Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Jag kan också lämna lite erfarenhet efter 3 års användande.
- Alkaline-batterier av bra kvalitet räcker mycket längre än laddningsbara. Jag testade med Sanyos Eneloop laddningsbara (IKEA, Apple, m.fl.) som anses vara de bästa batterierna på marknaden. Höll i 2 månader, medans alkaline höll i 18 månader. Helt klart kopplat till spänningsnivån, som är lägre i laddningsbara.
- Vattenpassfunktionen tror jag är till för enklare mätningar; håller jag vågrätt när jag mäter, vilken är takvinkeln, hur högt är trädet o.s.v.
- Uppskattar också repetitionsfunktionen när man t.ex. skall räkna tapetvåder eller fasadpanel.
- Noggrannheten är verkligen runt 1 mm även på längre avstånd. Har kontrollmätt med klass 1-måttband.
- Appen tycker jag fungerar riktigt bra. Skissa upp rummet snabbt och mät väggarna i efterhand. Använde dwn i jobbet vid ett tillfälle då vi skulle göra en ”heat map” för WiFi och kunden inte hade några ritningar.
- Alkaline-batterier av bra kvalitet räcker mycket längre än laddningsbara. Jag testade med Sanyos Eneloop laddningsbara (IKEA, Apple, m.fl.) som anses vara de bästa batterierna på marknaden. Höll i 2 månader, medans alkaline höll i 18 månader. Helt klart kopplat till spänningsnivån, som är lägre i laddningsbara.
- Vattenpassfunktionen tror jag är till för enklare mätningar; håller jag vågrätt när jag mäter, vilken är takvinkeln, hur högt är trädet o.s.v.
- Uppskattar också repetitionsfunktionen när man t.ex. skall räkna tapetvåder eller fasadpanel.
- Noggrannheten är verkligen runt 1 mm även på längre avstånd. Har kontrollmätt med klass 1-måttband.
- Appen tycker jag fungerar riktigt bra. Skissa upp rummet snabbt och mät väggarna i efterhand. Använde dwn i jobbet vid ett tillfälle då vi skulle göra en ”heat map” för WiFi och kunden inte hade några ritningar.
Redigerat:
18 månader!? OK, om den ligger i byrålådan håller de länge, men räknar jag aktiv användning så håller nog mina ett par timmar på sin höjd. Med alkaline-batterier.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Ja, se på f*n - man kan alltså kalibrera den! Får göra detta och återkomma, men det känns ju hoppfullt för ”kulfunktionen” iaf (alltså när den ligger plant och visar en cirkulär graf). Att den i horisontalläge visar olika på hö- och vä sida blir väl svårt att kalibrera bort, men för översiktliga grejer duger den absolut.J jimmie.p skrev:
Någon som råkat ut för att sin GLM50c "autostartar"
Bytte batterier i min nyss, gjorde några snabba mätningar och stängde av. Gjorde lite snabba anteckningar och skulle sedan stoppa tillbaka den i sin väska och så var den påslagen igen.
När jag stänger av den så tar det ca 10 sekunder så startar den igen.
Även när den stänger av sig själv efter 5minuter så startar den om efter några sekunder.
Testat även med andra batterier, och samma sak händer igen.
Mycket förbryllande... kanske har Varta hackat den via blåtanden för att man ska konsumera mer batterier...
Bytte batterier i min nyss, gjorde några snabba mätningar och stängde av. Gjorde lite snabba anteckningar och skulle sedan stoppa tillbaka den i sin väska och så var den påslagen igen.
Även när den stänger av sig själv efter 5minuter så startar den om efter några sekunder.
Mycket förbryllande... kanske har Varta hackat den via blåtanden för att man ska konsumera mer batterier...
Aldrig råkat ut för på alla år.P PsychoCheF skrev:Någon som råkat ut för att sin GLM50c "autostartar"
Mycket förbryllande... kanske har Varta hackat den via blåtanden för att man ska konsumera mer batterier...![]()
Kan power knappen fastnat på nåt vis, fast då borde den ju även stänga av sig..
Testade alla knappar och de verkar ok.FredrikR skrev:
Den är så gott som i nyskick då jag använder den ganska sällan.
Om man plockar ur och sätter i batterierna så startar den inte av sig själv. Förens man har startat den en gång...
Så märkligt.
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Skulle kolla om det är något liknande på min
Har gjort kanske 30-40 mätningar sedan 1 nov -22 och är inne på omgång nr 6 med batterier, blir vansinnig att batterierna alltid är slut varjegång man skall ha skiten
Har gjort kanske 30-40 mätningar sedan 1 nov -22 och är inne på omgång nr 6 med batterier, blir vansinnig att batterierna alltid är slut varjegång man skall ha skiten
Har du Bluetooth aktiverat? Blev också tokig på den dåliga batteritiden tidigare, men på senare tid tycker jag den sansat sig. Kan bero på användningsmönstret, höll på att mäta upp hela huset förut och sköt rätt många mått på kort tid, men kanske också på att jag stängde av Bluetooth(?)M Mickebandsåg skrev:
Min sätter hur som helst inte igång sig själv iallafall.