Funderar på att skaffa en handöverfräs och hittade info att Bosch sågskenor skall passa med deras fräs.
Behöver man ha någon adapter för det eller hur funkar det?

Den där ser ut att kunna justeras mot skenan för att få det så glappfritt som möjligt.
Bör kunna funka fint. :)

Har denna adapter till min Bosch GOF 900 CE och standardskenor. Kombinationen fungerar bra och adaptern har dessutom ett stift för att fräsa cirklar.

Justeringsmöjligheten på adaptern är för fininställning av stånglängden och påverkar inte skenstyrningen

poba53 skrev:
Justeringsmöjligheten på adaptern är för fininställning av stånglängden och påverkar inte skenstyrningen
Den liggande justerskruven i mitten då?
Den bör väl inte vara till stånglängden?

<edit>
Eller är det bara en förvaring av reservskruven...?

Grimjaur skrev:
Kanske behöver en sådan här? [länk]
Det verkar vara en sån man behöver enligt manualen, tips på vart man får tag på den här i Sverige?

Jag beställde min hos min lokal Bolist-handlare.Letade upp artikelnumret på bosch-pt.se under tillbehör till GOF 900. Plockade med artikelnumret och butiken beställde. Benämningen var något missvisande; glidsko!
Kostade mig 706.25:- inkl. moms.

Hur pass bra/tight/fint/lätt osv :) löper den på skenan?
Är det nå glapp att tala om?

Anledningen att jag må låta lite skeptisk är att jag köpte sken-adaptern för GKS65CE (cirkeln) för o kunna luta klingan med sågen på skenan, och den var lite rapplig..

Är POF 1400 bra som första fräsmaskin?
Tanken är främst att fräsa kanter, fräsa för att fästa ihop saker (tapp/zink), fräsa "ramar" i lådfronter m.m.
Helst skulle jag vilja gå på ex. en Festool OF1010 men det får bli som "andra fräsmaskin".

Mätte glappet mellan skena och adapterstyrning på mitt exemplar: 0.25mm
Adaptern löper lätt utmed skenan eftersom det inte finns någon fjädrande del som tar ut detta glapp. Den liggande skruven som syns på bilden är centrumstiftet du tar loss och använder när du skall fräsa stora cirklar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.