Måste bara ventilera en sak.
Hade tidigare en Bosch torktumlare där man fick göra rent kondensorn själv. Arbetsinsats ≈ 5 min var 14:e dag när den skulle sköljas rent.
Nu har vi en torktumlare med "Self cleaning condenser" vilket ju lät toppen.
Av nån anledning kan denna inte pumpa ut vattnet själv. Man får tömma behållaren VARJE gång man tumlar. Då ska också ett filter sköljas rent. Behållaren är avlång och ihopsatt så man kan inte komma åt och göra helt rent.
Resultatet är alltså en större arbetsinsats med ett sämre resultat.
Jag blir tokig!
Är jag ensam om att irritera mig på detta?
Hade tidigare en Bosch torktumlare där man fick göra rent kondensorn själv. Arbetsinsats ≈ 5 min var 14:e dag när den skulle sköljas rent.
Nu har vi en torktumlare med "Self cleaning condenser" vilket ju lät toppen.
Av nån anledning kan denna inte pumpa ut vattnet själv. Man får tömma behållaren VARJE gång man tumlar. Då ska också ett filter sköljas rent. Behållaren är avlång och ihopsatt så man kan inte komma åt och göra helt rent.
Resultatet är alltså en större arbetsinsats med ett sämre resultat.
Jag blir tokig!
Är jag ensam om att irritera mig på detta?
Det finns self cleaning condensor med slanganslutet avlopp. Sån har jag från bosch. Det blir lite krångligare för dem då de behöver en ventil för avloppet (måste spara vatten i tanken för att rengöra kondensorn).
Det filtret behöver inte göras rent ofta. Jag gör det i alla fall inte. Däremot behöver kondensirn till slut göras ren trots att den är självrengörande. Tyvärr är rensluckan inte monterad. Den finns att köpa som reservdel. Men jag byggde en egen.
Då är det pumpen som det sannolikt är stopp i. Den sitter lättåtkomligt på baksidan på vissa modeler i alla fall. Skitig kondensor resulterar i att den indikerar igensatt filter fast det inte är igensatt.
Jag hällde i en skvätt klorin och spolade ner vatten i kondensorn med en vattenkanna. Startade sen tumlaren. Den pumpar upp vattnet till behållaren och jag upprepade detta flera ggr. Den sparar vatten i behållaren och pumpar ut ibland enligt ett mönster jag inte förstår. Men i princip sparar den vatten i behållaren för att skölja kondensorn ibland. Men inte varje gång verkar det som. Jag har slang ansluten till avlopp. Efter diverse spolande så är det renare nu och dålig lukt försvann. Konstruktionen borde kunna förbättras. De dubbla dammfiltern i tumlaren är bra och jag är noga att göra rent dem efter varje tumling!
Redigerat: