2 419 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Bosch maxx WFL 2200 som ryker...
Hej.
Kvällen blev onödigt dramatisk. Vi satt och åt middag när jag reagerade för att tvättmaskinen lät konstigt vid centrifugering. Efter ett tag gick strömmen. Det var jordfelsbrytaren som slagit ifrån. När jag kom mer till elskåpet i källaren kände jag att det luktade konstigt från tvättstugan. Den var rökfylld.
Jag lyfte ner torktumlaren, drog ut och kopplade loss tvättmaskinen som stod underst. Baxade ut den och nu vädrar vi för fullt.
Jag har öppnat den lite grand och ser inget uppenbart som brunnit. Den snurrar runt lätt men med tickande ljud. Ca en halvtimme efter att jag fått ut den kände jag på motorn. Den var så varm så jag kunde inte hålla kvar handen. Kan det vara den som brunnit? Är det lönt att försöka laga maskinen? Den är 12 år gammal. Skall man köpa en ny istället? Var får man tag på delar? Kollat lite på www.reservex.se men de hade inte så mycket till den maskinen.
Serienummer: WFL2200SK/04 FD 8002 600322
Kvällen blev onödigt dramatisk. Vi satt och åt middag när jag reagerade för att tvättmaskinen lät konstigt vid centrifugering. Efter ett tag gick strömmen. Det var jordfelsbrytaren som slagit ifrån. När jag kom mer till elskåpet i källaren kände jag att det luktade konstigt från tvättstugan. Den var rökfylld.
Jag lyfte ner torktumlaren, drog ut och kopplade loss tvättmaskinen som stod underst. Baxade ut den och nu vädrar vi för fullt.
Jag har öppnat den lite grand och ser inget uppenbart som brunnit. Den snurrar runt lätt men med tickande ljud. Ca en halvtimme efter att jag fått ut den kände jag på motorn. Den var så varm så jag kunde inte hålla kvar handen. Kan det vara den som brunnit? Är det lönt att försöka laga maskinen? Den är 12 år gammal. Skall man köpa en ny istället? Var får man tag på delar? Kollat lite på www.reservex.se men de hade inte så mycket till den maskinen.
Serienummer: WFL2200SK/04 FD 8002 600322
Nej, har motorn gått sönder finns det risk att även elektroniken är utslagen (dyrt). Motorn är isf inte svår att byta och du kan köpa en ny på bosch-home.se men jag tycker att du skall köpa ny tvättmaskin. Elektroniken är lite mer meck med och det kan vara så att den skall kodas vilket inte alltid är så enkelt.
Klicka här för att svara