102 020 läst ·
314 svar
102k läst
314 svar
Bosch GKT 55 GCE (sänksåg)
Ja shit. Om jag nu inte redan hade en festtool TS55'a så hade det ju varit läge att slå till.trojlee skrev:
Jag har känt och klämt på boschen, och den känns bra. Kinglolle hade väl en TS55 förut och en Bosch nu, och verkar inte tycka att Boschen är sämre.
Fast det var L-box-systemet som tydligen tog hem segern för Bosch, där ...
Man ska alltid välja "lokal valuta", på paypal eller var man än handlar och får erbjudandet att bli debiterad i kreditkortets valuta.badtastex skrev:Det valet måste jag ha missat, när jag kikade på en sådan här såg från Lefeld använde jag omräknikgsfunktionen i paypal och den växlingskurs man fick där var cirka 3,5% högre än den faktiska. Detta gjorde att prisskillnaden minskade med nästan 200 kr. Förmodligen får man välja att handla i lokal eller egen valuta när man faktiskt skall betala och det kanske kan göra en skillnad.
Min poäng är ändå att skillnaden mellan 3715 + 2% = 3790 och 4195 inte skulle motivera mig att handla från Lefeld. Det är ju trots allt trevligt att kunna få sakerna levererade direkt över disk. Dessutom var det för mig lite oklart om hur boschs europagaranti verkligen fungerar i praktiken - kan man tvinga den lokala butiken att ta hand om varor som är köpta utomlands?
Bosch EU garanti är klockren, fullt stöd från Bosch Sverige och alla Boschhandlare tar emot garantireparationer oavsett vart varan är köpt.
Bra att veta att garantin verkligen fungerar, när jag diskuterade priser med Duabhuset fick jag en annorlunda bild av hur de skulle hantera denna typ av garantiåtagande. Nu är det ju så att inget av mina blåa bosch har krävt något garantiutnyttjande men det är ju ändå trevligt om det fungerar...
Kanske får bli en shoppning hos lefeld när jag ska skaffa nästa verktyg.
Kanske får bli en shoppning hos lefeld när jag ska skaffa nästa verktyg.
Som sagt, det var inte ett skarpt case utan mer som en fråga "in case".
De skrev att man nog får betrakta det som goodwill om en svensk åf tar sig an garantiåtagandet samt att man som privatperson inte kunde skicka direkt till bosch. Då kvarstår endast den åf i tyskland som man handlat ifrån.
Jag tolkade detta som att chanserna för hjälp var små men jag har som sagt inte provat...
De skrev att man nog får betrakta det som goodwill om en svensk åf tar sig an garantiåtagandet samt att man som privatperson inte kunde skicka direkt till bosch. Då kvarstår endast den åf i tyskland som man handlat ifrån.
Jag tolkade detta som att chanserna för hjälp var små men jag har som sagt inte provat...
Finns det något sätt att på deras hemsida se vilka butiker som har den i lager eller måste man ringa till varje enskild butik och höra? Är några mil att åka så man vill ju inte göra det på vinst och förlust. Andra generella erfarenheter från Beijer, har aldrig handlat från dem tidigare. (Sorry för OT, jag ska bättra mig)MB77 skrev:
Det tyder ju på att det har rätt dålig koll.. Det framgår ju här att garatin gäller för Boschs elverktyg köpta inom EU.badtastex skrev:Som sagt, det var inte ett skarpt case utan mer som en fråga "in case".
De skrev att man nog får betrakta det som goodwill om en svensk åf tar sig an garantiåtagandet samt att man som privatperson inte kunde skicka direkt till bosch. Då kvarstår endast den åf i tyskland som man handlat ifrån.
Jag tolkade detta som att chanserna för hjälp var små men jag har som sagt inte provat...
http://www.bosch-professional.com/se/media/sweden__se_sv_/professional/files_6/warranty_sv_se.pdf
Duab tar väl in en del grejer själva, utan att gå via svenska distributörer, vet inte hur det är med Boschgrejerna de säljer.
Det kan säkert skilja mellan olika butiker, antar jag ..Matte_Nörden skrev:Finns det något sätt att på deras hemsida se vilka butiker som har den i lager eller måste man ringa till varje enskild butik och höra? Är några mil att åka så man vill ju inte göra det på vinst och förlust. Andra generella erfarenheter från Beijer, har aldrig handlat från dem tidigare. (Sorry för OT, jag ska bättra mig)
Men Beijer i Uppsala har både jag och en kompis mycket bra erfarenhet av att ha att göra med då det gäller att reklamera.
