Hej!

Jag står inför inköp av en fräsmaskin. Tycker att Boschen ser smidig ut och ligger i rätt prisklass men undrar om den kommer orka. Orkar den att fräs i 18mm björkplywood? Har tänkt att bygga en fräsmall i MDF för att fräsa fingerjoints i plywood, kommer den orka det eller är den enbart just för kantfräsning? Den kommer väl först och främst va till just kantfräsningen men vill ha möjligheten.

Om inte, har ni tips på annan fräs som klarar just det och är smidig?

Mvh Dcaprio

Jag köpte Boschen för att ha en liten smidig handfräs. Märkte ganska snart att smidigheten kom till kostnad av kraft. För jobb som kräver mer mos och stabilitet har jag en Trend T4 istället.

Om man funderar lite på förfarande istället för enbart kapacitet så skulle jag personligen ta 18mm's björkplyfa i steg, även om själva maskinen skulle klara av det i en tagning. Så...ja, ur den aspekten, med det förfarandet, är Boschen ok.

Har Boschen och tycker iofs att den är oväntat stark men det är en liten fräs trots allt. Har fräst en del spår bla med den med gott resultat och har haft större nytta än väntat av den, inte bara till kantfräsning alltså. Men...

Som endafräs räcker den inte till i mina ögon. Jag har en Dewalt 625 också som tar allt jag kastar åt den, Boschen är ett komplement.

I ditt ställe skulle jag titta på om behov (nutida och framtida) och budget rimmar med varandra. Tycker nog att du ska fundera på en Dewalt 621 tex istället, eller kanske en grön Bosch så får du en lämpligare och mer allsidig maskin, även om du måste kasta in mer pengar i kalkylen. Kan bara säga att har man börjat fräsa växer behoven...

Lycka till med beslutet!
//Ronnie

• Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
Håller med Ronnie. Om det är din första (det finns inget som heter "enda" när det gäller fräsar) fräs så satsa hellre på en mellanstor maskin. Visst, lite klumpigare vid kantfräsning, men också kraftigare och stadigare för andra tillämpningar, Mer allround alltså.

Om du ändå väljer GFK:n så tänk på att den finns i två varianter - en som har en spindel anpassad för 1/4" hylsa, och en annan för 8 mm hylsa. Det finns några exempel på folk som köpt en GFK billigt från UK med 1/4" hylsa för att sedan upptäcka denna trista egenskap. Om du inte köper en i Sverige så kika tex i Tyskland istället - de brukar också ha 8 mm varianten. Bara så du inte går i fällan...

Det är en annan axel på UK-maskinerna, så det går inte att bara lägga till en 8 mm-hylsa.

mattiasp skrev:
Det är en annan axel på UK-maskinerna, så det går inte att bara lägga till en 8 mm-hylsa.
Vet du av egen erfarenhet?

Nej, men det har diskuterats otaliga gånger på forumet. Har du ny information som visar motsatsen är det jättebra. I så fall har de ändrat på produkten.

Dcaprio skrev:
Det va väl det jag anade men inte vill inse. Har även kikat på Bosch GMF 1600 CE [länk]

Någon som har erfarenhet i den? Tycker att den ser smidig ut men ändå stark och robust
Jag tycker att den är en ganska stor fräs. Jag köpte själv en Bosch GOF 1250 LCE i julklapp till mig själv och den är i mitt tycke perfekt att jobba med handhållet. Monterade min gamla fräs från Biltema i en fräslyft så nu har jag lite av det bästa av två världar och led detta sagt så är min poäng mer att styrka tidigare talare om att det nog sällan stannar vid en fräs och att när man väl har börjat fräsa så inser man hur mycket man kan göra helt plötsligt 😃

Skulle gärna ha en GKF också men då enbart som kantfräs på ställen där det är svårt att komma åt med en större fräs eller där man vill kunna hålla med en hand.

Dcaprio skrev:
Det va väl det jag anade men inte vill inse. Har även kikat på Bosch GMF 1600 CE [länk]

Någon som har erfarenhet i den? Tycker att den ser smidig ut men ändå stark och robust
Har en, och den kanske är stor, men knappast ohanterbar eller klumpig.

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.