11 017 läst ·
23 svar
11k läst
23 svar
Bosch Serie 6 torktumlare, fellarmar att kondensattanken ska tömmas
Vi har en torktumlare Bosch series 6 WTW8748BSN, den stannar strax efter start och symbolen för att kondesatortanken är full fellarmar. Nu är det inte det som är felet, vi har en avloppsslang direkt till golvbrunnen istället. Det står i manualen att i så fall kan det vara stopp i slangen men den har jag kollat och för säkerhets skull spolat rent.
När jag gått in i andra trådar här på forumet så verkar det som det här är ett vanligt problem. Och att det är en sensor i en tank där vattnet passerar som brukar vara problemet, när den blir smutsig så larmar den felaktigt fast det inte är stopp. Det finns bra bilder och beskrivningar på hur man gör för att rensa och åtgärda det här.
Men de tumlarna jag sett bilder från ser inte ut som min gör inuti. I en tråd läste jag att det tydligen skulle finnas två olika konstruktioner på tumlarna i series 6. Den jag har hittar jag inga bilder på, inte några filmer på Youtube heller. Det finns säkert ett dussin trådar och filmer som beskriver hur man gör rent den andra varianten men ingen som visar hur man gör på den jag har.
Jag har öppnat bägge sidor och tittat, men kan inte se någon motsvarande tank med sensor. Hittade en video på en series 8 tumlare och den verkade likna min på baksidan, men där gjorde man inte rent någon sensor.
Är det någon som har en aning om vad man kan göra för att felsöka på min "udda" variant av tumlare series 6?
När jag gått in i andra trådar här på forumet så verkar det som det här är ett vanligt problem. Och att det är en sensor i en tank där vattnet passerar som brukar vara problemet, när den blir smutsig så larmar den felaktigt fast det inte är stopp. Det finns bra bilder och beskrivningar på hur man gör för att rensa och åtgärda det här.
Men de tumlarna jag sett bilder från ser inte ut som min gör inuti. I en tråd läste jag att det tydligen skulle finnas två olika konstruktioner på tumlarna i series 6. Den jag har hittar jag inga bilder på, inte några filmer på Youtube heller. Det finns säkert ett dussin trådar och filmer som beskriver hur man gör rent den andra varianten men ingen som visar hur man gör på den jag har.
Jag har öppnat bägge sidor och tittat, men kan inte se någon motsvarande tank med sensor. Hittade en video på en series 8 tumlare och den verkade likna min på baksidan, men där gjorde man inte rent någon sensor.
Är det någon som har en aning om vad man kan göra för att felsöka på min "udda" variant av tumlare series 6?
Har inte exakta beteckningen, men på vår fick vi pumpen bytt på garantin.J Johan Ca skrev:Vi har en torktumlare Bosch series 6 WTW8748BSN, den stannar strax efter start och symbolen för att kondesatortanken är full fellarmar. Nu är det inte det som är felet, vi har en avloppsslang direkt till golvbrunnen istället. Det står i manualen att i så fall kan det vara stopp i slangen men den har jag kollat och för säkerhets skull spolat
rent.
Är det någon som har en aning om vad man kan göra för att felsöka på min "udda" variant av tumlare series 6?![]()
Du har den nyare tumlarenJ Johan Ca skrev:Vi har en torktumlare Bosch series 6 WTW8748BSN, den stannar strax efter start och symbolen för att kondesatortanken är full fellarmar. Nu är det inte det som är felet, vi har en avloppsslang direkt till golvbrunnen istället. Det står i manualen att i så fall kan det vara stopp i slangen men den har jag kollat och för säkerhets skull spolat rent.
Är det någon som har en aning om vad man kan göra för att felsöka på min "udda" variant av tumlare series 6?![]()
Tack för svaret Vonelffors. Har hittat en film där man plockar bort pumpen och gör rent den på en serie 8-tumlare, den pumpen och hur den sitter ser ut att likna min tumlare väldigt mycket. Då får jag plocka bort pumpen och göra rent till att börja med, och räcker inte det så får jag beställa ny pump.Vonelffors skrev:
Fick problem med våran Bosch, enligt mig dyrt skräp. Men tillslut tog jag ut pumpen på den.
