Byggahus.se
Hej på er
Länge sedan man var här nu, Min indego har fungerat fint efter uppdateringen i juni men nu har den börjat strula igen. Det som händer nu är att jag flera gånger i veckan får felmeddelandet

IMAG0896.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klipparen stannar aldrig på samma ställe och den står inte utanför tråden utan oftast precis mitt på tråden. Läste något här i tråden som jag misstänker kan vara samma problem och det är kanske nätaggregatet som strular?

Något annat som den gör är att den följer tråden väldigt mycket och det blir väldigt fula märken i gräsmattan.

IMAG0856[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom har den ett märkligt beteende då den klipper på framsidan av huset så när den klippt en ruta går den oftast längs hela kanttråden tillbaka till baksidan och uthuset för att sedan gå fram igen och fortsätta på ett nytt ställe. Dessutom funderar den väldigt länge på vad den ska göra

Bifogar en film på detta (Glöm inte popcorn för det är en långfilm)
[video=youtube;omHmmQNOxS4]http://www.youtube.com/watch?v=omHmmQNOxS4&feature=c4-overview&list=UUW6M1ZyjIr3YIBvGCrdxxEg[/video]

Och här är en fin bild på min tomt ritat med omsorg i paint :wow::wow::wow:

tomt.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teckenförklaring
-Cirklar med brunt innehåll är träd eller buskar
-Grönt = Gräs
-Svart = byggnader
-Brunt = trädgårdsland
-Grått = Grus/stengångar

Har även gjort en omkartering och fabriksåterställning för ett par veckor sedan men felmedelanden fortsätter, känns som man skaffat ytterligare en familjemedlem som ständigt pockar på uppmärksamhet :confused:

Blir väl till att skicka in den till Bosch nu igen när säsongen är slut.
/Martin
 
Hej MartinBj

"Har även gjort en omkartering och fabriksåterställning för ett par veckor sedan"
Raderade du kartan oxå? omkartering o fabriksåterställning raderar inte den gamla kartan nämligen.

Att den strular med linan kan ju bero på sensorfel eller som sagt nätagget som krånglar.

Kollade igenom hela långfilmen och nja........jag tippar på nätagget. Alternativt minnesfel då han tappar bort sig vid det långa stoppet. Det märks för den söker alltid tråd efter när den loosat sig
 
Redigerat:
Ja, raderade kartan och därefter körde jag en fabriksåterställning på maskinen.
 
Det lutar åt att du får skicka tillbaka den.
 
Ja, det är ju tur att det snart är vinter ;) , ska även be dem byta knivtallriken då jag har första versionen av den, således problem med de nya 26R knivarna. Kör någon vecka till sen borde gräsmattan klara sig fram till våren hoppas jag.
 
frav skrev:
Jo visst sitter karossen fast mot chassiet, både i framkant & framför hjulen, men där bak blir den ju helt lealös i sidled. I karossen finns de runda uttagen för där dessa bakre stödelement ska sitta monterade.

Hur som, har de missat att montera dessa vid tillverkningen eller har de införts senare?
Det er 2 utgaver, de første hadde icke trumstikkar og ytterhuven saknar derfor festen til disse.

De nyere fra versjon 75db ? har fester i ytterhuven. Disse festene er kun ringer som holder toppen av trumstikkene på plass.
Tips : Hvis du har tatt av ytterhuven så legg lite gummi el.tilsv. i mellan trumstikken og ytterhuven. Det hindrer resonans från girboks å gå direkte ut til ytterhuven.
 
rcjofo skrev:
Det er 2 utgaver, de første hadde icke trumstikkar og ytterhuven saknar derfor festen til disse.

De nyere fra versjon 75db ? har fester i ytterhuven. Disse festene er kun ringer som holder toppen av trumstikkene på plass.
Tips : Hvis du har tatt av ytterhuven så legg lite gummi el.tilsv. i mellan trumstikken og ytterhuven. Det hindrer resonans från girboks å gå direkte ut til ytterhuven.
Just denna 2012-12 78db klippare hade ringarna i karossen, men inga "trumpinnar".
 
