102 020 läst ·
314 svar
102k läst
314 svar
Bosch GKT 55 GCE (sänksåg)
Du har inte sökt för det där ??? :eek:kinglolle skrev:
Egentligen förstår jag dig.
Jag går också hela tiden och klämmer och känner på nya verktyg trots att jag redan har ett dugligt ett i samma kategori. Men jag lyckas dock stoppa mig själv där, för det mesta, av rena förnuftsskäl.
Men alla som säger att det inte går att köpa lycka har ju helt fel.
Ja jag läste PM'et förut, men nu slängde jag iväg ett svar.
Jag går också hela tiden och klämmer och känner på nya verktyg trots att jag redan har ett dugligt ett i samma kategori. Men jag lyckas dock stoppa mig själv där, för det mesta, av rena förnuftsskäl.
Men alla som säger att det inte går att köpa lycka har ju helt fel.
Ja jag läste PM'et förut, men nu slängde jag iväg ett svar.
Har ingen erfarenhet av andra märken, men har inte hittat nåt som jag inte är nöjd med på Boschen.
Bra spånhantering, bra precision 'dubbla' skalor för sågdjup (med/utan skena).
Jag blir glad varje ggn den plockas fram och används.
(gissar jag rätt så är du en gammal rcheli flygare va?)
Bra spånhantering, bra precision 'dubbla' skalor för sågdjup (med/utan skena).
Jag blir glad varje ggn den plockas fram och används.
(gissar jag rätt så är du en gammal rcheli flygare va?)
Jag har en festool och har klämt och känt på boschen i butiker, men aldrig provat en irl.
Men redan i butiken gillar jag att boschen har:
* plastskydd på skenans ändar, för att minska risken att repa arbetsmaterial.
* den vridbara måttskalan för att mäta djup med eller utan skena.
Men redan i butiken gillar jag att boschen har:
* plastskydd på skenans ändar, för att minska risken att repa arbetsmaterial.
* den vridbara måttskalan för att mäta djup med eller utan skena.
Låter som att folk är nöjda - lovande.
Hur är det med skenorna, jag tycker det verkar som att tvingsatsen till verkar ganska bra - i alla fall såvida man skall såga skivor. Hur är det om man sågar exempelvis panel eller dylikt, kan man fästa skenan men några skruv eller så?
FredrikR: Visst är det så, jag flyger fortfarande en del - men fler hobbies innebär mindre tid i luften.
Hur är det med skenorna, jag tycker det verkar som att tvingsatsen till verkar ganska bra - i alla fall såvida man skall såga skivor. Hur är det om man sågar exempelvis panel eller dylikt, kan man fästa skenan men några skruv eller så?
FredrikR: Visst är det så, jag flyger fortfarande en del - men fler hobbies innebär mindre tid i luften.
Jag har 2st 1600mm skenor nu, men varesig skarv eller tvingar, så de står på inköpslistan, sneglat lite på FSN-WAN (vinkelanslag) oxo.
När jag snedsågade panelen på garaget för några år sedan så skruvade jag fast en råspont och hade som mothåll (detta med cirkelsåg), detta för att kunna såga längre sträckor utan att behöva flytta skenan och hålla på att fästa om den.
Skenorna har väl inga direkta hål, och risken är väl att skruvskallarna hindrar/repar sågen undertill OM man skulle borra hål. Tving borde väl funka i ena änden av skenan, men andra kanske blir värre att få fast?
(Jag är helt helilös numer, hus, familj, jobb.. de blir för lite tid över, men vi har en bra åker på baksidan så tankarna finns att 'en dag..'
)
När jag snedsågade panelen på garaget för några år sedan så skruvade jag fast en råspont och hade som mothåll (detta med cirkelsåg), detta för att kunna såga längre sträckor utan att behöva flytta skenan och hålla på att fästa om den.
Skenorna har väl inga direkta hål, och risken är väl att skruvskallarna hindrar/repar sågen undertill OM man skulle borra hål. Tving borde väl funka i ena änden av skenan, men andra kanske blir värre att få fast?
(Jag är helt helilös numer, hus, familj, jobb.. de blir för lite tid över, men vi har en bra åker på baksidan så tankarna finns att 'en dag..'
Jag har 2st 1600mm skenor, skarv och vinkelanslag. Men än så länge har jag i stort sett bara sågat osb, iofs till ca 170 kvm med högt till tak så många osb skivor har det blivit. Skenorna ligger verkligen stilla utan hjälp av tvingar, man måste lyfta dem lite i ena änden för att flytta dem när man ska justera.
att såga brädor har jag inte testat än, men skulle tro att det lättaste är att lägga några brädor bredvid varandra för att ge stöd åt skenan, det har iaf fungerat bra med osb om man tex ska dela en 14cm remsa på två.
att såga brädor har jag inte testat än, men skulle tro att det lättaste är att lägga några brädor bredvid varandra för att ge stöd åt skenan, det har iaf fungerat bra med osb om man tex ska dela en 14cm remsa på två.
Någon som vet var man hittar den billigast nu? Hittat för 4500 i Sverige med box och skena, någon som vet ett bättre pris i utlandet?
Mycket bra pris på Beijer.trojlee skrev:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=104354
~3700:- från Lefeld (www.ebay.de), ink frakt.
Värt att tänka på när man handlar från Ebay är att det är rätt svårt att inte använda Paypal vilket innebär en ytterligare avgift. Man får alltså inte så särskilt bra växlingskurs.
Är det inte mindre skillnad än några hundralappar skulle jag nog satsa på att handla i Sverige
Är det inte mindre skillnad än några hundralappar skulle jag nog satsa på att handla i Sverige
När man använder Paypal så är det viktigt att man använder kreditkortsföretagets kursomräkning istf Paypals. Gör man det så ligger oftast påslaget på under 2% och detta har dom flesta som handlar utomlands redan förstått.badtastex skrev:
Mao är det inte dyrare att använda Paypal än att använda vanligt kreditkort. Paypal tjänar pengar från säljaren och inte från kunden.
Det valet måste jag ha missat, när jag kikade på en sådan här såg från Lefeld använde jag omräknikgsfunktionen i paypal och den växlingskurs man fick där var cirka 3,5% högre än den faktiska. Detta gjorde att prisskillnaden minskade med nästan 200 kr. Förmodligen får man välja att handla i lokal eller egen valuta när man faktiskt skall betala och det kanske kan göra en skillnad.
Min poäng är ändå att skillnaden mellan 3715 + 2% = 3790 och 4195 inte skulle motivera mig att handla från Lefeld. Det är ju trots allt trevligt att kunna få sakerna levererade direkt över disk. Dessutom var det för mig lite oklart om hur boschs europagaranti verkligen fungerar i praktiken - kan man tvinga den lokala butiken att ta hand om varor som är köpta utomlands?
Min poäng är ändå att skillnaden mellan 3715 + 2% = 3790 och 4195 inte skulle motivera mig att handla från Lefeld. Det är ju trots allt trevligt att kunna få sakerna levererade direkt över disk. Dessutom var det för mig lite oklart om hur boschs europagaranti verkligen fungerar i praktiken - kan man tvinga den lokala butiken att ta hand om varor som är köpta utomlands?