Dom var verkligen inne på att lösa problemet åt oss, snabbt och smidigt för oss. Ungefär som om vi var väldigt viktiga företagskunder. Vi båda ger Beijer i Uppsala toppbetyg där. Att Beijer inte brukar vara billigast alltid känns rätt oväsentligt sådana gånger. Och jag kan förstå att proffshantverkare gärna betalar några % mer för att det verkligen sen ska vara strulfritt om något ska returneras eller reklameras.
Som exempel brukar jag få hjärnblödning om jag måste göra något liknande på Bauhaus. Där fungerar allt rätt OK så länge det inte avviker från mallen. Men så fort det gäller något annat än att betala det pris som datasystemet spottar fram i kassan så verkar stället helt sakna rutiner för att hantera saken.
Detta gäller oavsett om det är felskyltat/felprogrammerat pris, retur eller reklamation.
Men jag handlar inte så mycket på Beijer ändå. Kanske lite synd. Kompisen hade ett konto där, då han hade så mycket att göra på sitt hus. Jag tror alla priserna blev rätt OK då. Men för mig ligger Beijer lite fel för att passa.
Beijer kan prismässigt överraska. Jag tänkte köpa en liten billig sigma kakelskärare, från Bauhaus. För deras webshop indikerade att det skulle finnas en hemma, och till rätt OK pris. (Det var dessutom lite panik att få tag i en då). Väl på varuhuset kunde personalen inte hitta den, dom verkade inte ens veta var dom borde leta.
På vägen därifrån så funderade jag på om jag skulle vara tvungen att åka en 10-mila-tur till K-rauta i häggvik, eller om jag skulle åka in på något lokalt kakelställe och köpa en förmodligen flera hundra kronor dyrare.
Och så såg jag ju Beijers-skylten. Aja, jag åker väl in där och kollar.
Och ser man på. Dom hade hemma av samma modell som inte kunde hittas på Bauhaus, och t.o.m några tior billigare än på Bauhaus.
Jag tror du missförstår Duabhusets anmärkning, det står inte i det länkade materialet att alla åf skall hantera garantiåtagande åt andra åf bara för att det är geografiskt enklare för kunden.
Under punkt 5 i pdfen så står det tydligt att varan skall lämnas in "på det säljställe där du köpt det" eller på "den kundtjänst som anges i bruksanvisningen". Du har alltså rätt till garanti oavsett inköpsland men det blir lite besvärligare i och med att du måste ombesörja transport dit själv. Eller om du har tur att få en svensk åf att hantera det (=goodwill).
Under punkt 5 i pdfen så står det tydligt att varan skall lämnas in "på det säljställe där du köpt det" eller på "den kundtjänst som anges i bruksanvisningen". Du har alltså rätt till garanti oavsett inköpsland men det blir lite besvärligare i och med att du måste ombesörja transport dit själv. Eller om du har tur att få en svensk åf att hantera det (=goodwill).
Jag tolkar det som att det är krav på att kvittot ska skickas in eller visas upp där man lämnar in verktyget?
Och flera här har lämnat in importerade verktyg och fått dom lagade i Sverige på garanti.
Jag tror inte det handlar om goodwill, utan något du förbinder dig att göra när du är Bosch ÅF.
Jag tror inte det handlar om goodwill, utan något du förbinder dig att göra när du är Bosch ÅF.
Ja kvittot skall nog visas upp, det brukar ju alltid krävas. Men det står inte i det länkade dokumentet att en åf förbinder sig att hantera garantiärenden på bosch-produkter som sålts av en annan åf bara för stt man säljer Bosch.
Det är ju helt klart bra om forumister har en annan erfarenhet när det gäller faktiska garantiärenden. Jag kanske är överdrivet nojjig....
Det är ju helt klart bra om forumister har en annan erfarenhet när det gäller faktiska garantiärenden. Jag kanske är överdrivet nojjig....
Det är ett krav från Bosch att för att få agera som auktoriserad ÅF för Blå(?) Bosch så måste man ta emot garantiärenden oberoende av inköpsstället. Tror ingen ÅF vågar riskera att bli av med sin ÅF status och strula.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
Någon som vet hur nära man kan såga med denna? 'den gröna' kan ju vara så nära som 12mm (någon som vet om det är med eller utan klingan?)
Var ut och gjorde en grov mätning, men det är nånstans runt 40-50mm med Boschen (utblåset buktar utåt och hindrar att man kan komma nära tex. en vägg)13th Marine skrev: