1 541 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Bosch GSR VE-2-LI vs. SIG SJÄLV???
Jag blir helt förvirrad av Bosch blåa skruvdragarserie GSR!
Det finns ju de enklare GSR xx V-LI exempelvis, sedan finns det GSR xx 2-LI och allt vad de nu heter.
Men sedan finns ju GSR xx VE-2-LI, som ju verkar finnas i två helt fullständigt olika varianter, men med samma beteckning! Den ena ser ut såhär:

Och den andra ser ut såhär:

Men det jävligaste är ju ändå att dessa har exakt samma beteckning och förvirringen blir total. Vad är skillnaden på dessa egentligen och hur kan man ens vara säker på vilken man får om man beställer online? Det är ju en ganska intressant fråga då produktbilderna långt ifrån alltid stämmer. Det är väldigt ofta produktbilderna visare en nyare eller en äldre modell än det som verkligen säljs.
I övrigt verkar modellen på den nedre bilden vara en nyare variant som dessutom har kortare huvud. Men att hitta specifikationer för den övre modellen är ju inte det lättaste, just då beteckningen är exakt densamma på bägge.
Det finns ju de enklare GSR xx V-LI exempelvis, sedan finns det GSR xx 2-LI och allt vad de nu heter.
Men sedan finns ju GSR xx VE-2-LI, som ju verkar finnas i två helt fullständigt olika varianter, men med samma beteckning! Den ena ser ut såhär:
Och den andra ser ut såhär:

Men det jävligaste är ju ändå att dessa har exakt samma beteckning och förvirringen blir total. Vad är skillnaden på dessa egentligen och hur kan man ens vara säker på vilken man får om man beställer online? Det är ju en ganska intressant fråga då produktbilderna långt ifrån alltid stämmer. Det är väldigt ofta produktbilderna visare en nyare eller en äldre modell än det som verkligen säljs.
I övrigt verkar modellen på den nedre bilden vara en nyare variant som dessutom har kortare huvud. Men att hitta specifikationer för den övre modellen är ju inte det lättaste, just då beteckningen är exakt densamma på bägge.
Redigerat:
Och så kan det stå professional efter, och igen är det en helt annan maskin. Men som skalman säger, står det inte tydligt, så är det inte den.Martin_B skrev:
--- Mats ---
Om det är den nya generationen så kan jag inte fatta varför de inte döper den till något annat?
Då hade den gott kunnat heta exempelvis GSR xx VE-3-LI, eller GSR xx VE-2-LI-2. Fullkomligt idiotiskt att döpa två olika maskiner inom samma serie till exakt samma namn/beteckning, inte minst när de så tätt följer efter varandra som att ena är 2010 års modell och den andra är 2011. Hade det åtminstonde varit sådär 20 år mellan dessa modeller så kan det vara acceptabelt att ett gammalt modellnamn återupptas för att blåsas liv i igen om den t.ex. har varit mycket populär när den släpptes ursprungligen (då är det ju naturligtvis mycket enkelt att skilja de åt också), men detta här? Som sagt, idiotiskt.
Då hade den gott kunnat heta exempelvis GSR xx VE-3-LI, eller GSR xx VE-2-LI-2. Fullkomligt idiotiskt att döpa två olika maskiner inom samma serie till exakt samma namn/beteckning, inte minst när de så tätt följer efter varandra som att ena är 2010 års modell och den andra är 2011. Hade det åtminstonde varit sådär 20 år mellan dessa modeller så kan det vara acceptabelt att ett gammalt modellnamn återupptas för att blåsas liv i igen om den t.ex. har varit mycket populär när den släpptes ursprungligen (då är det ju naturligtvis mycket enkelt att skilja de åt också), men detta här? Som sagt, idiotiskt.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det där gäller ju Boschs 10,8V-serie också där flera olika maskiner gallas för GSR. Väldigt konstigt.
Jag tycker modellnamn på elverktyg är allmänt rörigt, Bosch har sina siffor och bindestreck som i omvänd ordning kan betyda endera 2-växlad eller kompaktmodellen.
Hitachi har också en massa märkliga namn som man ibland inte blir klok på, och när man jämt precis fått lite koll så kommer det nya modeller med helt andra namn.
Makta samma sak.
Dom borde införa lite mera namn på prylarna istället för en massa siffer- och bokstavskombinationer.
Om jag ska klämma ur mig något positivt om Festool så är det att dom har enkla namn på sina produkter oftast.
Hitachi har också en massa märkliga namn som man ibland inte blir klok på, och när man jämt precis fått lite koll så kommer det nya modeller med helt andra namn.
Makta samma sak.
Dom borde införa lite mera namn på prylarna istället för en massa siffer- och bokstavskombinationer.
Om jag ska klämma ur mig något positivt om Festool så är det att dom har enkla namn på sina produkter oftast.
Klicka här för att svara