag kontakta dem.
Sedan finns det även en , vad jag tycker, transformator också som jag har svårt att hitta.
Öppen elektronisk apparat med ledningar och en röd transformator med specifikationsetikett.
Skapa konto

Redigerat av moderator:
I
Det måste väl finnas mer än reläer, något som styr och bibehåller inställningen?
Jag blir nog tvungen att riva itu den helt. Får kanske sätta in IKEA-hällen så länge. Köpte även en induktionsplatta för att testa vad jag tycker om sånt. Första reflektionen var att den lät som min gamle dator, den hade svårt att hålla värmen strax under kokpunkten. Den pulsade mellan sjuda och stormkoka. Men förmodar att en riktig i-häll är betydligt bättre och tystare. Upp till kok gick däremot mycket snabbt samt regleringen. Blev en del OT men det faller samman då jag står i valet och kvalet, lämna tillbaka IKEAs och köpa en riktig i-häll, eller sätta in IKEA-hällen och se tiden ann.

P
Jag skulle kolla kondensatorerna till vänster i bild

I
electroluxaren skrev:
Jag skulle kolla kondensatorerna till vänster i bild
Ja, det ska jag göra. Känns som reläer är fel spår. Gissar att det finns mer grejer på andra sidan kortet, men för att få av det måste jag lyfta hällen. De svarta sladdarna som ligger över transformatorn är för tajta.
Elektronisk kretskort med transformator, reläer och tätt liggande svarta sladdar i en apparat.
Skapa konto

I
Kondensatorerna var hela. Ytterligare ett kretskort pockar på uppmärksamhet. En del ytmonterade komponenter, börjar förstå priset på enheten, men jag ger mig inte än. IKEA-hällen är satt så nu kan jag lugnt pula med Boschen. En komponent märkt, AAC / MPT-16 / 4F3, har ett missfärgat ben,kan tyda på värme, får kolla upp den sen.
Kretskort med komponenter och ledningar ovanpå en diskmaskin, närbild på en märkt komponent AAC/MPT-16/4F3.
Skapa konto

Hej!
Jag har precis samma häll och har fått exakt samma problem! högra lilla och stora plattan funkar ibland, eller bara värmer jättelite... lyckades du lösa problemet?
Med vänlig hälsning,
anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.