Dom har inte ens kostat på lager utan det är bara bussningar. Så efter att ha tagit isär och rengjort den samt smörjt glidytorna med lite vitt sprayfett så började den funka igen och har nu gått utan problem.
Dom har inte ens kostat på lager utan det är bara bussningar. Så efter att ha tagit isär och rengjort den samt smörjt glidytorna med lite vitt sprayfett så började den funka igen och har nu gått utan problem.
Bra tips Lutte! Ska plocka bort pumpen i helgen och försöka göra rent, och då får jag passa på att smörja upp glidytorna också som det låter. Tack!L Lutte skrev:Fick problem med våran Bosch, enligt mig dyrt skräp. Men tillslut tog jag ut pumpen på den.
det är lätt att ta bort pumpen men lite värre att dela den då det övre glidlagrets fastsättning är en envägs låsbricka, pumpaxeln brukar skära fast i detta och när man delar så följer lagret med och förstör låsningen, men med denna kunskapen kan man vara lite försiktig och inta tappa bort grejerna så man får tillbaka dessa i rätt ordning.
det sitter en visp på axeln långt ner som bör ha samma höjd som innan monteringen oxå en grej att hålla koll på.
rengöring av insidan på glidlagren och utsidan på pumpaxeln med tex WD40 och smörjning med tex WD40 innan ihopmontering.
slutligen så är det snabbare och en mer långsiktig lösning att byta till den nya modifierade pumpen som BSH tillhandahåller
det sitter en visp på axeln långt ner som bör ha samma höjd som innan monteringen oxå en grej att hålla koll på.
rengöring av insidan på glidlagren och utsidan på pumpaxeln med tex WD40 och smörjning med tex WD40 innan ihopmontering.
slutligen så är det snabbare och en mer långsiktig lösning att byta till den nya modifierade pumpen som BSH tillhandahåller
Tack så mycket electroluxaren! Med ditt tips så gick det bra att öppna pumpen. Det var precis som du sa att pumpaxeln skurit fast i glidlagret, men lagrets låsning gick inte sönder när jag tog bort det. Nu är allting rengjort och uppsmörjt. Och torktumlaren har vi kört en gång och än så länge funkar det!electroluxaren skrev:det är lätt att ta bort pumpen men lite värre att dela den då det övre glidlagrets fastsättning är en envägs låsbricka, pumpaxeln brukar skära fast i detta och när man delar så följer lagret med och förstör låsningen, men med denna kunskapen kan man vara lite försiktig och inta tappa bort grejerna så man får tillbaka dessa i rätt ordning.
är det vad man får om man köper series 6 idag, eller är det andra modeller?electroluxaren skrev:det är lätt att ta bort pumpen men lite värre att dela den då det övre glidlagrets fastsättning är en envägs låsbricka, pumpaxeln brukar skära fast i detta och när man delar så följer lagret med och förstör låsningen, men med denna kunskapen kan man vara lite försiktig och inta tappa bort grejerna så man får tillbaka dessa i rätt ordning.
Min har börjat stanna för samma problem, en Bosch WTW85L48SN/11. Var finns beskrivningar för att rengöra behållare eller byta pump? Plockade av sidan och ser 2 slangar gå upp till behållaren men slangarna där nere försvinner in i en grå "plastlåda"? Ser ut som mkt jobb att demontera hela den?J Johan Ca skrev:Vi har en torktumlare Bosch series 6 WTW8748BSN, den stannar strax efter start och symbolen för att kondesatortanken är full fellarmar. Nu är det inte det som är felet, vi har en avloppsslang direkt till golvbrunnen istället. Det står i manualen att i så fall kan det vara stopp i slangen men den har jag kollat och för säkerhets skull spolat rent.
Det är väl bara att öppna det lilla locket på baksidan!P peterv8 skrev:
Okej, hittade den.electroluxaren skrev:
Visa bilaga 691528
Är det bara att skruva av delen till höger med 2 skruv och rengöra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: