114 121 läst ·
229 svar
114k läst
229 svar
Bosch PBD 40 - någon som provat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kunde man. Första försöket missade personalen 20% rabatt, så när jag upptäckte det i kassan gick jag tillbaka och de ringde jouren och kollade att man kunde göra så. Med nya priset intygat gick jag till kassan, men hon trodde inte på det och ringde någon annan, men efter 5 min fick jag till slut ut den.
De verkar rätt generösa; igår köpte jag en Bacho hylsnyckelsats som var nedsatt från 1 499:- till 1 199:-
I kassan fick jag omgående ytterligare tjugo procent på den utan knussel.
Jättenöjd och glad!
//Ronnie
I kassan fick jag omgående ytterligare tjugo procent på den utan knussel.
Jättenöjd och glad!
//Ronnie
Nu har jag borrat lite. Jag tycker den glappar mycket! Men, eftersom jag aldrig kört med någon annan bänkborr så vet jag inte om det är acceptabelt. Man kan med handen vicka den så den låter upp i motorhuset. Det syns att borren rör sig i sidled när man vickar. La en skala under, och skulle uppskatta det till strax under en halv mm.
Måndagsex, eller bara att acceptera? Det blir hål i träet i alla fall...
Så här beter sig min.M -MH- skrev:Nu har jag borrat lite. Jag tycker den glappar mycket! Men, eftersom jag aldrig kört med någon annan bänkborr så vet jag inte om det är acceptabelt. Man kan med handen vicka den så den låter upp i motorhuset. Det syns att borren rör sig i sidled när man vickar. La en skala under, och skulle uppskatta det till strax under en halv mm.
Har dock inte upplevt några problem under användning, ska dock tilläggas att den inte används dagligen.
Jag tror inte min är så mycket... Har du skruvat åt den nedre röda handtaget ordentligt så inte hela maskinen följer med?
Här är en video som beskriver varför det vickar, axeln är lagrad på ett nållager och ett kullager. Nållager har ju inbyggt glapp.
Jag tror jag får acceptera det där då.
Här är en video som beskriver varför det vickar, axeln är lagrad på ett nållager och ett kullager. Nållager har ju inbyggt glapp.
Jag tror jag får acceptera det där då.
Bäst är kolla då jag höjde upp den precis innan jag filmade.M -MH- skrev:
Min rörde sig lite men jag var rätt nöjd ändå. Har för ett par månader sedan uppdarerat gamla Bettan med en ny chuck och det blev faktiskt bättre!!!
chucken som Bosch valt är egentligen inte till för stationära maskiner konstigt nog.
Om någon är sugen på att uppdatera sin Bosch PBD-40 så passar Röhm 871050:
https://www.amazon.se/RÖHM-871050-Borrchuck-Silver-20/dp/B000ZEH8N8/ref=mp_s_a_1_1?crid=76D52UJ78MRS&keywords=röhm+871050&qid=1667930822&qu=eyJxc2MiOiIwLjAwIiwicXNhIjoiMC4wMCIsInFzcCI6IjAuMDAifQ==&sprefix=röhm,aps,107&sr=8-1
Kolla dock även Amazon.de , jag sparade ett par hundra genom att köpa där.
Edit - Man kan även byta ett par kullager inne i maskin som ska förbättra ännu mer. Köpte kullager men kände inte för att riva maskin när den ändå presterade bra.
chucken som Bosch valt är egentligen inte till för stationära maskiner konstigt nog.
Om någon är sugen på att uppdatera sin Bosch PBD-40 så passar Röhm 871050:
https://www.amazon.se/RÖHM-871050-Borrchuck-Silver-20/dp/B000ZEH8N8/ref=mp_s_a_1_1?crid=76D52UJ78MRS&keywords=röhm+871050&qid=1667930822&qu=eyJxc2MiOiIwLjAwIiwicXNhIjoiMC4wMCIsInFzcCI6IjAuMDAifQ==&sprefix=röhm,aps,107&sr=8-1
Kolla dock även Amazon.de , jag sparade ett par hundra genom att köpa där.
Edit - Man kan även byta ett par kullager inne i maskin som ska förbättra ännu mer. Köpte kullager men kände inte för att riva maskin när den ändå presterade bra.
Jag tänkte ge mig på att byta lager (nållager). Är det någon här som gjort det och kan tipsa om hur jag bäst plockar bort det gamla nållagret?
Jag gjorde det för ett tag sedan. Lagret satt hårt som satan. Jag försökte komma åt med typ alla verktyg jag kunde tänkte mig. Allt från dremel till olika tänger och pincetter. Slutade med att jag fick ner spetsen på en morakniv och lyckades ha itu det. Inte helt optimalt och det blev ett litet hack i aluminiumet som det satt i. Som tur är påverkade det inte borrmaskinen.J jimpetersson skrev:
Om jag skulle gjort om det hade jag köpt något i den här stilen: https://www.esska.se/shop/Avdragare...r-diameter-8-100-mm-Kukko--94314421054X-26860
Eller provat med någon expanderbult i liten storlek. Minns inte innerdiametern på lagret, men det är inte stort.
Lycka till! Det blev en enorm skillnad på min
Redigerat:
Fick till det med ett youtube-tips jag hittade.
Funkade riktigt smidigt!
Håller med om att det blev väldigt stor skillnad. (Hade bytt chucken innan, men märkte ingen större skillnad av det)
Funkade riktigt smidigt!
Håller med om att det blev väldigt stor skillnad. (Hade bytt chucken innan, men märkte ingen större skillnad av det)