Någon som haft möjlighet att testa både Bosch's och Leicas system med avståndsmätare blåtandskopplad till smartphone / surfplatta och jämfört?
Kollar på GLM 50 C vs. Disto D2 mer specifikt men själva apparna och hur de samverkar är en ganska vital del för att det ska fungera smidigt. "Torrkört" båda apparna lite snabbt och Bosch's kändes för mig som något smidigare, men kan ju vara annorlunda om man jobbar med de.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3437693,292947
Kollar på GLM 50 C vs. Disto D2 mer specifikt men själva apparna och hur de samverkar är en ganska vital del för att det ska fungera smidigt. "Torrkört" båda apparna lite snabbt och Bosch's kändes för mig som något smidigare, men kan ju vara annorlunda om man jobbar med de.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3437693,292947
Hur viktig är en blåtandsuppkoppling till smartphones ärligt talat? Har 50C och i början gjorde jag mycket sånt, eftersom det var kul och nytt. Men sen tröttnde jag. För långsamt och tidskrävande. Nu antecknar jag i princip sett bara på papper. Går mkt fortare och smidigare. Är det viktigt att spara. Tar jag en bild med mobiltelefonen.
För mig skulle fördelen vara att jag alltid skulle ha informationen med mig. Kan mäta upp något hemma inför ett kommande projekt och sen när jag har tid, typ är på en tjänsteresa och har en släng av hotelldöden på kvällarna kan jag passa på att leta produkter, räkna på priser för vad projektet nu gäller, på nätet eller till någon bygglada.magnlar skrev:Hur viktig är en blåtandsuppkoppling till smartphones ärligt talat? Har 50C och i början gjorde jag mycket sånt, eftersom det var kul och nytt. Men sen tröttnde jag. För långsamt och tidskrävande. Nu antecknar jag i princip sett bara på papper. Går mkt fortare och smidigare. Är det viktigt att spara. Tar jag en bild med mobiltelefonen.
Visst kan man lägga in all info i en anteckning i telefon, eller ta en bild och mäta på annat sätt och lägga in manuellt, men det ska ju göras också... De där papperslapparna har jag sällan tillgänglig när jag samtidigt har tiden att kolla marknaden.
Jag inbillar mig ivf detta, kan se att jag hamnar i samma sits att det är för omständligt, därför frågan vilken som ändå är smidigast att jobba med.
(Kollat apples app-store och nu sett att Leicas app fått uselt betyg så det lutar mer åt Bosch).
Redigerat:
Slänger in en liten recension nu när jag använt GLM 50 C ett par år. Även om jag antar att det kommit nya modeller nu(?)
+ Vattenpasset
+ Bra användargränssnitt
+ Bra format
- Äter batterier och oanvändbar med laddningsbara batterier (blir extremt kort drifttid).
- Nästan omöjligt att trycka på "avtryckarknappen" utan att rubba mätaren och därmed sabba mätvärdet om den inte ligger an mot en yta.
- Hade sett fram emot att kunna använda den med Bluetooth och appen på iPad:en, men appen är tyvärr helt oanvändbar.
+ Vattenpasset
+ Bra användargränssnitt
+ Bra format
- Äter batterier och oanvändbar med laddningsbara batterier (blir extremt kort drifttid).
- Nästan omöjligt att trycka på "avtryckarknappen" utan att rubba mätaren och därmed sabba mätvärdet om den inte ligger an mot en yta.
- Hade sett fram emot att kunna använda den med Bluetooth och appen på iPad:en, men appen är tyvärr helt oanvändbar.
Redigerat:
Har bara 2 kommentarer, det ena är att jag tycker mina uppladdningsbara batterier fungerar bra. Använder Ikeas med störst antal mAh.C cpalm skrev:Slänger in en lite recension nu när jag använt GLM 50 C ett par år. Även om jag antar att det kommit nya modeller nu(?)
+ Vattenpasset
+ Bra användargränssnitt
+ Bra format
Sen kan du ju använda kontinuerlig mätning om du inte vill trycka på knappen för att se längden.. då mäter den hela tiden. Så slipper du trycka på knappen!
Intressant att höra. Har använt Energizer 700 mAh, men jag upplever det som att den knappt förbrukat någon kapacitet ur batteriet innan batteriindikatorn börjar blinka rött när man försöker tända lasern. Dvs. det verkar som att spänningsnivån 2x1,2V NiMH-batterier är precis på gränsen för att den skall fungera. Skall testa med IKEA:s batterier.T tobbbias skrev:
Bra poäng! Funkar tyvärr inte så bra för mig som oftast använder den för att dokumentera ett gäng mått. Det var också där jag hade stora förväntningar på appen som tyvärr inte uppfylldes. Vet någon förresten om det går att bläddra längre tillbaka bland mätvärdena än de fyra värden som visas på displayen?
Får passa på att flika in en fråga till er som också har en sån här - hur upplever ni precisionen i vattenpassfunktionen? Har noterat att min både liggandes på bottenplattan och sidorna visar fel jämfört med flera olika vattenpass. Dessutom visar den ca 0.3 grader olika beroende på om den ligger på sin höger- eller vänstersida. Förstår ju att det är en ganska liten pryl utan helt plana sidor, men trodde nog att precisionen skulle vara bättre. Är det mitt exemplar, eller har jag bara orimliga förväntningar?
Min visar 0,4 vs 0,5 vs 0,8 på en plan yta. Man får nog ta det lite för vad det är. Det är ju inget vattenpass för allmänt bruk utan funktionen är till för att man skall skjuta hyfsat rakt när man mäter.N Nyrostad skrev:
[QUOTE="cpalm, Vet någon förresten om det går att bläddra längre tillbaka bland mätvärdena än de fyra värden som visas på displayen?[/QUOTE]
Om du går in i menyn och väljer disketten så får du tillgång till de 30 senaste mätningarna.
Vad gäller batteritid på min mätare så tycker jag den är riktigt bra medan en annan mätare i familjen formligen åt batterier, denna skickades in till Bosch och fungerar nu bra.
Om du går in i menyn och väljer disketten så får du tillgång till de 30 senaste mätningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad gäller batteritid på min mätare så tycker jag den är riktigt bra medan en annan mätare i familjen formligen åt batterier, denna skickades in till Bosch och fungerar nu bra.
Har du kalibrerat den? Köpte precis en och den visade 0.7 grader fel ur lådan men efter kalibrering fungerar den bra.N Nyrostad skrev:Får passa på att flika in en fråga till er som också har en sån här - hur upplever ni precisionen i vattenpassfunktionen? Har noterat att min både liggandes på bottenplattan och sidorna visar fel jämfört med flera olika vattenpass. Dessutom visar den ca 0.3 grader olika beroende på om den ligger på sin höger- eller vänstersida. Förstår ju att det är en ganska liten pryl utan helt plana sidor, men trodde nog att precisionen skulle vara bättre. Är det mitt exemplar, eller har jag bara orimliga förväntningar?