Har en Bosch PCM 8S, haft den i ca 3 år, gått hur bra som helst fram tills idag.
Stod och sågade panel och helt plötsligt går sågen inte att stänga av (förutom om man rycker ur strömmen dvs) Alltså något fel med strömställaren som vanligtvis måste hållas inne för att motorn skall gå. Nu gick den utan att man rörde den och när den var helt utsläppt.

Klåfingrig som jag är skruvade jag upp den och kikade inuti, hittade problemet, en liten fjäder inuti mikrobrytaren hade gått av (Defond DMU-1215)

Någon som vet om man kan beställa reservdelar från Bosch eller om man måste skicka hela maskinen, orkade ju inte med att läsa något serviceavtal men tar för givet att de inte vill att man skruvar på maskinerna själv...
 
Ola78
Du kan kolla på http://www.bosch.se där kan du finna sprängskisser på alla maskiner med reservdelsnr och capris. Ring sedan till en återförsäljare så kan de ta hem det åt dig.
 
Ola78 skrev:
Du kan kolla på [länk] där kan du finna sprängskisser på alla maskiner med reservdelsnr och capris. Ring sedan till en återförsäljare så kan de ta hem det åt dig.
Tack så mycket, blir till att göra det.
 
fgo skrev:
[länk]

Är det 844 som är trasig?
Tackar för den länken !

Jag kan inte 100% säga om det är 844 eller 826, lutar åt 826 då jag tror det är en mikrobrytare. Men det blir väl till att beställa båda två, handlade ju bara om någon femtiolapp...
 
Jag har i veckan hämtat ut reservdelar till både nämnda maskin och till en Milwaukee tigersåg hos Elektrolindning i Bandhagen, de har en filial i Bromma också, men de säger att "Han är dålig på att ringa".
Jag har beställt delar per telefon och två gånger av tre har de kommit inom någon vecka.
 
Glider in i en gammal tråd här och rapporterar att samma hänt på min såg - till skillnad att min är köpt i maj förra året. Och den har inte varit använd mycket - förrän nu när den verkligen behövs.
Nu säger Bauhaus att jag kan räkna med 3-4 veckor för en garantireparation - vilket suger!

Vad gör jag för att få dem att skynda på?
 
Det är inte deras fel, det är Bosch som är långsamma i garantiärenden, talar av egen erfarenhet. Det du kan göra är att fråga om du kan få en lånemaskin undertiden.
 
Hoppar på tråden då även jag drabbats av liknande problem.
Ibland startade den inte alls, Ibland fick jag fart på den men fick inte stopp på den utan att dra ur kontakten, Ibland räckte det med att stöta till sågen (utan att ens röra gashandtaget) och den gick igång ("Livsfarligt")
Hur har det gått för er - hittade ni felet eller fick ni det fixat av Bosch?

Jag gjorde som Lars_Gisela och körde sågen till Bauhaus i Örebro (där jag köpt den) och lämnade in den för garantireparation.
De hävdade att det skulle ta ca 2v att få den fixad. Efter drygt 3v hade jag inte hört något från Bauhaus. Jag fick då ringa och jaga dem och efter några samtal fram och tillbaka fick jag i fredags svar av en (som tydligen inte var helt insatt) att det fanns en notering på mitt ärende om att det var något problem mellan Bauhaus & Bosch kring ett kvitto men att det inte var något som skulle beröra mig. Hon trodde sågen var klar och skulle komma denna vecka.
Idag fick jag dock ett samtal från Bauhaus med meddelandet att Bosch hävdar att det är ett förslitningsfel och det täcker inte Bauhaus garanti för. Istället ska jag betala 514kr för reparationen.....

Jag är därför nyfiken på hur det gått för er som haft liknande problem. Om någon fixat felet själv, vilka delar fick ni byta?

Jag har begärt att få veta exakt vad som behöver bytas. Jag har lite svårt att acceptera detta som en förslitning. Jag har användt sågen som GDS:are (d.v.s. lite då & då) & en såg bör väl hålla längre än 3 år vid normal användning?
 
Ja nog tycker jag en såg som inte används dagligen ska hålla mer än 3år.

Att fler drabbats av samma/snarliknande symptom får det väl än mer att låta som ett garantijobb.
Stå på dig!
 
Det låter riktigt dåligt! Dom bör hålla mycket längre tycker ja!
 
En förslitning som orsakar att en såg startar av sig själv!? Det i sig är väl ett konstruktionsfel om nåt?
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Märkliga saker händer i detta fall:
Bauhaus ringde tillbaka idag och lämnade besked om att Bosch varken har tid eller skyldighet att lämna ut i detalj vad det är som är trasigt och som behöver bytas ut (som enligt dem alltså är förslitningsskador)

Dock säger nu Bauhaus att de kommer ta kostnaden i.o.m. de inte lämnat rätt info till mig från början.

Mkt konstigt händelseförlopp om ni frågar mig. Jag blir dock nöjd om/när jag får tillbaka en lagad såg (bör komma nästa vecka enligt Bauhaus)
 
Märkligt!! Men då slutar det ju ändå ganska bra!
 
ImageUploadedByByggahus.se1366314431.587895.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bauhaus i Linköping hade öppningserbjudande på just den såg jag med!! Vettigt köp??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.