Trodde först att kolet var slut men det ser fint ut. När man trycker in startknappen så går sågen bara runt något eller några varv. Hörs ett klick när man trycker in knappen som om motorn vill starta och samma klick när man släpper knappen. Håller man inne knappen så slutar klingan rotera långsamt (frihjular) och släpper man knappen så bromsas klingan i samband med klick-ljudet. Antar att det sistnämnda (motorbromsen) är fullt normalt.

Något man kan fixa själv? Kan det vara lindningen som har gått sönder vid något ställe? Pumpar man startknappen kan man få sågen att gå normalt en stund. Tacksam för tips. Såg en tråd med liknande problem men där fanns inga direkta förslag mer än just lindningen.

Du pratar om kolet i singular, har du även kollat det andra på baksidan av motorn?

Där sa du något jag inte visste! Har bara kollat det som sitter på sidan bakom stor svart plastskruv. Får kolla imorgon eftersom sågen står ute i logen.

Fattar inte att jag missade det. Satt ju på andra sidan men det såg bra ut även det. Någon mer idé på felsökning?

Kan det vara mjukstarten?

En 10S har väl ingen mjukstart?

Jag är inte helt säker, kan vara som du säger men om den har det så skulle det kanske vara det som är problemet? Försöker bara hitta felet. Sågen har jag annars varit väldigt nöjd med.

Trodde den hade mjukstart eftersom jag aldrig upplevt att den smäller igång.

Visade sig vara strömbrytaren och det kan man ju inte klaga på med tanke på hur mycket den här maskinen har gått. Blir till att jaga del på nätet.

Din Boschhandlare kan också ta hem delar, sprängskisser och artnummer finns på bosch.se

Skulle vara intressant att se prisskillnaden i detta fall. Till tex diskmaskiner är det ju nästan halvapriset utrikes på reservdelar från den koncernen....

http://www.powertools-aftersalesservice.com/public/bosch-pt

På ovanstående adress finns ritningar på blå bosch, grön bosch, skil och dremel och med rekommenderade priser. Kan ju diffa lite beroende på fraktkostnader och sådant men man får ju ett humm.

Den brytaren ligger på 346:- ex moms i Sverige. När jag kollar i UK så verkar dom inte sälja den brytaren till GCM 10 S faktiskt.

http://www.powertoolspares.com/tool...ompound-mitre-saw-gcm-10-s/0601b20503/spares/

Om det är till en GCM 10 S och inte en GCM 10 SD i alla fall.

Hittade för 44 pund i UK, inte så billigt mao.

Har också sökt utomlands men som ni säger så diffar det nästan inget. Nu är det visserligen 346:- + moms och sedan vet jag inte om det tillkommer fler avgifter när jag hämtar delen hos min lokala handlare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.