Soldyrkaren skrev:
Jag menar att måttenheten är fel i displayen, mm. ska det vara, denna info. enligt Bosch kundsupport i Sverige och kan möjligen tolkas därefter?
Praktiska prov visade sig att inställningen 60 fick klipparen att missa en hel rad så det är säkert centimeter.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Waxinator skrev:
Nej, karossen (eller huven) är fastsatt i ett trepunktsfäste.
Ett gummifäste på vardera sidan (framför drivhjulen) och det rörelseavkännande mittfästet framtill.
Trumpinnarna har väl tillkommit för att hindra huven från att tryckas ned för långt eller för att dämpa stora sidorörelser. Sidoupphängningarna är ju rätt mjuka... Indego är ännu inte färdigkonstruerad så fler ändringar än så är väl att vänta.
Har ni någon bild på dessa trumpinnar?
 
F1Alex skrev:
Har ni någon bild på dessa trumpinnar?
Del 1/37 Som du ser sitter det en på hver side. Funksjonen er å hindre ytterskalet å komme i direkte kontakt med innerskalet.

3600HA21.002.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
rcjofo skrev:
Del 1/37 Som du ser sitter det en på hver side. Funksjonen er å hindre ytterskalet å komme i direkte kontakt med innerskalet.

Ok men finns det verkligen risk att ytterskalet kommer I kontakt med innerskalet, kan det isåfall ha en påverkan att den stannar och tanker eller att krocksensorerna skakar så att dom blir påverkade? jag har en 2012 men utan sådana pinnar.
 
F1Alex skrev:
rcjofo skrev:
Del 1/37 Som du ser sitter det en på hver side. Funksjonen er å hindre ytterskalet å komme i direkte kontakt med innerskalet.

Ok men finns det verkligen risk att ytterskalet kommer I kontakt med innerskalet, kan det isåfall ha en påverkan att den stannar och tanker eller att krocksensorerna skakar så att dom blir påverkade? jag har en 2012 men utan sådana pinnar.

Nja, det er jo en forbedring og uten disse vil de midtmonterte upphengen få konstant belastning. Det framre upphenget er det ingen fare med, men de 2 andra er veldig mjuke og hvis de bottner vil vel ytterskalet kunne få kontakt med innerskalet.

Det har varit noen som har fått ubalanse i klippertallrik og vibrasjoner i høgvarv. Muligens vil de hjelpa av lite .... selv om de fikk sitt navn trummestikker når brøldebatten var på høyden.
 
Jag släppte ut Indegon en stund i dag utan att det egentligen behövdes. Ville kolla vad som skulle hända med löven som börjat parkera på gräsmattan. Litet lagom med löv är inget problem, de tuggas effektivt ner. Litet större mängd fick indy att surfa ovanpå. Hjulen snurrade liksom mest i luften och propellern (klippdisken) drev fram farkosten. Som en klick smör i en stekpanna. Efter en liten stund fick hjulen fäste igen varpå indy totalt förvirrad genast sprang till kanttråden och sedan hem till boet. 10 sekunder paus och ut igen. Nu fick husse så att säga kratta manegen. Det resulterade i en lustig pardans, hoppas att ingen såg mig! Tryckte snabbt in hem till bas och övergick till en mer anständig krattar-stil.
I morgon blir taktiken omvänd. Kratta bort det värsta först och sedan släpp lös kompisen.
 
F1Alex skrev:
rcjofo skrev:
Del 1/37 Som du ser sitter det en på hver side. Funksjonen er å hindre ytterskalet å komme i direkte kontakt med innerskalet.

Ok men finns det verkligen risk att ytterskalet kommer I kontakt med innerskalet, kan det isåfall ha en påverkan att den stannar och tanker eller att krocksensorerna skakar så att dom blir påverkade? jag har en 2012 men utan sådana pinnar.
Jag har också en 2012 utan de där stöden. En kompis har en nyare maskin med stöd monterade. Vi har försökt förstå vad de är bra för, men inte kommit underfund med om de gör nån nytta mer än att skramla.
 
Waxinator skrev:
Praktiska prov visade sig att inställningen 60 fick klipparen att missa en hel rad så det är säkert centimeter.
Har supporten fel då?
När vill man att den inte ska klippa heltäckande kan man undra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.